Sinds een tijdje heb ik last van een fluitend geluid bij acceleratie. Het zit dan zo rond de 2000 toeren als de turbo net lekker begint op te spoelen.
Onlangs tijdens warm weer en stevig doorrijden wat last gehad van vermogensafname en een temperatuur die opliep. Normaal in het midden, nu tussen midden en rood in.
Mijn eerst conclusie zou zijn de intercooler is defect aan het raken, deze is voor zover ik weet nog de eerste vanaf nieuw. Behoorlijk wat lamellen zijn krom of naar binnen geslagen door steentjes en/of vliegen etc.
Gisteren nog eens goed gekeken, maar kan eigenlijk geen zweetplekken op de intercooler ontdekken dat deze mogelijk lek zou zijn.
Wel hoor ik dat gefluit vrij duidelijk
Het gaat overigens om een V70 D5 (185pk)geartronic uit 2005, my 06 met ca 247000 km op de teller
Fluitend geluid bij opspoelen Turbo
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Je condensor zit vooraan, niet je intercooler. Dus ik denk niet dat je intercooler aan steenslag te lijden heeft?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Ik was in de veronderstelling dat het eerst intercooler was, dan condensor en achteraan radiator, van voren gezien
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Ik heb het te horen gekregen tijdens de aankoopkeuring van mijn huidige auto, en in de posts daarover hier op het forum, vandaar dat ik het weet. Maar ik denk dus niet dat je intercooler minder koelend vermogen geeft doordat die beschadigd zou zijn. Wellicht is hij wel lek of vol met olie en daardoor minder goede werking? Verder kan ik je helaas niet verder helpen..
Succes in ieder geval!
Succes in ieder geval!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Kwam net onderstaande nog tegen aangaande wat fluit geluiden
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=122032
Edit
Verkeerde motor type zo te zien
Heb zelf een D5244T4
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=122032
Edit
Verkeerde motor type zo te zien
Heb zelf een D5244T4
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Volgens mij heb ik ook de D5244T4, dan weet ik nu zeker dat jouw intercooler niet vooraan zit.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Hoeveel km heft jouw auto gelopen Sander? Ik herken jouw klacht heel sterk. Vind ook dat mijn auto meer geluid maakt tijdens zware belasting (blazen). Ik heb er nu 235.000 km op zitten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Het zou ook kunnen dat er een turboslang zacht is geworden. Meestal wordt de slang die direct aan de turbo zit zompig na een paar jaar en begint deze te lekken. Ik ga binnenkort de koppeling en vliegwiel vervangen van mijn auto, dan kijk ik ook gelijk naar de slangen en intercooler. Ik heb het idee dat er in elk geval iets niet goed zit.
Overigens vind ik de auto meer een blazend geluid maken dan fluitend. De prestaties zijn in elk geval niet minder. De turbo zal gewoon meer lucht leveren om de gewenste turbo druk (1,5 bar) in de inlaat te halen. Dat wordt gemeten door de druksensor in de inlaat. Als het systeem buiten de grenzen gaat lopen (teveel drukverlies) krijg je pas een foutmelding, maar dan lekt de motor al behoorlijk. Vind de auto onderin wel iets luier dan ik me kan herinneren, helemaal met de airco aan. Dan wordt er nog net iets meer vermogen weg genomen, dat wegrijden soms genant wordt. Even vlot bij het stoplicht weg zonder gillende banden resulteerd meestal in een smorende motor, waarna hij dan ineens bij 1500 toeren wegspeert. Erg oncomfortabel.
Overigens is de intercooler de middelste, vooraan zit de condensor, achteraan de radiator.
Overigens vind ik de auto meer een blazend geluid maken dan fluitend. De prestaties zijn in elk geval niet minder. De turbo zal gewoon meer lucht leveren om de gewenste turbo druk (1,5 bar) in de inlaat te halen. Dat wordt gemeten door de druksensor in de inlaat. Als het systeem buiten de grenzen gaat lopen (teveel drukverlies) krijg je pas een foutmelding, maar dan lekt de motor al behoorlijk. Vind de auto onderin wel iets luier dan ik me kan herinneren, helemaal met de airco aan. Dan wordt er nog net iets meer vermogen weg genomen, dat wegrijden soms genant wordt. Even vlot bij het stoplicht weg zonder gillende banden resulteerd meestal in een smorende motor, waarna hij dan ineens bij 1500 toeren wegspeert. Erg oncomfortabel.
Overigens is de intercooler de middelste, vooraan zit de condensor, achteraan de radiator.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Net met een lamp gekeken, maar ik kan zo op de aansluitingen van de intercooler geen vettigheid vinden. Vanavond even met 2 man kijken al vrouwlief wat gas geeft dan hoor je het, mogelijk kan ik dan traceren waar het vandaan komt.
Foutmeldingen heb ik niet op de display, mogelijk wel elders, maar deze kan ik helaas niet uitlezen.
Heb zelf niet het idee dat de auto erg sloom is, kan nog prima met het overige verkeer meekomen.
Foutmeldingen heb ik niet op de display, mogelijk wel elders, maar deze kan ik helaas niet uitlezen.
Heb zelf niet het idee dat de auto erg sloom is, kan nog prima met het overige verkeer meekomen.
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10692
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Gents,
Plaatjes maken voor sommige mensen een probleem wat duidelijker..... Is het mogelijk dat jullie wat pics plaatsen over intercoolers, turboslangen, Condensor.......
Ik heb de 2.4D/D5 163PK met GT BJ 06/2005 MY'06.
Dit topic blijf ik volgen, omdat de mijne inmiddels bijna 220K gedraaid heeft.
Plaatjes maken voor sommige mensen een probleem wat duidelijker..... Is het mogelijk dat jullie wat pics plaatsen over intercoolers, turboslangen, Condensor.......
Ik heb de 2.4D/D5 163PK met GT BJ 06/2005 MY'06.
Dit topic blijf ik volgen, omdat de mijne inmiddels bijna 220K gedraaid heeft.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Bij mijn wagen was de slang naar de intercooler, in de buurt van de stuurbekrachtigingspomp, gaar. Toen de wagen bij Fasttech stond, werd dat gelijk gezien. Ze hebben de slang eerst (tijdelijk, want niet op voorraad) gerepareerd, maar tijdens een rollenbanksessie scheurde de slang kapot.
Misschien is bij jouw wagen één van de slangen lek. Dat hoef je op het eerste gezicht niet te zien, maar zodra er druk op komt, wordt een scheurtje open geblazen. Dat zou het gefluit en afnemend vermogen kunnen verklaren.
Misschien is bij jouw wagen één van de slangen lek. Dat hoef je op het eerste gezicht niet te zien, maar zodra er druk op komt, wordt een scheurtje open geblazen. Dat zou het gefluit en afnemend vermogen kunnen verklaren.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Zal de auto ook even opkrikken een dezer dagen, moet toch gebeuren ivm vers plasje olie.
Zou best wel kunnen dat er een slang defect is of defect aan het raken is.
Plaatjes kan ik nu wel maken, maar dan zie je een foto van een 185 pk D5 blok
Zou best wel kunnen dat er een slang defect is of defect aan het raken is.
Plaatjes kan ik nu wel maken, maar dan zie je een foto van een 185 pk D5 blok
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
De lekkage aan de intercooler zit bijna altijd aan de onderkant van de intercooler. Je moet eerste de afdekplaat aan de onderkant van de koelers los halen om de lekkage goed te kunnen zien. Je hebt overigens een PB.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
thnx voor je PB. Morgen of anders dinsdag de auto even op de brug zetten.
Net wat luisteren voor de deur leek het geluid nabij de turbo vandaan te komen en het leek ook wat te roken naar uitlaatgassen.
Turbo defect ?
Pakking lek ?
Uitlaatspruitstuk gescheurd ?
Net wat luisteren voor de deur leek het geluid nabij de turbo vandaan te komen en het leek ook wat te roken naar uitlaatgassen.
Turbo defect ?
Pakking lek ?
Uitlaatspruitstuk gescheurd ?
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Flexibele gedeelte van de downpipe?sbv schreef:thnx voor je PB. Morgen of anders dinsdag de auto even op de brug zetten.
Net wat luisteren voor de deur leek het geluid nabij de turbo vandaan te komen en het leek ook wat te roken naar uitlaatgassen.
Turbo defect ?
Pakking lek ?
Uitlaatspruitstuk gescheurd ?
Die van mij was helemaal gaar. 't Is wel geen diesel, maar toch...
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Van de week nog tijd en zin om eens te koekeleren ? Doen we er gelijk andere olie in ?
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Wederom eens goed opgelet. Het fluiten doet zich voor vanaf ca 1800 toeren en is dan bij 2500 nagenoeg niet meer hoorbaar. Bij koud is het wat duidelijker hoorbaar als bij warme motor
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Vanavond samen met Elianmars een de tijd genomen om de vogel te localiseren.
Intercooler lekt nergens, tenminste we zien nergens vette aanslag. Het geluid lijkt toch ergens nabij de turbo vandaan te komen.
- Turbo zelf beginnen aan het overlijden ?
- Wastegate die blijft hangen ?
Trekkracht zit er nog zeer zeker in de auto.
Verder vanavond lekker verse olie in de auto gedaan. Motortje snort weer lekker afgezien van vogeltje
Intercooler lekt nergens, tenminste we zien nergens vette aanslag. Het geluid lijkt toch ergens nabij de turbo vandaan te komen.
- Turbo zelf beginnen aan het overlijden ?
- Wastegate die blijft hangen ?
Trekkracht zit er nog zeer zeker in de auto.
Verder vanavond lekker verse olie in de auto gedaan. Motortje snort weer lekker afgezien van vogeltje
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue