Inmiddels is de motor van m'n 145 vervangen. Ik heb dit laten doen, omdat ik zelf de tijd er niet voor had, en ook de technische kennis ontbreekt.
Maar nou werd hij erg warm, of heet. Er zat een klein beetje ruimte op de vin, die daardoor een ratelend geluid maakte.
Vandaag iets verder gereden, omdat ik een nieuwe thermostaat zou gaan ophalen, en om even te kijken hoe het met de temperatuur zou gaan bij een ritje van meer dan 10km.
De temperatuur bleef nu wel goed, maar de dynamo deed af en toe niet mee. Onderweg even snel bij een garage aan, toen was er met de dynamo natuurlijk net niks aan de hand.
Zou een v-snaar kunnen zijn, terwijl de oude nog wel goed was en ook wel goed op spanning leek te zitten.
In ieder geval heb ik een nieuwe v-snaar gekocht, maar nog niet er op gezet.
Wat ik wel gedaan heb is de vin van de oude motor er op gezet, welke nu geen bijgeluiden meer maakt, en de v-snaar nog iets opgespannen.
De motor even laten lopen en het lijkt goed te zijn.
Meer mensen die iets soortgelijks kennen?
De 145 is nog niet helemaal goed
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Is het een thermostatische fan of 1 die vast zit op de poelie, de laatste kan geen geluid maken de eerste wel als deze niet meer goed werkt. Een thermostatische fan bij koude motor moet je hem rond kunnen draaien, wel moet je een heel klain beetje weerstand voelen maar zodra de motor warm is moet de fan nagenoeg vast staan. Door wrijving wordt er nl iets warm en zet uit wat weer een koppeling maakt met de poelie waar je fan op zit en zo gaat ie naarmate de motor meer op temperatuur komt harder meedraaien en dus meer koelen.paulb schreef:Inmiddels is de motor van m'n 145 vervangen. Ik heb dit laten doen, omdat ik zelf de tijd er niet voor had, en ook de technische kennis ontbreekt.
Maar nou werd hij erg warm, of heet. Er zat een klein beetje ruimte op de vin, die daardoor een ratelend geluid maakte.
Vandaag iets verder gereden, omdat ik een nieuwe thermostaat zou gaan ophalen, en om even te kijken hoe het met de temperatuur zou gaan bij een ritje van meer dan 10km.
De temperatuur bleef nu wel goed, maar de dynamo deed af en toe niet mee. Onderweg even snel bij een garage aan, toen was er met de dynamo natuurlijk net niks aan de hand.
Zou een v-snaar kunnen zijn, terwijl de oude nog wel goed was en ook wel goed op spanning leek te zitten.
In ieder geval heb ik een nieuwe v-snaar gekocht, maar nog niet er op gezet.
Wat ik wel gedaan heb is de vin van de oude motor er op gezet, welke nu geen bijgeluiden meer maakt, en de v-snaar nog iets opgespannen.
De motor even laten lopen en het lijkt goed te zijn.
Meer mensen die iets soortgelijks kennen?
Bij mijn schoonvader zijn 145 is wel een ex usa auto zat ook zo'n fan maar die werkte ook niet meer goed. Hij heeft hem met zelftappers geborgd en draaid nu altijd mee. Heeft wel tot gevolg dat je iets meer koeling hebt in de winter en dat je iets meer brandstof verbruikt maar dat is minimaal hoor.
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Kun je deze als de motor koud is en niet loopt de fan vast pakken en draaien (je moet een klein beetje weerstand voelen)paulb schreef:Dat was ik nog vergeten inderdaad. Het is een Amerikaan, dus met zo'n aluminium fan.
- paulb
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 06.09.2009 - 12:01
Inmiddels loopt de motor wel fijn, en leek de koeling ook goed te gaan.
Leek...
Bij normale snelheden hing de meter tegen z'n oranje gebied. Vandaag de thermostaat vervangen, maar nu is het juist weer erger geworden. Had em ontlucht en een tijdje laten draaien. Daarna ben ik even een rondje gaan rijden, maar de meter hangt nu in het rode gebied.
Nou is de radiateur ook niet helemaal jofel, dus dat zal het euvel kunnen zijn. Maar het probleem is dat ik morgen in de loop van de dag een flink stuk rijden moet.
Zijn deze radiateurs alleen in de 140 gebruikt, of ook nog in andere modellen/andere merken? Dan zou ik namelijk morgenochtend wat vlotter eentje kunnen vinden...
Leek...
Bij normale snelheden hing de meter tegen z'n oranje gebied. Vandaag de thermostaat vervangen, maar nu is het juist weer erger geworden. Had em ontlucht en een tijdje laten draaien. Daarna ben ik even een rondje gaan rijden, maar de meter hangt nu in het rode gebied.
Nou is de radiateur ook niet helemaal jofel, dus dat zal het euvel kunnen zijn. Maar het probleem is dat ik morgen in de loop van de dag een flink stuk rijden moet.
Zijn deze radiateurs alleen in de 140 gebruikt, of ook nog in andere modellen/andere merken? Dan zou ik namelijk morgenochtend wat vlotter eentje kunnen vinden...
343
245
765
744
145 US
245 D6
245
765
744
145 US
245 D6
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Volgens mij heeft een P1800 dezelfde als een 140 maar zeker weten doe ik dat niet. Wat is er mis met je rad is ie verstopt ofzo. Heb je de motor al is afgevuld met natuur azijn. Ik heb dit tijdens mijn restauratie van mijn amazon in mijn blok gegoten en het toen 3 maanden laten zitten. Vervolgens afgetapt en toen weer verse azin erin er mee gereden (paar weken) en er kwam een hoop bagger uit het aftappertje bij het blok. In combinatie met een nieuwe rad (gewoon een dunne) nooit geen problemen gehad met een te warme motor, ik hoor heel veel mensen die een electrische fan hebben gemonteerd, is helemaal niet nodig zat er standaard ook niet op. Gewoon je motor spoelen een nieuwe rad indien nodig (die van mij was lek) en je bent van je problemen af denk ik.
Owja ik had wel een 6 bladig fan op de poelie was niet origineel maar dat kwam omdat mijn amazon uit amerika kwam en een airco heeft gehad en dus wel meer koeling nodig had.
Owja ik had wel een 6 bladig fan op de poelie was niet origineel maar dat kwam omdat mijn amazon uit amerika kwam en een airco heeft gehad en dus wel meer koeling nodig had.
- paulb
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 06.09.2009 - 12:01
Vanmorgen de slangen van de radiateur los gehad, en heet water in de radiateur laten stromen. Dit komt er aan de onderkant gelijk weer uit. Radiateur lijkt dus nog wel z'n werk te doen.
Na het vastdraaien, vullen met water, ontluchten en tijdje laten lopen, werd hij gelijk weer erg warm.
Nu toch maar aan de helse rit van 200km beginnen...
Na het vastdraaien, vullen met water, ontluchten en tijdje laten lopen, werd hij gelijk weer erg warm.
Nu toch maar aan de helse rit van 200km beginnen...
343
245
765
744
145 US
245 D6
245
765
744
145 US
245 D6
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
En hoe zit het met de waterpomp dan, is die wel goed?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Gewoon vervangen kost de kop niet en is een simpel klusje. Kan best zijn dat de waaiers van de pomp kapot zijn.paulb schreef:Dat is de volgende vraag, hoe kan ik dat nakijken?
Graag zou ik gelijk het kapotte onderdeel vervangen ipv het hele koelsysteem als dat niet nodig is.
- paulb
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 06.09.2009 - 12:01
Zoals aan de tijden van m'n berichten te zien was, was ik al snel terug gekeerd van de helse rit met een warme motor. Durfde het toch niet aan.
Middags wel naar Nij Beets gereden, ik had nog wat onderdelen wat overgebleven was van de motorwissel, en dat zou ik nog terugbrengen cq ruilen tegen spullen die ik nog nodig had.
Een goede radiateur was ongeveer een derde van het gewicht van mijn radiateur, dus dat gaf wel aan dar er wat troep in zat...
Ter plaatse de radiateur gewisseld, en de oude thermostaat er weer in gedaan. De thermostaat die ik had gekocht bij de algemene onderdelen winkel op kenteken en type motor was niet de goede. 88 graden, wat ietwat veel is.
Het temperatuurprobleem was met de radiateur ook eindelijk verholpen!!
Om even terug te komen op onderdelen vervangen. Mijn portemonnee is de laatste tijd niet zo flinkerig dik gevuld, dus het vervangen van onderdelen die niet kapot zijn is niet zo'n goed idee.
Middags wel naar Nij Beets gereden, ik had nog wat onderdelen wat overgebleven was van de motorwissel, en dat zou ik nog terugbrengen cq ruilen tegen spullen die ik nog nodig had.
Een goede radiateur was ongeveer een derde van het gewicht van mijn radiateur, dus dat gaf wel aan dar er wat troep in zat...
Ter plaatse de radiateur gewisseld, en de oude thermostaat er weer in gedaan. De thermostaat die ik had gekocht bij de algemene onderdelen winkel op kenteken en type motor was niet de goede. 88 graden, wat ietwat veel is.
Het temperatuurprobleem was met de radiateur ook eindelijk verholpen!!
Om even terug te komen op onderdelen vervangen. Mijn portemonnee is de laatste tijd niet zo flinkerig dik gevuld, dus het vervangen van onderdelen die niet kapot zijn is niet zo'n goed idee.
343
245
765
744
145 US
245 D6
245
765
744
145 US
245 D6
- paulb
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 06.09.2009 - 12:01
En een nieuw punt...
Ik had ook nog een waterpomp mee gekregen, en een vaste vin.
Omdat de tweede visco vin weer geluid begon te maken, zou ik deze vanmiddag vervangen. Omdat ik er niet goed bij kon met de radiateur er in, gelijk de waterpomp ook willen doen.
De oude leek z'n werk wel goed te doen, maar als je toch eentje liggen hebt, kan die er ook wel gelijk op natuurlijk.
Alleen heb ik die vier bouten waarmee het wiel van de v snaar op de waterpomp zit kapot gedraaid en er af geslepen.
Echter kon ik vanmiddag geen passende bouten vinden bij de kluswinkel, het schroefdraad is te grof.
Een rondje langs buren en bekenden met voorraden boutjes leverde ook niet de goede op.
Dinsdag even bij een Saab specialist kijken, misschien dat hij me helpen kan.
Maar als iemand een beter tip weet, of zelfs nog wat liggen heeft......
Ik had ook nog een waterpomp mee gekregen, en een vaste vin.
Omdat de tweede visco vin weer geluid begon te maken, zou ik deze vanmiddag vervangen. Omdat ik er niet goed bij kon met de radiateur er in, gelijk de waterpomp ook willen doen.
De oude leek z'n werk wel goed te doen, maar als je toch eentje liggen hebt, kan die er ook wel gelijk op natuurlijk.
Alleen heb ik die vier bouten waarmee het wiel van de v snaar op de waterpomp zit kapot gedraaid en er af geslepen.
Echter kon ik vanmiddag geen passende bouten vinden bij de kluswinkel, het schroefdraad is te grof.
Een rondje langs buren en bekenden met voorraden boutjes leverde ook niet de goede op.
Dinsdag even bij een Saab specialist kijken, misschien dat hij me helpen kan.
Maar als iemand een beter tip weet, of zelfs nog wat liggen heeft......
343
245
765
744
145 US
245 D6
245
765
744
145 US
245 D6
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
ah, dan weet je dat alvast voor de volgende keer, alles aan je auto is engels qua bouten en schroefdraad!!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- paulb
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 06.09.2009 - 12:01
Twee en een halve maand goed gereden, met intensief gebruik.
Nu begint hij slecht te lopen tussen 1500 en 2000 toeren. Daaronder en daarboven is er niks aan de hand.
Is dit een afstelkwestie, of?
Nu begint hij slecht te lopen tussen 1500 en 2000 toeren. Daaronder en daarboven is er niks aan de hand.
Is dit een afstelkwestie, of?
343
245
765
744
145 US
245 D6
245
765
744
145 US
245 D6
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
wat doet ie houd ie in ofzo of heb je geen power, kan aan de ontsteking liggen. Geef hem een goede beurt voor wat betreft de ontsteking en stel de kleppen als je dit nog niet gedaan had. Is een paar uur werk maar kan voldoening geven.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 27.12.2010 - 18:34
- Locatie: Tiel
Je moet gewoon een beurtje geven, kleppen stellen,nieuwe bougies met nieuwe bougiekabels, puntjes, niet vergeten een nieuwe condensator,rotor en verdelerkap, misschien ook een nieuw oliefilter en olie, ik gebruik er altijd valvoline 20 w50, dan rijdt je wagen stukken lekkerder en beter
145 S de luxe 1969,