Beste forumleden,
Misschien doe ik dubbele dingen, maar dit zit mij al even dwars en ik kom er hier op het forum ook niet uit.
Mijn V50 20D, 2004, 231000km houd even in bij gasgeven. Dit is het meest merkbaar in de 3e versnelling en hoger. Als ik de airco uitzet is het iets minder. De beschrijving is het meest vergelijkbaarbaar met dat de auto even nadenkt en daarna verder accelereerd. Vaak doet hij het nog 2 keer in de dezelfde versnelling.
Wat is er allemaal aan gedaan:
-Uitlezen: geen foutmeldingen
-EGR: gedemonteerd en schoongemaakt, egr was niet stuk
-Vacuumslangen: gecontroleerd, waren in orde
-Turbosensor schoongemaakt
Turbo gecontroleerd, vertoont geen bijzonderheden.
Buiten dit feit trekt de auto wel ontzettend goed.
Tevens ben ik benieuwd of aanpassen motormanagment voor meer vermogen het probleem kan afzwakken en of dit verstandig is bij deze kmstand (231000km)
Graag jullie reactie's
Inhouden bij gasgeven V50 20D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 25.09.2008 - 15:24
- Locatie: Damwoude
VW Passat Variant 19TDI, 120pk, 2000
Volvo V50 2.0D Kinetic, 136pk, 2004
Suzuki Alto, 900cc Automaat, 1986
Ford Ka, 13i, 1998
Volvo 850GLT 2.5-20v, 1993
Volvo V70 classic 2.4t, 1999
Volvo V50 2.0D Kinetic, 136pk, 2004
Suzuki Alto, 900cc Automaat, 1986
Ford Ka, 13i, 1998
Volvo 850GLT 2.5-20v, 1993
Volvo V70 classic 2.4t, 1999
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Dag broeder,
Voor het tunen moet je altijd eerst zorgen dat je motor 100% in orde is, als je nu een tuning programma laat samenstellen wordt 'ie geschreven op de huidige meetwaarden en staat van je motor.
Ga je daarna dingen veranderen (herstellen) kunnen deze waarden veranderen waardoor je tuning niet meer klopt.
In het traject van je vacuüm slangetjes zit ook een plastic T-Stukje, bij mij was er eentje lek waardoor de turbo niet meer werkte. Heeft me een hoop onderdelen en meer dan een maand zoeken gekost
Doe trouwens ook eens kijken naar je twee Boost controllers (ook wel aanjagers of gangmakers genoemd) deze kunnen stuk zijn of slecht contact maken waardoor je turbo slecht word aangestuurd.
Je kunt daarbij ook de turbodruk sensor aan de onderzijde van de motor even nakijken.
Als je echt niets kunt vinden moet je hem even laten uitlezen. Wellicht dat de computer je vertelt waar het probleem vandaan komt.
Voor het tunen moet je altijd eerst zorgen dat je motor 100% in orde is, als je nu een tuning programma laat samenstellen wordt 'ie geschreven op de huidige meetwaarden en staat van je motor.
Ga je daarna dingen veranderen (herstellen) kunnen deze waarden veranderen waardoor je tuning niet meer klopt.
In het traject van je vacuüm slangetjes zit ook een plastic T-Stukje, bij mij was er eentje lek waardoor de turbo niet meer werkte. Heeft me een hoop onderdelen en meer dan een maand zoeken gekost

Doe trouwens ook eens kijken naar je twee Boost controllers (ook wel aanjagers of gangmakers genoemd) deze kunnen stuk zijn of slecht contact maken waardoor je turbo slecht word aangestuurd.
Je kunt daarbij ook de turbodruk sensor aan de onderzijde van de motor even nakijken.
Als je echt niets kunt vinden moet je hem even laten uitlezen. Wellicht dat de computer je vertelt waar het probleem vandaan komt.
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Is een bekend probleem, met name bij de wat eerder 2.0D's. Veel krijgen er last van, de een wat meer de ander wat minder.
De meest plausibele uitleg is een bepaald slangetje bij de turbo-controller die later anders uitgevoerd is. Ik weet er het zijne niet precies van, maar mijn S40 had het ook.
Het is al regelmatig besproken, onder andere hier:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Ik heb nog niet van iemand gehoord die het echt heeft kunnen (laten) oplossen, als je inderdaad dít probleem hebt.
De meest plausibele uitleg is een bepaald slangetje bij de turbo-controller die later anders uitgevoerd is. Ik weet er het zijne niet precies van, maar mijn S40 had het ook.
Het is al regelmatig besproken, onder andere hier:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Ik heb nog niet van iemand gehoord die het echt heeft kunnen (laten) oplossen, als je inderdaad dít probleem hebt.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Een magazijnmeester bij Volvo heeft me toen ter tijd verteld dat de slangetjes in de eerste modellen van rubber waren, en later zijn vervangen met slangetjes met canvas coating.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 24.02.2010 - 21:11
Ik heb hier zelf ook lange tijd mee rondgereden, verschillende garages aangedaan met dure kosten maar geen oplossing totdat ik eens een trip richting Duitsland moest doen. Ik heb toen redelijk wat stukken +200 gereden en wonder boven wonder dat inhouden was weg.
Misschien is het niet echt een voor de hand liggende oplossing maar t werkte wel bij mij
Misschien is het niet echt een voor de hand liggende oplossing maar t werkte wel bij mij
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Bij de S40, na verschillende tankjes bp ultimate en zo'n verstuiverreiniger van winn's, was het bij mij ook veel minder, nagenoeg nihil, helaas kwam het bij mij van tijd tot tijd altijd weer de kop op steken.
Had het al geaccepteerd en ik stoorde me er niet meer aan. Ik gaf nooit helemaal vol gas onder de 2800tpm en bij stevig doortrekken hield ik hem daarboven, dan merkte je er nooit iets van.
Had het al geaccepteerd en ik stoorde me er niet meer aan. Ik gaf nooit helemaal vol gas onder de 2800tpm en bij stevig doortrekken hield ik hem daarboven, dan merkte je er nooit iets van.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Ik denk dat het veel te maken heeft met vuilafzetting her en der. Ik merkte voorheen dat ik bijna nooit de motor op toeren drijf omdat er zo veel koppel aanwezig is.
Zo nu en dan met een warme motor even goed doortrekken in zijn 4 (vanuit een 80 gebied) kan echt geen kwaad.
Zo nu en dan met een warme motor even goed doortrekken in zijn 4 (vanuit een 80 gebied) kan echt geen kwaad.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 25.09.2008 - 15:24
- Locatie: Damwoude
Beste forumleden,
In navolging van het bovenstaande probleem overkwam mij deze week dat ik ineens bij 130km/h geen vermogen meer had. Auto trok niet en in elke versnelling kon ik niet accelereren.
Auto aan de kan, sleutel eruit, daarna weer volop vermogen. Er werd geen storing vermeld.
Dit overkwam mij 2 keer.
Er hangt zomer's een caravan (beladen) van 1400kg achter richting zuid-Frankrijk. Ik wil eigelijk dit soort rare storingen niet meemaken berg op.
Ik ben bang dat deze klachten een hoop geld gaan kosten en daarmee niet opgelost zijn.
Graag nogmaals op dit probleem jullie reactie...
Ik ben bang dat ik afscheid ga nemen van deze mooie maar storingsgevoelige auto...
Patrick
In navolging van het bovenstaande probleem overkwam mij deze week dat ik ineens bij 130km/h geen vermogen meer had. Auto trok niet en in elke versnelling kon ik niet accelereren.
Auto aan de kan, sleutel eruit, daarna weer volop vermogen. Er werd geen storing vermeld.
Dit overkwam mij 2 keer.
Er hangt zomer's een caravan (beladen) van 1400kg achter richting zuid-Frankrijk. Ik wil eigelijk dit soort rare storingen niet meemaken berg op.
Ik ben bang dat deze klachten een hoop geld gaan kosten en daarmee niet opgelost zijn.
Graag nogmaals op dit probleem jullie reactie...
Ik ben bang dat ik afscheid ga nemen van deze mooie maar storingsgevoelige auto...
Patrick
VW Passat Variant 19TDI, 120pk, 2000
Volvo V50 2.0D Kinetic, 136pk, 2004
Suzuki Alto, 900cc Automaat, 1986
Ford Ka, 13i, 1998
Volvo 850GLT 2.5-20v, 1993
Volvo V70 classic 2.4t, 1999
Volvo V50 2.0D Kinetic, 136pk, 2004
Suzuki Alto, 900cc Automaat, 1986
Ford Ka, 13i, 1998
Volvo 850GLT 2.5-20v, 1993
Volvo V70 classic 2.4t, 1999