automaat doet vreemd
- alexandretti
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25.02.2006 - 14:16
Ik heb sinds vandaag iets vreemds bij mijn V70 gehad , bij het starten van de motor maakt hij weinig toeren en het gaspedaal reageert niet en ook de versnellingsbak v/d automaat pakt geen enkele stand .Ik krijg geen foutmelding.Ik heb geen idee waar ik het moet zoeken......anybody?
- alexandretti
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25.02.2006 - 14:16
V70 benzine / automaat/ 2001AlexV70 schreef:Wat voor motor en bouwjaar?
Benzine en voor 2003? Dan vermoedelijk de ETM.
ETM.. is dat de luchtmassameter?
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1451
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Als je deze twee topics hebt doorgelezen, ben je bijna ervarings deskundige op het gebied van ETM:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=5495
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=27281

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=5495
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=27281
- alexandretti
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25.02.2006 - 14:16
Na een tijdje geen problemen gehad te hebben ,nu toch weer een versnellingsbak probleem.
Bij het optrekken (automaat) lijkt hij in de 2e of 3e versnelling niet meer te reageren maar het toerental gaat wel omhoog en de motor pakt dan plots weer op en daarmee een flinke schok veroorzakend.Dit gebeurd alleen in de lage versnellingen.
Ben zojuist bij de Volvo dealer geweest en hun advies is een nieuwe versnellingsbak... a 3500 euro.
Ik heb gevraagd om de reparatie omschrijving die ik nauwelijks kan lezen maar er staat het volgende: fout waardes gelezen-geen DTC in versn bak permanent aanwezig - laaddruksensor 8677288 (93 ,euro)
service sw geladen 8691414
Ik sta in dubio...heb m pas 2 jaar en met plezier in gereden....inruilen met kapotte bak geen optie..
Bij het optrekken (automaat) lijkt hij in de 2e of 3e versnelling niet meer te reageren maar het toerental gaat wel omhoog en de motor pakt dan plots weer op en daarmee een flinke schok veroorzakend.Dit gebeurd alleen in de lage versnellingen.
Ben zojuist bij de Volvo dealer geweest en hun advies is een nieuwe versnellingsbak... a 3500 euro.
Ik heb gevraagd om de reparatie omschrijving die ik nauwelijks kan lezen maar er staat het volgende: fout waardes gelezen-geen DTC in versn bak permanent aanwezig - laaddruksensor 8677288 (93 ,euro)
service sw geladen 8691414
Ik sta in dubio...heb m pas 2 jaar en met plezier in gereden....inruilen met kapotte bak geen optie..

- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6696
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Zoek hier op het forum maar eens op powerflush. Voor 300 euro kun je naar alle waarschijnlijkheid een hoop centjes in de zak houden.
Mijn persoonlijke advies daarbij: gebruik de minerale olie welke voldoet aan de specificaties van de fabrikant van de bak.
Christiaan
Mijn persoonlijke advies daarbij: gebruik de minerale olie welke voldoet aan de specificaties van de fabrikant van de bak.
Christiaan
- Akkoord
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 01.02.2010 - 21:22
- Locatie: Rundhausen , flach am Kaisersbach , 288 km NO van Gent
Mijn idee afgaande op je eerste bericht; ETM; Als de automaat niet weet hoeveel gas er wordt gegeven zal hij niet inschakelen (=beveiliging).
Afgaande op je derde bericht denk ik nog steeds aan de ETM; een kapotte ETM geeft meestal geen foutcodes (DTC's).
@Gouwe; Een Powerflush doe je voordat je problemen hebt (is m.i. gewoon onderhoud , ook al wordt het niet door Volvo voorgeschreven).
Een kapotte bak kun je niet repareren door hem met verse olie door te spoelen, dan is zelfs €300,00 weggegooid geld!
Hooguit kun je er wat nare trekjes mee verhelpen, maar dan ben je er al rijkelijk laat bij.
Afgaande op je derde bericht denk ik nog steeds aan de ETM; een kapotte ETM geeft meestal geen foutcodes (DTC's).
@Gouwe; Een Powerflush doe je voordat je problemen hebt (is m.i. gewoon onderhoud , ook al wordt het niet door Volvo voorgeschreven).
Een kapotte bak kun je niet repareren door hem met verse olie door te spoelen, dan is zelfs €300,00 weggegooid geld!
Hooguit kun je er wat nare trekjes mee verhelpen, maar dan ben je er al rijkelijk laat bij.
V70 2.4 140pk 2001 LPI ; ben nog op zoek naar een set 17 inch Canopus velgen...PM me!
Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.
Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.
Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
- alexandretti
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25.02.2006 - 14:16
Een powerflush heb ik al laten doen maar heeft niet mogen baten.Gouwe schreef:Zoek hier op het forum maar eens op powerflush. Voor 300 euro kun je naar alle waarschijnlijkheid een hoop centjes in de zak houden.
Mijn persoonlijke advies daarbij: gebruik de minerale olie welke voldoet aan de specificaties van de fabrikant van de bak.
Christiaan
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
ik weet zo niet waar je woon , maar ga eens even langs bij een transmissie boer
www.koppelomvormer.nl = peter veenendaal
of anders zie:
http://www.vnts.org/?pagina=Leden#6
succes!
www.koppelomvormer.nl = peter veenendaal
of anders zie:
http://www.vnts.org/?pagina=Leden#6
succes!
keep calm!, your randomizer is running
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6696
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
OK, door wie? En wanneer?; m.a.w. voordat je de problemen had of nadat je de problemen kreeg?alexandretti schreef:Een powerflush heb ik al laten doen maar heeft niet mogen baten.Gouwe schreef:Zoek hier op het forum maar eens op powerflush. Voor 300 euro kun je naar alle waarschijnlijkheid een hoop centjes in de zak houden.
Mijn persoonlijke advies daarbij: gebruik de minerale olie welke voldoet aan de specificaties van de fabrikant van de bak.
Christiaan
Tevens benieuwd welke olie je hebt.
Kijk ook eens even op de zoekterm "B4 cover"
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6696
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
In zekere zin met je eens, maar vaak ontstaan de problemen van schokken heel geleidelijk. Pas op het moment dat het te opvallend wordt gaat men het merken. Vaak is dan met een powerflush nog heel veel goed te maken en is de bak dan nog echt niet helemaal naar zijn grootje. Ik spreek uit ervaring. Of het dan weer 100% als nieuw wordt? Nee dat mag je niet verwachten.
@Gouwe; Een Powerflush doe je voordat je problemen hebt (is m.i. gewoon onderhoud , ook al wordt het niet door Volvo voorgeschreven).
Een kapotte bak kun je niet repareren door hem met verse olie door te spoelen, dan is zelfs €300,00 weggegooid geld!
Hooguit kun je er wat nare trekjes mee verhelpen, maar dan ben je er al rijkelijk laat bij.
- alexandretti
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25.02.2006 - 14:16
Ik heb de powerflush een paar maanden geleden laten doen, ik weet niet meer waar helaas ,maar wel via dit forum gevonden en toen deed de versnellingsbak al raar.
Ik moet wel zeggen dat het niet constant is en dat bevreemd mij..
Ik heb nu een afspraak gemaakt bij de dealer en gezegd dat een nieuwe versnellingsbak geen optie is en of ze eerst de volgende onderdelen willen nakijken: de B4 servo cover, de ETM , de Dynamo en spanningsregelaar en de slangen. Allemaal opties die ik via dit, en een ander volvo forum als suggesties heb mogen ontvangen ,waarvoor dank.
Als het uiteindelijk toch de versnellingsbak is , is mijn volvo v70 2001 geen snars meer waard en heb ik in 2 jaar tijd 10.000 euries vergooid....en haak ik af.....ga ik maar iets Japans rijden of zo..
Ik moet wel zeggen dat het niet constant is en dat bevreemd mij..
Ik heb nu een afspraak gemaakt bij de dealer en gezegd dat een nieuwe versnellingsbak geen optie is en of ze eerst de volgende onderdelen willen nakijken: de B4 servo cover, de ETM , de Dynamo en spanningsregelaar en de slangen. Allemaal opties die ik via dit, en een ander volvo forum als suggesties heb mogen ontvangen ,waarvoor dank.
Als het uiteindelijk toch de versnellingsbak is , is mijn volvo v70 2001 geen snars meer waard en heb ik in 2 jaar tijd 10.000 euries vergooid....en haak ik af.....ga ik maar iets Japans rijden of zo..
- Varioclean
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
- Locatie: Varsseveld
- Contacteer:
De B4 servostop (geld voor volvo's tot 2004) als deze versleten is geeft het een probleem tussen de 2e en de 3e versnelling, met name een bonk, uit je verhaal lees ik ook dat je last hebt van flaires.
Voor dat je aan een andere versnellingsbak begint zou je ook over een kleppenhuis kunnen nadenken, de symptomen komen redelijk overeen met wat een versleten brein doet.
mvgr Varioclean
Voor dat je aan een andere versnellingsbak begint zou je ook over een kleppenhuis kunnen nadenken, de symptomen komen redelijk overeen met wat een versleten brein doet.
mvgr Varioclean
- alexandretti
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25.02.2006 - 14:16
Het is inderdaad een bonk tussen 2 en 3 ,maar het euvel zou inderdaad ook het kleppenhuis kunnen zijn.Varioclean schreef:De B4 servostop (geld voor volvo's tot 2004) als deze versleten is geeft het een probleem tussen de 2e en de 3e versnelling, met name een bonk, uit je verhaal lees ik ook dat je last hebt van flaires.
Voor dat je aan een andere versnellingsbak begint zou je ook over een kleppenhuis kunnen nadenken, de symptomen komen redelijk overeen met wat een versleten brein doet.
mvgr Varioclean
Zal het op het lijstje toevoegen , dank!
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6696
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
En toch ben ik ook heel benieuwd naar welke olie je er in hebt.alexandretti schreef:Het is inderdaad een bonk tussen 2 en 3 ,maar het euvel zou inderdaad ook het kleppenhuis kunnen zijn.Varioclean schreef:De B4 servostop (geld voor volvo's tot 2004) als deze versleten is geeft het een probleem tussen de 2e en de 3e versnelling, met name een bonk, uit je verhaal lees ik ook dat je last hebt van flaires.
Voor dat je aan een andere versnellingsbak begint zou je ook over een kleppenhuis kunnen nadenken, de symptomen komen redelijk overeen met wat een versleten brein doet.
mvgr Varioclean
Zal het op het lijstje toevoegen , dank!
Er zijn (ook hier) verschillende meningen over, maar Volvo en de fabrikant van de bak schrijven m.i. niet voor niks voor dat er alleen speciale, voor deze bak ontwikkelde olie in mag. Die beschikt namelijk over een speciaal frictie additieven pakket. Zonder die additieven kunnen ook heel goed de problemen ontstaan welke jij beschrijft.
Mocht er inderdaad de "verkeerde" synthetische olie in zitten (wat ik vermoed) dan kan een extra spoelbeurt na een aantal duizenden kilometers ook geen kwaad.
Overigens de zaken welke jij opschrijft die door de dealer moeten worden gecontroleerd kosten ook wel wat tijd om te onderzoeken, heel goed mogelijk dat je dan een vervang suggestie krijgt onder het mom van baat het niet schaadt het niet. Zeker een nieuwe ETM is dan een duur, onnodig grapje.
Ik ging voor een tweede spoelbeurt met de juiste olie.
- alexandretti
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25.02.2006 - 14:16
Hij had deze symptomen ook al voor het flushen en ik heb er denk ik pas 1000 km mee gereden sinds toen.....ik ga eens zoeken of ik erachter kan komen welke olie er in is gegaan..
Aan de andere kant...zou hij dan niet constant deze klachten moeten geven? En waarom dan alleen tussen 2 en 3?
Aan de andere kant...zou hij dan niet constant deze klachten moeten geven? En waarom dan alleen tussen 2 en 3?
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6696
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
OK, heb je de olieteller stand en de adaptieve waarden ook laten resetten?alexandretti schreef:Hij had deze symptomen ook al voor het flushen en ik heb er denk ik pas 1000 km mee gereden sinds toen.....ik ga eens zoeken of ik erachter kan komen welke olie er in is gegaan..
Aan de andere kant...zou hij dan niet constant deze klachten moeten geven? En waarom dan alleen tussen 2 en 3?
Je rijdt overigens wel heel weinig en de bak is adaptief (past zich aan) en kan zich op deze manier niet aanpassen aan de nieuwe situatie.
Je hebt daar zeker een paar duizend kilometer voor nodig.
Misschien dat het dan langzamerhand beter wordt.
Overigens hoeft de klacht zich niet continu voor te doen, maar is afhankelijk van voertuigsnelheid, motortoerental, gaspedaal stand, etc.
Succes met (laten) uitzoeken.