Wil graag magneetkoppeling afstellen van een V70 uit 2001.
Is dit eenvoudig zelf te doen.
Heb wel wat info al gezien drie methodes de juiste vulringen verwijderen (lijkt lastig en veel werk in kleine ruimte) tie rips onduidelijk hoe dit werkt hoe duurzaam en lijkt ook lastig gezien de beperkte ruimte, en heb ook iets gelezenover verbuigen armen van de veer.
Wie heeft dit weleens gedaan en wat is de beste werkwijze gezien de krappe ruimte.
Dealer rekend 155 euro excl vullen (volgens mij hoeft er eigenlijk niet te worden gevult omdat je de compressor niet af hoeft te koppelen.
Graag advies
gr
Peter
afstellen magneetkoppeling airco
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
De spleet heeft nieuw een afstand van 0,1mm.
Deze afstand wordt afgesteld dmv vulringetje s die zich tussen de pompas en het voorste gedeelte van de magneetkoppeling bevinden.
Allereerst de huidige speling opmeten dmv een setje voelermaten, is de spleetbijv 0,8mm dan zul je 0,7mm aan vulringen moeten verwijderen.
Werkwijze; haal de multiriem los. Auto voor omhoog brengen (2 assteunen of brug) rechtsvoor voorste bout van subchassis verwijderen, en het binnenscherm rechtsvoor loshalen ( zijn geloof ik 2-3 plastic moertjes )en aircocompressor bevestigingsbouten verwijderen (4 stuks)
je kunt nu de compressor ietsjes draaien, en zodoende kan je bij de centrale bout van de magneetkoppeling komen (m6 boutje), boutje verwijderen, en met een poulietrekker het voorste gedeelte van de magneetkoppeling loshalen. (let op, ringetjes kunnen soms meekomen, en vallen)
De juiste dikte aan vulringen verwijderen; in dit voorbeeld 0,7mm, en het hele zaakje weer inelkaar zetten.
Deze afstand wordt afgesteld dmv vulringetje s die zich tussen de pompas en het voorste gedeelte van de magneetkoppeling bevinden.
Allereerst de huidige speling opmeten dmv een setje voelermaten, is de spleetbijv 0,8mm dan zul je 0,7mm aan vulringen moeten verwijderen.
Werkwijze; haal de multiriem los. Auto voor omhoog brengen (2 assteunen of brug) rechtsvoor voorste bout van subchassis verwijderen, en het binnenscherm rechtsvoor loshalen ( zijn geloof ik 2-3 plastic moertjes )en aircocompressor bevestigingsbouten verwijderen (4 stuks)
je kunt nu de compressor ietsjes draaien, en zodoende kan je bij de centrale bout van de magneetkoppeling komen (m6 boutje), boutje verwijderen, en met een poulietrekker het voorste gedeelte van de magneetkoppeling loshalen. (let op, ringetjes kunnen soms meekomen, en vallen)
De juiste dikte aan vulringen verwijderen; in dit voorbeeld 0,7mm, en het hele zaakje weer inelkaar zetten.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Wim, dit is niet juist. Standaard heeft de compressor een spleet van 0,3-0,5mm. 0,1mm is dus veel te weinig.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 4th Gear member
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
een spleet van 0,1mm is veel te weinig, daar kun je niks mee.
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
oke, die waarde had ik van een monteur van de dealer, die hem zo afstelt.
Waarschijnlijk hoef je dan minder vaak af te stellen?
De mijne heb ik wel op die waarde gezet...... (nou ja, door afrondingen was dit 0,15 na terugbouw), maar de airco deed het weer prima ermee!
Het verhaaltje blijft hetzelfde, maar vul dan 0,3 in als gewenste waarde.
Waarschijnlijk hoef je dan minder vaak af te stellen?
De mijne heb ik wel op die waarde gezet...... (nou ja, door afrondingen was dit 0,15 na terugbouw), maar de airco deed het weer prima ermee!
Het verhaaltje blijft hetzelfde, maar vul dan 0,3 in als gewenste waarde.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
vreemd dat de dealer hier 155 euro voor opgeeft,je kunt zomaar een dik uur tobben om de koppeling los te krijgen,die kan behoorlijk vast zitten!
Iemand anders van het volvo forum betaalde namelijk bijna 300 euro voor het zelfde klusje.
vullen is onzin,want het systeem hoeft niet leeg,of ze demonteren de pomp,dat kan natuurlijk ook!
Iemand anders van het volvo forum betaalde namelijk bijna 300 euro voor het zelfde klusje.
vullen is onzin,want het systeem hoeft niet leeg,of ze demonteren de pomp,dat kan natuurlijk ook!
- Akkoord
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 01.02.2010 - 21:22
- Locatie: Rundhausen , flach am Kaisersbach , 288 km NO van Gent
Subframe en bevestigingsbouten van de compressor heb ik niet losgemaakt ; het is krap , maar wel te doen.
Poelietrekker is overbodig ; met 3 afdrukboutjes (M5x25) druk je de koppeling er zo af (en maak je niets kapot).
Poelietrekker is overbodig ; met 3 afdrukboutjes (M5x25) druk je de koppeling er zo af (en maak je niets kapot).
V70 2.4 140pk 2001 LPI ; ben nog op zoek naar een set 17 inch Canopus velgen...PM me!
Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.
Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.
Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Akkoord schreef:Subframe en bevestigingsbouten van de compressor heb ik niet losgemaakt ; het is krap , maar wel te doen.
Poelietrekker is overbodig ; met 3 afdrukboutjes (M5x25) druk je de koppeling er zo af (en maak je niets kapot).
als hij er vrij makkelijk afgaat is het geen probleem,er zijn erbij die echt als een huis zitten !
- wim998nl
- 2nd Gear member
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 24.11.2008 - 21:02
- Locatie: Purmerend
Ik heb mijn aircopomp vanavond ook afgesteld, de spleet was 0.8mm en nu 0.25mm.
Je kan er het beste via de wielkuip bijkomen, maar het blijft behoorlijk krap :crazy: .
De pomp is nu ook veel stiller tijdens het inslaan.
De multieriem kan gewoon blijven zitten, en zoals medeforumlid "Akkoord" zegt met 3 afdrukboutjes (M5x25) druk je de koppeling er zo af (en maak je niets kapot).
Dus succes met de klus. :thumbright:
Je kan er het beste via de wielkuip bijkomen, maar het blijft behoorlijk krap :crazy: .
De pomp is nu ook veel stiller tijdens het inslaan.
De multieriem kan gewoon blijven zitten, en zoals medeforumlid "Akkoord" zegt met 3 afdrukboutjes (M5x25) druk je de koppeling er zo af (en maak je niets kapot).
Dus succes met de klus. :thumbright:
v70 ---november 2002 automaat 310000km
mvg Wim Butter
mvg Wim Butter
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Vraagje, hoe zit die wielkuip vast? Met boutjes of popnagels? Kan het zelf niet nagaan omdat mijn vrouw hem een weekendje mee heeft.wim998nl schreef:Ik heb mijn aircopomp vanavond ook afgesteld, de spleet was 0.8mm en nu 0.25mm.
Je kan er het beste via de wielkuip bijkomen, maar het blijft behoorlijk krap :crazy: .
De pomp is nu ook veel stiller tijdens het inslaan.
De multieriem kan gewoon blijven zitten, en zoals medeforumlid "Akkoord" zegt met 3 afdrukboutjes (M5x25) druk je de koppeling er zo af (en maak je niets kapot).
Dus succes met de klus. :thumbright:
- wim998nl
- 2nd Gear member
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 24.11.2008 - 21:02
- Locatie: Purmerend
Auto opkrikken, wiel demonteren, 2 kunstof moertjes verwijderen, de kuip naar voren trekken en met een touwtje aan je koplampwisser vast zetten.
Zo moet je voldoende ruimte hebben, de ruimte blijft wel erg krap.
Zo moet je voldoende ruimte hebben, de ruimte blijft wel erg krap.
v70 ---november 2002 automaat 310000km
mvg Wim Butter
mvg Wim Butter
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Bij Volvo in ieder geval wel. Bij andere merken denk ik ook. Ik heb eens gelezen dat elke aircopomp met een magneetkoppeling werkt en daarbij is altijd sprake van opvulringetjes.chrisje schreef:Werkt dat met die vulringen bij elke aircopomp?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Niet elke aircopomp werkt met een magneetkoppeling,er zijn pompen die constant meedraaien en geregeld worden doormiddel van ventielen enz.JosW schreef:Bij Volvo in ieder geval wel. Bij andere merken denk ik ook. Ik heb eens gelezen dat elke aircopomp met een magneetkoppeling werkt en daarbij is altijd sprake van opvulringetjes.chrisje schreef:Werkt dat met die vulringen bij elke aircopomp?
De VAG auto,s hebben dat systeem..
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Een aircosysteem is een toeleverings product,wat Volvo monteerd heeft dus een magneetkoppeling..
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Er zijn een aantal manieren om de koppeling af te stellen,het kan ook in 5 minuten zonder ook maar iets te demonteren,maar dan gaan we meer richting de beun de haas manier.