Banden omleggen, aan te bevelen?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
josas
4th Gear member

Mijn voorbanden hebben een profieldiepte van ong. 2.6 mm.
De achterbanden ong. 4.2 mm.
De banden voor en achter zijn enigzins gecupt.
Nu wil ik ze omleggen, van voor naar achter, ivm aankoop andere auto binnen half jaar.( Ga dus geen geld uitgeven aan nieuwe)

Zal ik het qua rij/stuur gedrag goed merken? Of is er nagenoeg geen verschil....
Wordt de auto een dweil op de weg, cq is het veilig genoeg?
(bv. waar kom ik het eerst mee in de slip; slechte voor-of achterbanden?)

jos
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
NOS
7th Gear member

je hebt nog profiel op je banden dus grip heb je nog wel eventjes. Met 2.6 mm wordt het wel krap bij de apk
josas
4th Gear member

Hij's net voor een jaar gekeurd, dus da's okee.
Jij zegt, niet nodig, omleggen? Met de herfst en winter voor de deur?
Het verschil in profieldiepte tussen vorig jaar en nu, is ong. 1,5 mm...voor dan, he.
JOS
menjo
7th Gear member

2,6 mm zou ik vervangen (met de herfst en winter voor de deur). Helemaal als ze ook nog gecupt zijn.

EDIT: Hmm niet het hele bericht gelezen :P
Over waar de beste banden moeten verschilt iedereen van mening. Ik denk dat je het het beste kunt laten zoals het nu is, dan hou je gewoon het weggedrag waarmee je bekend bent.
480S60
4th Gear member
Contacteer:

Beste Josas,

In jouw geval zou ik de banden zeker niet omleggen. Met het weer zoals we dat vandaag hebben is de kans op aquaplaning groot. In de situatie die je nu hebt kunnen je achterwielen het beste het water afvoeren en je voorwielen het minst goed. Dit moet je zo laten omdat je veel meer communicatie met je voorwielen (stuur en aandrijving) hebt dan met je achterwielen.
Als je ze omwisselt en je voelt daarna aquaplaning op je voorwielen reken dan maar dat je achterwielen al veel langer aan het aquaplanen waren. Dat heb je dan gewoonweg niet door. Mocht je dan een stuurbeweging moeten maken met aquaplaning op he achterwielen heb je een gokkans van 50% op de kant waarlangs je achterkant voorbij gaat komen. Want voorbij komen doet hij dan zeker.
Dus lekker laten zo die bandjes. Of desnoods, koop voor weinig nieuwe banden zet die achter en zet je huidige achterbanden weer voor. Je moet je beste banden in ieder geval achter hebben voor je eigen veiligheid.
Een tweede voorbeeldje hiervan is als je wielen blokkeren. Dat kan je thuis proberen met een speelgoedautootje op een zelf gemaakt hellinkje. Als je voorwielen blokkeren blijft de auto rechtdoor glijden. Als je achterwielen blokkeren gaat je achterkant of links of rechts voorbij komen.

CONCLUSIE: ZET ALTIJD JE BESTE BANDEN ACHTER!!
(ookal beweert de dealer en de bandenboer anders. Van de slipinstructeur heb ik dit overtuigend bewezen geleerd.)
Met vriendelijke groeten,
Arjen
NOS
7th Gear member

Duidelijk dus. lekker zo laten die banden.
een half jaar kan dat nog best
menjo
7th Gear member

480S60 schreef: CONCLUSIE: ZET ALTIJD JE BESTE BANDEN ACHTER!!
(ookal beweert de dealer en de bandenboer anders. Van de slipinstructeur heb ik dit overtuigend bewezen geleerd.)
Precies, dit is ook mijn mening. Mijn bandenboer zei overigens hetzelfde (Euromaster).
josas
4th Gear member

Dank voor deze uitleg, Arjen en anderen!
Da's ook wat ik enigzins vrees wanneer ik de huidige banden omleg; het veranderende rijgedrag.

Ik hou het in de gaten; mocht ik binnen een half jaar geen andere auto 'gevonden' hebben, dan komen er 2 nieuwe.
(Banden van achter naar voor en de nieuwe naar achteren!)

jos
JOS
NOS
7th Gear member

probleem opgelost!
BlackWolf
3rd Gear member

Om te bevestigen; Ik heb ook ooit (ong. 12 jaar geleden) in Assen een slip cursus gehad en daar werd het ook gezegd dat de auto eigenlijk door de achterwielen aangestuurd wordt in de bocht en zoals gezegd beste banden dienen achter gemonteerd worden.
98' V40 2.0T Zwart Metallic: 3” RVS Downpipe en uitlaat systeem, dubbel T4 einddempers, BMC CDA airfilter.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

klopt helemaal, als er verschil is, de beste banden altijd achter
Remon
5th Gear member

Als je banden voor en achter gecupt zijn, veranderd er toch niets als je ze omlegt? Ik zou persoonlijk de banden die je voor op zet even uit laten balanceren en dan gewoon doorrijden. Scheelt weer enkele € die je voor een ander uitgeeft.
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
marissen
3rd Gear member

klopt helemaal, als er verschil is, de beste banden altijd achter
Zo zie je maar.... nooit te oud om te leren!! Thanks!!
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”