Dag mensen,
sinds een maand heb ik een Volvo 440 1.8I, deze rijdt verder prima alleen stond ik gisteren stil en heb de ANWB moeten bellen. Het probleem was zoals ik al concludeerde de accu. Volgens de man van de ANWB was er niks mis met de accu, deze is vervolgens opgeladen en de auto startte prima.
Nu heb ik nog wel mijn twijfels, misschien dat het tijd wordt voor een nieuwe accu. Het is een natte accu, met gedemineraliseerd water. Dus hij is al vrij oud.
Eerder had ik al startproblemen, gedurende 1 a 2 weken duurde het starten steeds langer.
Nu viel vlak voordat dit gebeurde mijn instrumentenverlichting uit, de zekering was goed dus ik dacht dat het lampje kapot was. Toen de ANWB-man hier een beetje aan trok sprong de verlichting weer aan.
Ik heb het vermoeden dat er misschien een verband is met dit probleem. De dimmer zit er niet meer en en de kabels voor de instrumentenverlichting zijn doorgelust zodat de verlichting aangaat bij contact.
Misschien dat dus het moment dat er geen verlichting was er wel continu stroom werd afgevoerd en dat daardoor de accu langzaamaan leeg is komen te staan.
Kan iemand mij hier mee helpen of heb je ook ervaring hiermee gehad, dan hoor ik het graag.
Accu langzaam leeg
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Ik denk dat daar je probleem ook zit (heb ik ook gehad met en lampje van het dashboardkastje dat bleef branden. Auto het weekend over stilgestaan => geen power meer. Bleek later dat het kastje niet goed sloot maar wel door de toenmalige dealer eerst even een nieuwe accu geplaatst.)Misschien dat dus het moment dat er geen verlichting was er wel continu stroom werd afgevoerd en dat daardoor de accu langzaamaan leeg is komen te staan.
Succes met de zoektocht naar het stroomlek.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- chrisje
- 3rd Gear member
Dat is bij mij ook, maar dat is standaard, zo gauw als ik me contackt uit zet, gaat ook alle verlichting uitLink schreef: De dimmer zit er niet meer en en de kabels voor de instrumentenverlichting zijn doorgelust zodat de verlichting aangaat bij contact.
-
- 5th Gear member
Bij mij ook. Zodra ik het contact heb omgedraaid naar 'aan' vliegen alle lampen aan. Dat is normaal zo ver ik weet? Koplampen horen ook sowieso niet uit te kunnen. Altijd aan.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
-
- 3rd Gear member
Hmm, heb toevallig iets dat erop lijkt. Mijn 440 2.0 heeft een aantal weken stilgestaan en nu bleek laatst de accu volledig leeg...er gaan ook geen dashboard lampjes meer branden bij omdraaien sleutel. Accu is overigens nieuw.
Hoort dit? Zou je bij lang stil laten staan de minkabel eraf moeten halen?
Of toch lekstroom ergens?
Hoort dit? Zou je bij lang stil laten staan de minkabel eraf moeten halen?
Of toch lekstroom ergens?
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
- Iroll
- 6th Gear member
Meten is weten. Even de min pool loshalen, multimeter op ampere zetten, de rode draad van de mm op de minpool v.d accu en de zwarte op de massa draad en kijken wat de mm aangeeft. NIET starten, contact uitlaten.
- Link
- 1st Gear member
Bedankt voor jullie reacties. Misschien eerst maar eens even nakijken hoe het zit met de amperage.
Bij mij is in ieder geval geen sprake van te lang stil staan. Tijdens het rijden laadt de dynamo gewoon de accu op. Maar schijnt toch sneller leeg te lopen dan op te laden.
Straks thuis even kijken of de auto nog steeds normaal start, mocht dat zo zijn dan heeft het iets met de dashboardverlichting te maken.
Bij mij is in ieder geval geen sprake van te lang stil staan. Tijdens het rijden laadt de dynamo gewoon de accu op. Maar schijnt toch sneller leeg te lopen dan op te laden.
Straks thuis even kijken of de auto nog steeds normaal start, mocht dat zo zijn dan heeft het iets met de dashboardverlichting te maken.
Volvo 1.8I NORDIC-LINE
- Iroll
- 6th Gear member
Meet even op de accupolen de laadstroom. Auto stationair laten draaien, mm op 20volt zetten en de rode op de plus en de zwarte aansluiting van de mm op de minpool. Moet niet veel onder de 13,8 volt geven.Veel miner betekend een defecte dynamo of een beroerde bedrading, meestal de massadraad tussen dynamo en accu.
- Iroll
- 6th Gear member
14volt is prima, dan is of de accu stuk of je hebt een grote lekstroom, misschien een lampje dat blijft branden zoals in het handschoenkastje of kofferbak bijv. Een andere oorzaak is heel vaak de radio die de accu leegtrekt.
- Iroll
- 6th Gear member
Ja, dat komt regelmatig voor. De radio gebruikt altijd een klein beetje stroom om zijn geheugen vast te houden voor de preset instellingen ook als het contact uitstaat. De radio heeft daarom altijd 2 stroomvoorziening kabels, een geschakeld en een ongeschakeld. In het ongeschakelde deel van de stroomvoorziening van de radio wil het soms fout gaan door zodat het teveel stroom gaat trekken met als resultaat een leeglopende accu.sven- schreef:Kan de radio ook de accu leegtrekken als hij alleen op contact werkt?
-
- 3rd Gear member
En als je alarm hebt, hoelang kan dat blijven werken totdat je accu leeg is..?
Moet nog steeds even meten hoor, maar ik verdenk toch mijn radio, die het de laatste tijd sowieso niet meer goed deed, viel steeds uit tijdens gebruik etc.
Moet nog steeds even meten hoor, maar ik verdenk toch mijn radio, die het de laatste tijd sowieso niet meer goed deed, viel steeds uit tijdens gebruik etc.
- leip11
- 5th Gear member
- Contacteer:
heb je zoiezo al stroom gemeten. als je dan die waarde post van in rust kunne we bepalen of de waarde goed is
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
- bpc
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Heb je al gedaan wat Iroll heeft geschreven?
Het kunne de gekste dingen zijn, zelfs al een keer kofferbak verlichting gezien die bleef branden (en die mensen maar zoeken). Mensen gaan ervanuit dat het iets moeilijks moet zijn maar meestal zijn het de simpelste dingen waar je overeen kijkt.
Het kunne de gekste dingen zijn, zelfs al een keer kofferbak verlichting gezien die bleef branden (en die mensen maar zoeken). Mensen gaan ervanuit dat het iets moeilijks moet zijn maar meestal zijn het de simpelste dingen waar je overeen kijkt.
Volvo C30 1.6D R-design '11
Volvo 850T-5R '95 cream yellow
Volvo 850T-5R '95 black stone
Volvo 240 2.3 Turbo (projectfase) XXXL
En een VW fox voor de vrouw : )
www.bogersperformancecenter.nl
-
- 3rd Gear member
Voor wat betreft mijn situatie, vandaag ANWB laten komen en resultaat: accu (die ik sinds dec 2010 heb via ANWB) kapot en ik heb nu weer een "klassieke" accu (lood ipv calcium). Gelukkig alles binnen garantie, maar wel bizar dat die calcium accu's niet tegen lang stilstaan kunnen. Ook gelijk lekstroom laten meten, die viel binnen de perken (na verwijderen van oude radio).
- bpc
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Maandagochtend edities blijven bestaan.
Volvo C30 1.6D R-design '11