hallo mannen
moet de olie van de automaat versnellingsbak ook vervangen worden na n bepaalde tijd
olie automatische versnellingsbak
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Er was toch iets met "regulier onderhoud" in combinatie met "olie verversen"?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Andre C70
- 3rd Gear member
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 16.05.2011 - 18:54
- Locatie: Wilp
Ik heb net een 2.0 D van Volvo, maar drie weken terug heb ik de bakolie van de Audi laten vervangen bij de maker van de bak ZF in Duitsland.
Hij stond op ruim 200.000 en was nauwelijks vervuild. ZF adviseerde wel iedere 80.000 te vervangen.
Kostte daar trouwens €390,00 terwijl de dealer hier ruim €800 vraagt voor hetzelfde klusje. Dus even shoppen loont zich.
De dealer doet het niet vanuit regulier onderhoud omdat het niet verplicht is, maar een advies. Ze zullen je dus altijd moeten vragen.
Is het echt nodig ? Als ik de staat van de bak en olie bekijk na 200.000 km zeg ik nee.
Hij stond op ruim 200.000 en was nauwelijks vervuild. ZF adviseerde wel iedere 80.000 te vervangen.
Kostte daar trouwens €390,00 terwijl de dealer hier ruim €800 vraagt voor hetzelfde klusje. Dus even shoppen loont zich.
De dealer doet het niet vanuit regulier onderhoud omdat het niet verplicht is, maar een advies. Ze zullen je dus altijd moeten vragen.
Is het echt nodig ? Als ik de staat van de bak en olie bekijk na 200.000 km zeg ik nee.
Eigenaar van C70 MY10 Cabrio Hardtop 2.0D 136PK 320nm Powershift en een
Audi A6 Avant 2.7 MY06 TDI Quattro Tiptronic met 220PK 420nm koppel
Audi A6 Avant 2.7 MY06 TDI Quattro Tiptronic met 220PK 420nm koppel
- Andre C70
- 3rd Gear member
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 16.05.2011 - 18:54
- Locatie: Wilp
Was een voorbeeld. Heb geen idee wie de bak heeft gemaakt en Volvo heeft ook weer allerlei soorten. Mijn C70 heeft de Powershift 6 bak.945i schreef:Er zit geen ZF CVTonder een Volvo.
Ford gebruikt die ook, weet niet waar de fabriek zit

Eigenaar van C70 MY10 Cabrio Hardtop 2.0D 136PK 320nm Powershift en een
Audi A6 Avant 2.7 MY06 TDI Quattro Tiptronic met 220PK 420nm koppel
Audi A6 Avant 2.7 MY06 TDI Quattro Tiptronic met 220PK 420nm koppel
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Jij had toch een multitronic in de Audi? Dat is een CVT. 
edit, zie dat je een tiptronic hebt/had, dat is een normale ZF automaat, die kunnen ook een regelmatige oliewissel gebruiken.

edit, zie dat je een tiptronic hebt/had, dat is een normale ZF automaat, die kunnen ook een regelmatige oliewissel gebruiken.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 19.05.2010 - 00:25
- Locatie: Holten
gewoon de olie vervangen.
ik neem aan dat je een Aisin Warner 4-gang bak hebt.
mijn V70 TDI had ruim 300.000 gelopen toen ik hem kocht.
volgens de vorige eigenaar zou de olie nooit vervangen hoeven te worden, maar het schakelen ging steeds schokkeriger tot en met echte klappen voelbaar door de hele auto.
vlg's de handleiding van Volvo moeten taxi's om de 70.000 de bakolie verversen/spoelen. Dit zegt genoeg.
dat de olie helder schoon is zegt nog niks over de kwaliteit.
met de tijd beschadigen de oliemoluculen en verliest de olie aan viscositeit.
je via de vulopening pakweg 4 van de 7 liter er uit pompen. Dit herhaal je later nog een keer.
in mijn geval resulteerde dit in een bak met nauwelijks voelbare schakelmomenten.
dus gewoon vervangen die olie.
Bertus
ik neem aan dat je een Aisin Warner 4-gang bak hebt.
mijn V70 TDI had ruim 300.000 gelopen toen ik hem kocht.
volgens de vorige eigenaar zou de olie nooit vervangen hoeven te worden, maar het schakelen ging steeds schokkeriger tot en met echte klappen voelbaar door de hele auto.
vlg's de handleiding van Volvo moeten taxi's om de 70.000 de bakolie verversen/spoelen. Dit zegt genoeg.
dat de olie helder schoon is zegt nog niks over de kwaliteit.
met de tijd beschadigen de oliemoluculen en verliest de olie aan viscositeit.
je via de vulopening pakweg 4 van de 7 liter er uit pompen. Dit herhaal je later nog een keer.
in mijn geval resulteerde dit in een bak met nauwelijks voelbare schakelmomenten.
dus gewoon vervangen die olie.
Bertus