Hallo kenners/liefhebbers,
Ik zit met een vraag/dilemma.
We hebben een amazon uit 65 waarin een b23e met 4 bak en elec. od ligt.
Nu is de koppeling bijna op en vraag ik me af of er een handgeschakelde 5-bak achter kan.
En zo ja, welke modificaties ik moet aanbrengen.
O ja, men heeft er een carb opgezet dus hij heeft geen injectie meer.
Hij rijdt goed maar de od werkt niet, helaas.
Ik heb volgende week vrij dus dat zou perfect zijn om wat te sleutelen.
Hopelijk kan en wil iemand me wat advies aan de hand doen.
Alvast bedankt.
Marczelf
amazon met b23e
- Niels S80
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25
De eerste vraag zal zijn of het blok of schuin staat (waarschijnlijk anders past de carb er niet op......met standaard spruitstuk)?
Als antwoord op je vraag, alles kan.........
Wat voor bak ligt er nu achter, M41 of M46? Je versnellingsbak tunnel zal waarschijnlijk moeten worden aangepast.
Als antwoord op je vraag, alles kan.........
Wat voor bak ligt er nu achter, M41 of M46? Je versnellingsbak tunnel zal waarschijnlijk moeten worden aangepast.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Ik weet niet wat er al aan gemodificeerd is, dus het is moeilijk te zeggen wat je nog moet aanpassen. Maar een M47 5 bak, uit de 200 serie,zou een optie zijn. Zijn niet echt veel voorkomend, wel redelijk goedkoop. Dat is een aluminium bak, dus lekker licht.
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 11.10.2010 - 20:22
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Zal uitleggen hoe het nu zit.
Blok ligt recht, idd met een (matig) zelfgemaakt spruitstuk. :scratch:
Hiervoor is er de oliepomp en de carterpan van een b20 gemonteerd.
De auto rijdt alleen op gas.
De tunnel is al aangepast bij de inbouw van de b23, door een eerdere eigenaar.
Het huidige type bak zal ik nog moeten checken.
Ben aan het werk dus dat wordt later.
Tot zover.
Gr. Marc
Zal uitleggen hoe het nu zit.
Blok ligt recht, idd met een (matig) zelfgemaakt spruitstuk. :scratch:
Hiervoor is er de oliepomp en de carterpan van een b20 gemonteerd.
De auto rijdt alleen op gas.
De tunnel is al aangepast bij de inbouw van de b23, door een eerdere eigenaar.
Het huidige type bak zal ik nog moeten checken.
Ben aan het werk dus dat wordt later.
Tot zover.
Gr. Marc
- Niels S80
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25
Wanneer de tunnel al is aangepast dan zit er waarschijnlijk al een M46 in en die zou ik mooooi laten liggen!(/vervangen door een andere M46)
Nadeel van de M47 is dat deze niet zo sterk is als een M46 en dat een M47 met kilometertelleraansluiting niet heel makkelijk te vinden is.
Nadeel van de M47 is dat deze niet zo sterk is als een M46 en dat een M47 met kilometertelleraansluiting niet heel makkelijk te vinden is.
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Welke amazon is het, stond er laatst één op MP en die is weg.marckx schreef:Hallo kenners/liefhebbers,
Ik zit met een vraag/dilemma.
We hebben een amazon uit 65 waarin een b23e met 4 bak en elec. od ligt.
Nu is de koppeling bijna op en vraag ik me af of er een handgeschakelde 5-bak achter kan.
En zo ja, welke modificaties ik moet aanbrengen.
O ja, men heeft er een carb opgezet dus hij heeft geen injectie meer.
Hij rijdt goed maar de od werkt niet, helaas.
Ik heb volgende week vrij dus dat zou perfect zijn om wat te sleutelen.
Hopelijk kan en wil iemand me wat advies aan de hand doen.
Alvast bedankt.
Marczelf
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Dat zal dan vermoedelijk een M46 met J-type overdrive zijn.
Uitdagingen met KM-teller zijn wel op te lossen, zie
http://www.oudevolvo.nl/volvo/handige-i ... gsbak.html
Als je tunnel al ruim genoeg is, ben je al een heel eind.
Bovendien heb je waarschijnlijk ook al het juiste koppelingshuis.
Wat is het euvel van de OD?
Zeer waarschijnlijk een elektrisch probleem (als hij helemaal niets meer doet).
Uitdagingen met KM-teller zijn wel op te lossen, zie
http://www.oudevolvo.nl/volvo/handige-i ... gsbak.html
Als je tunnel al ruim genoeg is, ben je al een heel eind.
Bovendien heb je waarschijnlijk ook al het juiste koppelingshuis.
Wat is het euvel van de OD?
Zeer waarschijnlijk een elektrisch probleem (als hij helemaal niets meer doet).
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
- Locatie: amsterdam e/o
- Contacteer:
ik had juist begrepen dat 4 & od sterker zouden zijn dan 5-bak?
is dat zo en waarom?
is dat zo en waarom?
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Een M46 met OD is volgens mij inderdaad sterker dan de M47.
Dit komt doordat een M47 van aluminium is.
De M410 is het grotere broertje van de M41, maar hoe die zich verhoudt tot de M46 qua sterkte weet ik niet.
Ik vermoed dat de M46 sterker is, aangezien die gebruikt is in combinatie met turbo motoren.
Dit komt doordat een M47 van aluminium is.
De M410 is het grotere broertje van de M41, maar hoe die zich verhoudt tot de M46 qua sterkte weet ik niet.
Ik vermoed dat de M46 sterker is, aangezien die gebruikt is in combinatie met turbo motoren.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Daar ga ik ook vanuit, echt alternatief is de M90.
Meet of laat de druk eens meten van de overdrive. Die moet toch wel 15 bar zijn om in te schakelen. Oliepomp kan defect zijn, maar ook wat rubbertjes in de overdrive.
Meet of laat de druk eens meten van de overdrive. Die moet toch wel 15 bar zijn om in te schakelen. Oliepomp kan defect zijn, maar ook wat rubbertjes in de overdrive.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- dopdedouwer
- 3rd Gear member
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58
Als het blok rechtopstaat, ga ik er vanuit dat dat is gedaan om de oorspronkelijke versnellingsbakken te handhaven. Dus een M40 of M41 in dit geval (4+overdrive). Alleen verklaart dat de aangepaste tunnen niet :s.
Nouja, de topicstarter ging toch al kijken wat hij onder de auto aantrof dan horen we het wel...
Nouja, de topicstarter ging toch al kijken wat hij onder de auto aantrof dan horen we het wel...
- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
Kan nog wel even duren, laatste bezoek was oktober 2010...dopdedouwer schreef: dan horen we het wel...
Groeten, Boele
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
- dopdedouwer
- 3rd Gear member
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58
shit ons opzadelen met zo'n misterie....
- Niels S80
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25
Ik was ook weer eens nieuwsgierig geworden.......helaas!dopdedouwer schreef:shit ons opzadelen met zo'n misterie....
Volvo Amazon B230LPG, 1969
Volvo Amazon B230FT LPG, 1964
Volvo S80 2.4T LPG, 2000
Volvo V70 2.4T LPG, 2000
Seat Leon 1.6 TDI, 2010
Volvo Amazon B230FT LPG, 1964
Volvo S80 2.4T LPG, 2000
Volvo V70 2.4T LPG, 2000
Seat Leon 1.6 TDI, 2010
- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
Ben ook nieuwsgierig hoe het naar jouw B230 amazonproject is!?Niels S80 schreef:Ik was ook weer eens nieuwsgierig geworden.......helaas!dopdedouwer schreef:shit ons opzadelen met zo'n misterie....
Groeten, Boele
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
- Niels S80
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25
Offtopic, sorry;
Tja.....twee kleine kinderen en veel in het buitenland, dus geen tijd........zucht Rechterkant is klaar, staat nu aan de linkerkant op bokken. Deze kant is echter nog meer werk :?Boele schreef:Ben ook nieuwsgierig hoe het naar jouw B230 amazonproject is!?Niels S80 schreef:Ik was ook weer eens nieuwsgierig geworden.......helaas!dopdedouwer schreef:shit ons opzadelen met zo'n misterie....
Volvo Amazon B230LPG, 1969
Volvo Amazon B230FT LPG, 1964
Volvo S80 2.4T LPG, 2000
Volvo V70 2.4T LPG, 2000
Seat Leon 1.6 TDI, 2010
Volvo Amazon B230FT LPG, 1964
Volvo S80 2.4T LPG, 2000
Volvo V70 2.4T LPG, 2000
Seat Leon 1.6 TDI, 2010