Stap over van een D5 automaat naar een D5 GT.
De caravan weegt 1500 kg. Gebruikservaringen? Heeft iemand deze overstap ook wel 'ns gedaan? Hebben jullie tips?
Van automaat naar geartronic
- _Theo_
- 2nd Gear member
@945i
Je hebt een hekel aan camperen? Of raad je de D5 GT af ???
Je hebt een hekel aan camperen? Of raad je de D5 GT af ???

Volvo V70 D5 MY07, 185PK, Sport Edition, 208dkm
Volvo V70, TDI, 1997 (automaat), Mazda 6, CDI stationwagon / Opel Antara, 2.0 TDI / BMW 535i, Automaat /VW Golf VR6, type III / VW Golf GTI 16V, type II / VW Golf 1.6 / VW Golf 1.0
Volvo V70, TDI, 1997 (automaat), Mazda 6, CDI stationwagon / Opel Antara, 2.0 TDI / BMW 535i, Automaat /VW Golf VR6, type III / VW Golf GTI 16V, type II / VW Golf 1.6 / VW Golf 1.0
-
- 3rd Gear member
Gisteren voor het eerst met dezelfde combi gereden (V70 D5 GT uit 2004 met Knaus 500). Perfecte combi, ligt goed stabiel wel af en toe met de hand even juiste versnelling selecteren (tip van forum). En ohhh, wat is die niveauregeling mooi, staat prachtig recht.
- toppertje
- 6th Gear member
je bent de bergen nog niet in geweest begrijp ik?...Erik V70 schreef:Gisteren voor het eerst met dezelfde combi gereden (V70 D5 GT uit 2004 met Knaus 500). Perfecte combi, ligt goed stabiel wel af en toe met de hand even juiste versnelling selecteren (tip van forum). En ohhh, wat is die niveauregeling mooi, staat prachtig recht.
geen glans zonder wrijving
-
- 6th Gear member
????toppertje schreef:je bent de bergen nog niet in geweest begrijp ik?...Erik V70 schreef:Gisteren voor het eerst met dezelfde combi gereden (V70 D5 GT uit 2004 met Knaus 500). Perfecte combi, ligt goed stabiel wel af en toe met de hand even juiste versnelling selecteren (tip van forum). En ohhh, wat is die niveauregeling mooi, staat prachtig recht.
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- toppertje
- 6th Gear member
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=41726Quota schreef:????toppertje schreef:je bent de bergen nog niet in geweest begrijp ik?...Erik V70 schreef:Gisteren voor het eerst met dezelfde combi gereden (V70 D5 GT uit 2004 met Knaus 500). Perfecte combi, ligt goed stabiel wel af en toe met de hand even juiste versnelling selecteren (tip van forum). En ohhh, wat is die niveauregeling mooi, staat prachtig recht.
- V70 classic
- 3rd Gear member
Gewoon je motor lekker op toeren houden en handmatig schakelen met die Girl-Tronic.JosW schreef:Ooit heeft een monteur mij gezegd dat als je met een diesel een caravan trekt je de motor boven de 3000 toeren moet houden. Dit i.v.m. het vliegwiel. Het waarom ben ik vergeten.
Dat warmlopen komt meestal door de koppelomvormer.
MAW je moet zorgen dat de bak in lock-up blijft.
En berg af laat je hem ook op handmatig staan dan kun je mooi op de motor afremmen en heb je als je beneden bent, nog wat remvermogen.
SK6 met de GT.
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
V70 T6 AWD MTE
-
- 6th Gear member
Dus, het ligt niet aan de auto, maar aan de bestuurder van een automaat, TS geeft al aan zelf handmatig te schakelen, dus dat alles hem prima bevalt klopt dan toch ook gewoon?toppertje schreef:http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=41726Quota schreef:????toppertje schreef: je bent de bergen nog niet in geweest begrijp ik?...
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
En daarom verkies ik de handbak. Op de vlakke weg 100 op de CC in de 5e versnelling, gaan we stijgen met de combinatie dan gaan we roeren in de bak.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- toppertje
- 6th Gear member
dus het ligt niet aan de auto?Quota schreef:Dus, het ligt niet aan de auto, maar aan de bestuurder van een automaat, TS geeft al aan zelf handmatig te schakelen, dus dat alles hem prima bevalt klopt dan toch ook gewoon?toppertje schreef:http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=41726Quota schreef: ????
daar koop je toch geen GT voor?
zo,n ding kost een godsvermogen,en dan moet je handmatig schakelen
anders gaat je Volvo stuk.
nou, schiet mij maar lek,maar ik vind dat toch wel een tekortkoming van
zo,n auto.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
Afzien van een GT voor die enkele dagen per jaar dat er een sleurhut aanhangt, en de rest van het jaar het zalige cruisen met een GT moeten missen ?
Ik kies voor de GT (6 trap) en ga op hotel
Ik kies voor de GT (6 trap) en ga op hotel

Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Het merkwaardige is dat degenen die klagen over een GT er slechts een stukkie in gereden hebben en dat de eigenaars van een GT er doorgaans tevreden mee zijn.
Toen ik bv. met een gewone automaat met aanhanger de bergen in ging, was er bergopwaarts geen centje pijn en bergafwaarts is het behelpen met de standen 1 en 2 of L.
Met een geartronic is het fantastisch. Bergopwaarts kan ik hem als vanouds bijna altijd in automaat laten staan. Bergafwaarts tik je een paar keer tegen die hendel en hij staat in de juiste versnelling bij het dalen. Gewoon je toerenteller in de gaten houden.
Dat laatste doe je immers ook met een handbak.
Alleen kun je met een GT rap schakelen zonder dat stomme getrap op een koppelingspedaal.
En met een GT heb je uiteraard het volledige gemak van een automaat, warvan ik maar één voordeel noem: bij het rijden in CrCr blijft hij gewoon in CrCr als de automaat schakelt en doet doet een handbakker niet.
Bij zeer zware caravans en lange zware ritten is alleen wel een oliekoeler te overwegen.
Toen ik bv. met een gewone automaat met aanhanger de bergen in ging, was er bergopwaarts geen centje pijn en bergafwaarts is het behelpen met de standen 1 en 2 of L.
Met een geartronic is het fantastisch. Bergopwaarts kan ik hem als vanouds bijna altijd in automaat laten staan. Bergafwaarts tik je een paar keer tegen die hendel en hij staat in de juiste versnelling bij het dalen. Gewoon je toerenteller in de gaten houden.
Dat laatste doe je immers ook met een handbak.
Alleen kun je met een GT rap schakelen zonder dat stomme getrap op een koppelingspedaal.
En met een GT heb je uiteraard het volledige gemak van een automaat, warvan ik maar één voordeel noem: bij het rijden in CrCr blijft hij gewoon in CrCr als de automaat schakelt en doet doet een handbakker niet.
Bij zeer zware caravans en lange zware ritten is alleen wel een oliekoeler te overwegen.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- toppertje
- 6th Gear member
dit zou toch niet nodig moeten zijn bij"ons premium" merk?Battlecruiser schreef:
ik vind dit gewoonweg slecht van Volvo om wel een trekgewicht van
1800kg (of meer) op te geven,en dat de klant opgezadeld word met de kosten van een extra oliekoeler.
mischien zijn er hier meer mensen die vroeger een Audi reden,maar
zij monteerden bij een trekhaak af fabriek gelijk een grotere radiateur.
en zo hoort het.
- V70 classic
- 3rd Gear member
Het enige wat ik slecht vindt aan de GT ( 6 Traps) is de software.
In combi met de T6 gebruikt de bak het koppel van de motor niet.
Van mij mag hij in D gewoon bij 1800 a 2000 toeren schakelen.
Verder is het geen snelle bak maar doet zijn werk wel goed.
En of ie sterk is, dat weten we wel als we een jaartje verder zijn :mrgreen: .
grts Ronald
In combi met de T6 gebruikt de bak het koppel van de motor niet.
Van mij mag hij in D gewoon bij 1800 a 2000 toeren schakelen.
Verder is het geen snelle bak maar doet zijn werk wel goed.
En of ie sterk is, dat weten we wel als we een jaartje verder zijn :mrgreen: .
grts Ronald
V70 T6 AWD MTE
V70 T6 AWD MTE
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
V70 classic, tja, 't blijft behelpen, zo'n T6 

V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
In je antwoord schrijf je al iets heel wezenlijks: dat verhaal van de Audirijder. Ik neem aan dat genoemde Volvo's wel geschikt zijn voor 1800 KG maar niet iedereen gebruikt de auto op die manier. Wie dus kiest voor een trekhaak KAN 1800 KG trekken en dan beveelt Volvo een oliekoeler aan. Zulks staat ook in mijn instructieboekje, al gaat het in mijn geval om een 960 van eind 1994.toppertje schreef:dit zou toch niet nodig moeten zijn bij"ons premium" merk?Battlecruiser schreef:
ik vind dit gewoonweg slecht van Volvo om wel een trekgewicht van
1800kg (of meer) op te geven,en dat de klant opgezadeld word met de kosten van een extra oliekoeler.
mischien zijn er hier meer mensen die vroeger een Audi reden,maar
zij monteerden bij een trekhaak af fabriek gelijk een grotere radiateur.
en zo hoort het.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- V70 classic
- 3rd Gear member
Inderdaad.V70/2.4D/2003 schreef:V70 classic, tja, 't blijft behelpen, zo'n T6
Als ik hem zelf schakel zo ik het in gedachte heb loopt ie in een paar seconde door alle trappen heen om daarna in een vloek en een zucht richting de 200 te gaan.
MTE heeft goed werk geleverd zullen we maar zeggen.
Ik hoop nog op een software upgrade zodat we dit automatisch kunnen laten doen.
Verder hangt er wel eens een zware aanhanger achter en heb ik geen enkel probleem met de bak.
En ik overschrijd de max weleens.
Het is dan wel zo dat je aangepast moet rijden.
Want 4x 245 pilot sport een zware kar en 330 PK plus is dabn geen goede combi.
grts Ronald
V70 T6 AWD MTE
V70 T6 AWD MTE