Geartronic die niet vlekkeloos schakeld

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Maarten V70
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 22.04.2011 - 21:10
Locatie: Limburg

Na de aankoop van de V70 2.4T AWD Geartronic uit 2001, afgelopen april, merk ik dat de geartronic versnellingsbak niet vlekkeloos schakeld!!

Voorbeelden:
1- bij het afremmen voor een kruising schakeld hij dusdanig terug van de 3 naar de 2 dat je als passagier een vervelende klak voelt en hoort. Weet niet hoe ik klak anders moet uitleggen maar je hoort de schakeling terwijl dit andere keren vlekkeloos en zonder vreemde geluiden gaat.
2- je laat de rem los omdat het verkeerslicht op groen springt, het ene moment begint de V70 rustig te rollen en rij je weg zoals het hoort! De volgende keer laat je de rem los en gebeurt er niets, op het moment dat je gas geeft hoor je weer "klak" en begint de V70 abrubt te rollen.

Uit navraag bij een Volvo-dealer en een Volvo-specialist blijkt dit een bekend probleem met een hydraulisch besturingsblok in de versnellingsbak.

Gelukkig zit er 6 maanden BOVAG-garantie op maar heeft iemand nog tips????
Gast

1e voorbeeld: Dat klinkt niet goed. Hoe is de kleur van de olie en ruikt de olie niet verbrand?
Voor het 2e voorbeeld: Misschien staat de "Neutral Control" nog ingeschakeld.
Kan je laten verwijderen, ik heb dit vorig jaar (nov.) laten doen. Een echte aanrader.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

AlexV70, Neutral control zal het niet zijn denk ik omdat het de ene keer wel goed gaat en de andere keer niet?
het ene moment begint de V70 rustig te rollen en rij je weg zoals het hoort!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
spooky202
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 11.12.2007 - 16:12
Locatie: Maarsbergen

Neutral Control schakelt pas na even stilstaan in, dus niet meteen. En het is de ene keer duidelijker merkbaar dan de andere keer. Als je snel op het gas gaat merk je het iig als een duidelijke "klak".

Probleem 1 zou de B4 servo cover kunnen zijn (dat is misschien ook wat de garage bedoelt met bekend probleem met een hydraulisch besturingsblok). Is vrij simpel te verhelpen (dmv het vervangen van de cover).
Casper

MY23 V90 T8 Ultimate Dark
MY24 EX30 Ultra
MY21 V90 T8 R-Design - MY21 XC40 T4 Recharge R-Design Expression - MY95 850 2.5 20v Estate - MY09 V50 2.0D Powershift Edition II - MY01 V70 2.4T - MY99 V70 R AWD - MY09 V70 2.4D R-Design - MY18 V90 T4 "Ocean Race Edition" - MY07 V70 D5 Edition Sport - MY13 V70 D5 R-Design

buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

Ik ga met spooky mee; Laat de B4 servo cover controleren, deze is erg zwak. (en erg goedkoop om te vervangen, het kan van buitenaf) er is een service bulletin waarin je kan kijken of het serienummer van jouw bak ook gevoelig is voor deze fout. Ik heb hem bij onze auto ook vervangen, hij was ook defect. de neutral control is je andere probleem. (probleem 2)

voor de servo cover zie
http://www.volvoxc.com/resources/how-to ... -cover.pdf
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8519
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

AlexV70, heb jij de 5 of 6 traps GT ?

Ik dacht dat neutral control op de 6 traps standaard uit was ?

Ik ervaar iig geen neutral als ik stilsta, voet van de rem en de auto rijdt ogenblikkelijk, zelfs zonder gasgeven.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gast

Ik heb de 5 traps en bij mij nu ook; voet van de rem en de auto rijdt gelijk weg, idd zelfs zonder gasgeven.
Gast

buikijn schreef:voor de servo cover zie
http://www.volvoxc.com/resources/how-to ... -cover.pdf
Mooi en duidelijk verhaal, kende ik nog niet.
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Ivo Philips schreef:AlexV70, heb jij de 5 of 6 traps GT ?

Ik dacht dat neutral control op de 6 traps standaard uit was ?

Ik ervaar iig geen neutral als ik stilsta, voet van de rem en de auto rijdt ogenblikkelijk, zelfs zonder gasgeven.
Ik heb zelf de 6-traps en ik heb vorig jaar ook andere software laten laden om de neutral eruit te halen.
Het is dus niet standaard.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Ik heb dat neutral control idd ook, dat weet ik nu dus pas.... :roll:
Ik vind het af en toe best wel irritant omdat vloeiend wegrijden, wat m.i. één v/d kwaliteiten van een automaat is, dan niet echt vloeiend gaat.

Hoe is dit uit te schakelen dan en waarom kàn het aan of uit gezet worden? Wat is de reden om het wel of niet te doen?? Kan het kwaad dit uit te schakelen (extra slijtage i.v.m. slippende koppeling)??

Gr. Edwin
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Edwin schreef:Ik heb dat neutral control idd ook, dat weet ik nu dus pas.... :roll:
Ik vind het af en toe best wel irritant omdat vloeiend wegrijden, wat m.i. één v/d kwaliteiten van een automaat is, dan niet echt vloeiend gaat.

Hoe is dit uit te schakelen dan en waarom kàn het aan of uit gezet worden? Wat is de reden om het wel of niet te doen??

Gr. Edwin
Volvo heeft dat ingevoerd onder het mom van brandstof besparing. In de praktijk blijkt dit nauwelijks effect te hebben.
Vandaar dat je andere software kan laten laden in je geartronic module waardoor de automaat niet automatisch naar de neutraal stand gaat als je even stilstaat.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Turbodesk schreef:
Volvo heeft dat ingevoerd onder het mom van brandstof besparing. In de praktijk blijkt dit nauwelijks effect te hebben.
Vandaar dat je andere software kan laten laden in je geartronic module waardoor de automaat niet automatisch naar de neutraal stand gaat als je even stilstaat.
Geldt dat alleen voor de GT of ook voor de normale AT?

Gr. Edwin
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Edwin schreef:
Turbodesk schreef:
Volvo heeft dat ingevoerd onder het mom van brandstof besparing. In de praktijk blijkt dit nauwelijks effect te hebben.
Vandaar dat je andere software kan laten laden in je geartronic module waardoor de automaat niet automatisch naar de neutraal stand gaat als je even stilstaat.
Geldt dat alleen voor de GT of ook voor de normale AT?

Gr. Edwin
Daar kan ik je helaas geen antwoord op geven, ik weet het niet.

Maar er is hier vast wel iemand die zo direct met het antwoord komt.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1457
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Geldt ook voor de normale automaat
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Maarten V70
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 22.04.2011 - 21:10
Locatie: Limburg

Super, deze reacties!! Ga het e.e.a eens voorleggen aan de dealer! Ben benieuwd!!
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8519
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Turbodesk, dus met de oude s/w bleeft de auto stilstaan als je de voet van de rem haalde en ging pas rijden als je gas gaf ?

Als dit zo was, zal bij mij de neutral control er al van bij het begin uit zijn, want de mijne blijft pushen als ik stil sta
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Als het niet klopt, hoor ik het vanzelf wel, maar ik dacht dat bij de GT de auto stil blijft staan en kan worden aangepast dat deze gaat kruipen en met de normale automaat net andersom. Dus standaard kruipt deze, maar kan dit worden aangepast.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1457
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Ivo Philips schreef:Turbodesk, dus met de oude s/w bleeft de auto stilstaan als je de voet van de rem haalde en ging pas rijden als je gas gaf ?

Als dit zo was, zal bij mij de neutral control er al van bij het begin uit zijn, want de mijne blijft pushen als ik stil sta
Nee, de automaat schakeld weer in op het moment dat je je voet van de rem haalt, niet pas als je weer gas gaf, zolang je met de voet op de rem stilstaat is de automaat ontkoppelt. Als hij blijft pushen is de neutral control er inderdaad al af.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1457
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Oceanracer schreef:Als het niet klopt, hoor ik het vanzelf wel, maar ik dacht dat bij de GT de auto stil blijft staan en kan worden aangepast dat deze gaat kruipen en met de normale automaat net andersom. Dus standaard kruipt deze, maar kan dit worden aangepast.
Volgens mijn instructie boekje is de fabrieksinstelling niet kruipen voor de normale automaat, er wordt geen melding gemaakt dat dit aan te passen is.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

EVV schreef:
Ivo Philips schreef:Turbodesk, dus met de oude s/w bleeft de auto stilstaan als je de voet van de rem haalde en ging pas rijden als je gas gaf ?

Als dit zo was, zal bij mij de neutral control er al van bij het begin uit zijn, want de mijne blijft pushen als ik stil sta
Nee, de automaat schakeld weer in op het moment dat je je voet van de rem haalt, niet pas als je weer gas gaf, zolang je met de voet op de rem stilstaat is de automaat ontkoppelt. Als hij blijft pushen is de neutral control er inderdaad al af.
Dit is correct beschreven.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”