Dag,
Mijn beunhaas zag laatst bij een andere reparatie dat mijn remschijven vóór binnenkort aan vervanging toe zijn (in zijn woorden: 'joe ken d'r beter niet mee noar de Alpen'). Nu wil ik deze zomer dus wél naar de bergen.. Dus vervangen die hap. Is dat een beetje gemakkelijk te doen of moet ik daarvoor echt bij een garage zijn? Ik heb geen linkerhanden, maar echt rechts zijn ze ook niet. Wel onlangs zelf met succes schokbrekers vervangen, uitlaat, olie enz.
Bvd. voor reacties
Remschijven vóór vervangen?
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
Het is vrij makkelijk om de remschijven voor te vervangen. Remklauw los, 2 bouten, niet los laten hangen maar ff met een touwtje ofzo aan de veer bijvoorbeeld. Dan de schroef die de remschijf aan de naaf klemt loshalen en met een beetje geluk valt de schijf er zo af. Anders doen een paar klappen met de hamer wonderen.
Naaf even met een staalborstel schoonborstelen, dan wat kopervet erop. Nieuwe schijf even schoonmaken met terpentine en die op de naaf zetten, vastzetten met de schroef(nieuwe schroef is te adviseren, bij de dealer nog te krijgen). Remklauw er weer op (wellicht de remblokken even terugduwen, de nieuwe schijf is immers dikker dan de oude) en klaar is kees.
Overigens; als je nieuwe schijven monteert zou ik er ook gelijk nieuwe blokken bij doen.
Naaf even met een staalborstel schoonborstelen, dan wat kopervet erop. Nieuwe schijf even schoonmaken met terpentine en die op de naaf zetten, vastzetten met de schroef(nieuwe schroef is te adviseren, bij de dealer nog te krijgen). Remklauw er weer op (wellicht de remblokken even terugduwen, de nieuwe schijf is immers dikker dan de oude) en klaar is kees.
Overigens; als je nieuwe schijven monteert zou ik er ook gelijk nieuwe blokken bij doen.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- Iroll
- 6th Gear member
In theorie klopt het verhaal van Doeke, maar de praktijk valt vaak, of eigenlijk altijd, tegen. Zie bijv. dit topic. Je kan maar beter voorbereid zijn!
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
Is dat niet bij elke klus zo? 
Wat bij mij tegenviel was dat ik de bout, die de remschijf aan de naaf verbindt, niet loskreeg. Gelukkig bood een slagschroevendraaier hierbij uitkomst!
Verder zou ik adviseren om alle verbindingen goed in te smeren met kruipolie. Bij montage even wat kopervet op de bouten, krijg je ze een volgende keer makkelijker los.

Wat bij mij tegenviel was dat ik de bout, die de remschijf aan de naaf verbindt, niet loskreeg. Gelukkig bood een slagschroevendraaier hierbij uitkomst!
Verder zou ik adviseren om alle verbindingen goed in te smeren met kruipolie. Bij montage even wat kopervet op de bouten, krijg je ze een volgende keer makkelijker los.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- bpc
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Je weet nooit hoe het loopt.
Wat heeft de vorige monteur eigenaar enz. gedaan aan die auto. Alle tips zijn goed die gegeven worden echter blijft het moeilijk om als stuurlui aan wal dingen te zeggen terwijl iemand anders ze moeten uitvoeren.
Als je een dag voor remschijven en blokken uittrekt zal het eigenlijk niet moeten mis gaan.
Als je maar altijd goed denkt aan je eigen veiligheid !! krik onder de auto, wiel eraf en deze onder de dorpel leggen ( om maar een voorbeeld te noemen).
Wat heeft de vorige monteur eigenaar enz. gedaan aan die auto. Alle tips zijn goed die gegeven worden echter blijft het moeilijk om als stuurlui aan wal dingen te zeggen terwijl iemand anders ze moeten uitvoeren.
Als je een dag voor remschijven en blokken uittrekt zal het eigenlijk niet moeten mis gaan.
Als je maar altijd goed denkt aan je eigen veiligheid !! krik onder de auto, wiel eraf en deze onder de dorpel leggen ( om maar een voorbeeld te noemen).
Volvo C30 1.6D R-design '11
Volvo 850T-5R '95 cream yellow
Volvo 850T-5R '95 black stone
Volvo 240 2.3 Turbo (projectfase) XXXL
En een VW fox voor de vrouw : )
www.bogersperformancecenter.nl
Volvo 850T-5R '95 cream yellow
Volvo 850T-5R '95 black stone
Volvo 240 2.3 Turbo (projectfase) XXXL
En een VW fox voor de vrouw : )
www.bogersperformancecenter.nl