koeling XC70 T6 2011
- zoetvalk
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 22.02.2011 - 19:22
Sinds enkele weken berijd ik een XC70 T6 (2011) en het is een fantastische auto. Wel ben ik benieuwd naar de ervaringen van andere T6 berijders t.a.v. de koeling. Wat erg opvalt t.o.v. mijn vorige XC70 2,5T (2007) is dat de koeling na iedere rit enorm luidruchtig en herhaaldelijke (met intervallen) aanslaat. Ook na een tijdje in de file wordt de motor zo warm dat de koeling geactiveerd wordt op een wijze waarvan ik me afvraag of dit normaal is bij een auto als de mijne (met iedere denkbare warmte genererende optie aan boord) of dat er sprake is van iets ongewoons. Mijn dealer heeft ook niet teveel ervaringen met een T6 zodat ik een beetje in het duister tast of dit normaal is of juist niet. Wie heeft hier ervaring mee?
V70/2005, XC70/2006, XC70/2011
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dat doet hij denk ik alleen bij ingeschakelde airco?
dan is er niks mis mee.
als je de airco inschakelt en de buitentemperatuur is redelijk hoog dan schakelt de koelvin vaker in en draait wat langer dan met uitgeschakelde airco.
dan is er niks mis mee.
als je de airco inschakelt en de buitentemperatuur is redelijk hoog dan schakelt de koelvin vaker in en draait wat langer dan met uitgeschakelde airco.
- zoetvalk
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 22.02.2011 - 19:22
Beste Ramon,
Ik rijd zo goed als altijd met een ingeschakelde airco. Afgelopen weekend was de buitentemperatuur een graad of 23 en de file lang (richting Zeeland). Omdat een indicatie op het dashboard ontbreekt over de motortemperatuur is de eerste melding er meteen een die aangeeft dat de motortemperatuur oploopt. Daarna is de koelvin kilometers lang aan de slag gegaan om de zaak weer op een normale temp te krijgen.
Heb je zelf ook een T6 met dit soort ervaringen? In dat geval ben ik er wat meer gerust op, maar voor nu is wat vreemd iedere keer de koelvin te horen loeien na ieder ritje.
Ik rijd zo goed als altijd met een ingeschakelde airco. Afgelopen weekend was de buitentemperatuur een graad of 23 en de file lang (richting Zeeland). Omdat een indicatie op het dashboard ontbreekt over de motortemperatuur is de eerste melding er meteen een die aangeeft dat de motortemperatuur oploopt. Daarna is de koelvin kilometers lang aan de slag gegaan om de zaak weer op een normale temp te krijgen.
Heb je zelf ook een T6 met dit soort ervaringen? In dat geval ben ik er wat meer gerust op, maar voor nu is wat vreemd iedere keer de koelvin te horen loeien na ieder ritje.
V70/2005, XC70/2006, XC70/2011
- VolvoRob
- 5th Gear member
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
- Locatie: Omgeving Utrecht
Namens een vriend met een XC T6 het volgende:
Beste Zoetvalk, ik heb zelf ook een XC70 T6 MY2011 en gedurende dagelijks gebruik herken ik dit probleem helemaal niet. Niet in de file en ook niet bij het afzetten van de motor na even stevig door rijden. Het hoort niet zo te zijn dat je bij een simpele file een dergelijke melding krijgt. De enige keer dat ik de koelvin lang heb horen draaien was na afzetten van de motor na een lange rit enkel maar berg op in Noorwegen, vrij logisch dus. Wel herken ik dit probleem en heb iets vergelijkbaars gehad met mijn vorige Volvo een S80 2.5T waarbij in eerste instantie de melding "motor temperatuur te hoog, service koelsysteem vereist" of zoiets in de display verscheen (auto was toen 2 jaar oud) welke de dealer niet kon relateren aan iets wezenlijks (resetten is dan meestal de oplossing en kom maar terug als he weer gebeurt) totdat ik in Zuid Frankrijk ineens met een oververhitte motor stond koelvloeistof over de weg allemaal ellende en 3 dagen zonder auto. Wat bleek dat de temperatuur sensor niet goed was aangesloten (waarschijnlijk in de garage in Nederland tijdens het zoeken naar een mogelijk euvel) en de koelvin helemaal niet meer aansloeg, met wat rijwind kom je dan net niet in de problemen (gelukkig hadden we geen files onderweg), maar na stationair wachten en daarna een steile helling op ging het fout. Later is ook nog een keer de zekering voor de temperatuur sensor vervangen, wat mogelijk het probleem kon zijn geweest. Mocht je met je T6 op vakantie gaan zou ik het even goed laten uitzoeken. In bijvoorbeeld Frankrijk zijn er niet zoveel Volvo garages en daar je nog in de garantie periode zit kan je verzekering eisen dat de reparatie plaatsvind bij een erkende dealer en die kan zomaar een paar honderd km verder op zijn. Ze brengen hem naar waar de verzekering dat aangeeft en je mag hem zelf gaan halen en zie maar hoe je daar komt. Succes
Beste Zoetvalk, ik heb zelf ook een XC70 T6 MY2011 en gedurende dagelijks gebruik herken ik dit probleem helemaal niet. Niet in de file en ook niet bij het afzetten van de motor na even stevig door rijden. Het hoort niet zo te zijn dat je bij een simpele file een dergelijke melding krijgt. De enige keer dat ik de koelvin lang heb horen draaien was na afzetten van de motor na een lange rit enkel maar berg op in Noorwegen, vrij logisch dus. Wel herken ik dit probleem en heb iets vergelijkbaars gehad met mijn vorige Volvo een S80 2.5T waarbij in eerste instantie de melding "motor temperatuur te hoog, service koelsysteem vereist" of zoiets in de display verscheen (auto was toen 2 jaar oud) welke de dealer niet kon relateren aan iets wezenlijks (resetten is dan meestal de oplossing en kom maar terug als he weer gebeurt) totdat ik in Zuid Frankrijk ineens met een oververhitte motor stond koelvloeistof over de weg allemaal ellende en 3 dagen zonder auto. Wat bleek dat de temperatuur sensor niet goed was aangesloten (waarschijnlijk in de garage in Nederland tijdens het zoeken naar een mogelijk euvel) en de koelvin helemaal niet meer aansloeg, met wat rijwind kom je dan net niet in de problemen (gelukkig hadden we geen files onderweg), maar na stationair wachten en daarna een steile helling op ging het fout. Later is ook nog een keer de zekering voor de temperatuur sensor vervangen, wat mogelijk het probleem kon zijn geweest. Mocht je met je T6 op vakantie gaan zou ik het even goed laten uitzoeken. In bijvoorbeeld Frankrijk zijn er niet zoveel Volvo garages en daar je nog in de garantie periode zit kan je verzekering eisen dat de reparatie plaatsvind bij een erkende dealer en die kan zomaar een paar honderd km verder op zijn. Ze brengen hem naar waar de verzekering dat aangeeft en je mag hem zelf gaan halen en zie maar hoe je daar komt. Succes
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
- BartS
- 4th Gear member
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 06.04.2008 - 10:42
Als je ook expliciet een melding op je dashboard krijgt, zou ik de dealer toch vragen er eens heel goed naar te kijken. Die melding is er niet voor niets, en als er qua belasting geen aanleiding voor is, is het aannemelijk dat er iets niet lekker zit in het systeem (als gemeld een sensor, weerstand, o.i.d.).zoetvalk schreef:Beste Ramon,
Ik rijd zo goed als altijd met een ingeschakelde airco. Afgelopen weekend was de buitentemperatuur een graad of 23 en de file lang (richting Zeeland). Omdat een indicatie op het dashboard ontbreekt over de motortemperatuur is de eerste melding er meteen een die aangeeft dat de motortemperatuur oploopt. Daarna is de koelvin kilometers lang aan de slag gegaan om de zaak weer op een normale temp te krijgen.
Heb je zelf ook een T6 met dit soort ervaringen? In dat geval ben ik er wat meer gerust op, maar voor nu is wat vreemd iedere keer de koelvin te horen loeien na ieder ritje.
Volvo V70 T5 Geartronic full options (2000)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)
V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)
V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
- zoetvalk
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 22.02.2011 - 19:22
Aan allen,
Het probleem is opgelost (een tijdje terug weer hoor) maar het leek me wel aardig dit terug te koppelen aan jullie. Het probleem was dat van de 2 koelvinnen er 1 het niet deed. Daarom sloeg de kleine koelvin snel en vaak aan ter compensatie van het gemis aan koeling.
Bedankt voor jullie tips.
Het probleem is opgelost (een tijdje terug weer hoor) maar het leek me wel aardig dit terug te koppelen aan jullie. Het probleem was dat van de 2 koelvinnen er 1 het niet deed. Daarom sloeg de kleine koelvin snel en vaak aan ter compensatie van het gemis aan koeling.
Bedankt voor jullie tips.
V70/2005, XC70/2006, XC70/2011