Van automaat naar geartronic
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
245 ?? :shock: Wat een draaicirkel. Dan is het hebben van een GT ook wel noodzaak want volgens mij ben je dan handen en voeten nodig om hem door de bochten te krijgen en heb je aldus geen tijd om handmatig ook nog eens lekker in een bak te roeren. In neem aan dat je dat bedoelde met "aangepast rijden" 
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Voorn
- 4th Gear member
Ik heb mijn V70 D5 (163PK) met geartronic nu 2 jaar en heb er meteen in het begin Nivomats onder laten leggen en een trekhaak laten monteren leek mij ook wel wat 
Verder heb ik een Hobby die gevuld 1450 kg weegt.
Op de beruchte helling bij Luik ben ik als 1e boven. (bijna
). Gewoon met 80 km/h omhoog........heerlijk.
6% helling (Zuid-Frankrijk) je weet niet wat je mee maakt. Omhoog scheuren.
Maar ik doe het rustig aan want ik wil nog lang met de auto doen. Gekocht met 160.000 km en er staat nu 254.000 km op (2 jaar later
)
Wat is de truc bij hellingen?
Kijk op je toerenteller. Maximum trekkracht zit bij 1750 toeren staat er in het boekje. Fijn maar dan loopt ie niet echt lekker. Ik laat hem wat harder lopen en dan loopt de motor veel lekkerder en je hoort gewoon dat de motor er zin in heeft.
Is het nodig om te schakelen. Doe dat dan. Ik zit bij een steile helling in de 4e versnelling. En...........altijd zelfde versnelling naar beneden als je omhoog bent gekomen. In het begin is het even wennen maar het gaat echt snel.
Met deze auto ben ik totaal niet meer bang om de bergen in te rijden.
Heb je nog vragen? Laat het mij horen.

Verder heb ik een Hobby die gevuld 1450 kg weegt.
Op de beruchte helling bij Luik ben ik als 1e boven. (bijna

6% helling (Zuid-Frankrijk) je weet niet wat je mee maakt. Omhoog scheuren.
Maar ik doe het rustig aan want ik wil nog lang met de auto doen. Gekocht met 160.000 km en er staat nu 254.000 km op (2 jaar later

Wat is de truc bij hellingen?
Kijk op je toerenteller. Maximum trekkracht zit bij 1750 toeren staat er in het boekje. Fijn maar dan loopt ie niet echt lekker. Ik laat hem wat harder lopen en dan loopt de motor veel lekkerder en je hoort gewoon dat de motor er zin in heeft.
Is het nodig om te schakelen. Doe dat dan. Ik zit bij een steile helling in de 4e versnelling. En...........altijd zelfde versnelling naar beneden als je omhoog bent gekomen. In het begin is het even wennen maar het gaat echt snel.
Met deze auto ben ik totaal niet meer bang om de bergen in te rijden.
Heb je nog vragen? Laat het mij horen.
Groeten van Eddy
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Ex volvo:
- V70 classic
- 3rd Gear member
yupV70/2.4D/2003 schreef:245 ?? :shock: Wat een draaicirkel. Dan is het hebben van een GT ook wel noodzaak want volgens mij ben je dan handen en voeten nodig om hem door de bochten te krijgen en heb je aldus geen tijd om handmatig ook nog eens lekker in een bak te roeren. In neem aan dat je dat bedoelde met "aangepast rijden"
Ik weet dat de AWD van Volvo niet de beste is.
dus daar ga ik met respect mee om.
De banden zijn van de org maatvoering af fabriek.
draaicirkel is acseptabel en hij stuurt niet echt zwaar.
Alleen zoekt ie met spoorvorming licht.
Ik vindt het goed rijden.
grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
V70 T6 AWD MTE
- Voorn
- 4th Gear member
De draaicirkel heeft ook te maken met je bandenmaat. Eerst had ik 225 erom liggen maar de draaicirkel was ?@!3$%@?. Zeker in de parkeergarage had ik daar last van. Ik heb toen bandenmaat 205 genomen en de garage gevraagd om de stuuruitslag stuitjes (ik weet niet of het zo heet :-0 ) weg te halen. Hierdoor werd de draaicirkel 1 m kleiner. Eindelijk kon ik in de parkeergarage zonder al te veel draaien inparkeren.
Groeten van Eddy
Ex volvo:
Ex volvo:
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Ik neem de berghellingen met aanhanger en al gewoon in de automaat met de CrCr erop. De automaat is in combinatie met de CrCr het best in staat om in te schatten welke versnelling er ingelegd moet worden.
En op die manier passeer je dan weer al die handgeschakelde mannetjes die niet op tijd teruggeschakeld hebben en dus enorm terugvallen.
En op die manier passeer je dan weer al die handgeschakelde mannetjes die niet op tijd teruggeschakeld hebben en dus enorm terugvallen.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Ik moest even 2 x lezen, CrCR = cruisecontrol = CC
Wat @945i al aangeeft, reken er echt niet op.
Zeker bij de wat zwaardere hellingen schakelt de GT te laat terug.
Daardoor rijdt je "onder toeren" (dat hoor je echt), daardoor neemt de temperatuur toe in de bak en motor.
Je zal je temp. meter dan omhoog zien komen. Zeker de GT bak gaat dit niet fijn vinden.
Wat @945i al aangeeft, reken er echt niet op.
Zeker bij de wat zwaardere hellingen schakelt de GT te laat terug.
Daardoor rijdt je "onder toeren" (dat hoor je echt), daardoor neemt de temperatuur toe in de bak en motor.
Je zal je temp. meter dan omhoog zien komen. Zeker de GT bak gaat dit niet fijn vinden.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Ik reken er niet alleen op, het is gewoon zo. Ik neem al 14 jaar de Duitse, Italiaanse bergen incl. De Brennerpas met de CrCr op ongeveer 115km (met aanhanger) en dan zie je voortdurend de handschakelmannen (zelfs zonder aanhanger) enorm terugvallen. En blijkbaar kan de automaat daar heel goed tegen om in een ruk naar Italië te rijden.
Maar zoals het op fora zo vaak gaat: degenen die het nooit doen hebben het hoogste woord.
O ja, de temp.meter is er nooit hoger door komen staan. En de bak schakelt heel tijdig terug en gebruikt zelfs de lock-up af en toe als een tussenversnelling om alles vloeiend te laten verlopen.
Ik zou zeggen: stap eens van het totaal achterhaalde idee af dat hand schakelen en beter en stoer zou zijn en probeer eens echt een automaat. Niet voor een enkel ritje, maar koop er eens een en daarna wil je nooit meer terug.
Maar zoals het op fora zo vaak gaat: degenen die het nooit doen hebben het hoogste woord.
O ja, de temp.meter is er nooit hoger door komen staan. En de bak schakelt heel tijdig terug en gebruikt zelfs de lock-up af en toe als een tussenversnelling om alles vloeiend te laten verlopen.
Ik zou zeggen: stap eens van het totaal achterhaalde idee af dat hand schakelen en beter en stoer zou zijn en probeer eens echt een automaat. Niet voor een enkel ritje, maar koop er eens een en daarna wil je nooit meer terug.
Volvo Rules the Road
- Battlecruiser
- 8th Gear member
O ja CC is Climate Control, daarom korten we hier cruise control af als CrCr...
Volvo Rules the Road
- Rippie V70
- 5th Gear member
Volgens mij is de climate afgekort de ECC en de cruise de CC.O ja CC is Climate Control, daarom korten we hier cruise control af als CrCr...
Maar dit geheel terzijde, en aangevuld met de disclaimer van Battlecruiser

V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- Battlecruiser
- 8th Gear member
ECC is Electronische CC en CC is gewoon CC.
Volvo Rules the Road
- V70 classic
- 3rd Gear member
Maar als ECC niet E is dan is de CC gewoon een knop warm kouder dan wel Airco.Battlecruiser schreef:ECC is Electronische CC en CC is gewoon CC.
Zou dus CC wel eens met dat snelheids ding te maken kunnen hebben.
Je moet het niet mooier willen maken dan het is.
grts
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
V70 T6 AWD MTE
Ik wilde net een paar topics linken waaruit blijkt dat CC = Cruisecontrol.Battlecruiser schreef:O ja CC is Climate Control, daarom korten we hier cruise control af als CrCr...
Lees ik net dat leraren altijd gelijk hebben, dus bij deze...

- VolvoFaBulous
- 4th Gear member
Even on-topic.
Ik ben het trouwens wel met Battlecruiser eens dat de combinatie CrCr of desgewenst CC met Geartronic zeer goed werkt. Ik denk wel dat het in het geval van een caravan/aanhanger afhangt van de motor van de Volvo en het gewicht van de caravan/aanhanger. Bij mij is dit 2.5T met caravan van 1100kg (beladen) en dit rijdt perfect; ook helling op in Frankrijk, schakelen op tijd en volledig automatisch, geen last van oplopende temperaturen, voor zover afleesbaar uiteraard.
Volgens mij heeft Battlecruiser ook een 2.5T en spreekt hij over een aanhanger.
Ik kan me voorstellen dat een zware caravan veel meer van de Geartronic vergt en dat zelf schakelen veiliger voor de combinatie is.
Ik ben overigens zeer tevreden met de Geartronic en zou inderdaad niet meer zonder willen.
Alweer eens met Battlecruiser dus.
M.vr.gr.
Ik ben het trouwens wel met Battlecruiser eens dat de combinatie CrCr of desgewenst CC met Geartronic zeer goed werkt. Ik denk wel dat het in het geval van een caravan/aanhanger afhangt van de motor van de Volvo en het gewicht van de caravan/aanhanger. Bij mij is dit 2.5T met caravan van 1100kg (beladen) en dit rijdt perfect; ook helling op in Frankrijk, schakelen op tijd en volledig automatisch, geen last van oplopende temperaturen, voor zover afleesbaar uiteraard.
Volgens mij heeft Battlecruiser ook een 2.5T en spreekt hij over een aanhanger.
Ik kan me voorstellen dat een zware caravan veel meer van de Geartronic vergt en dat zelf schakelen veiliger voor de combinatie is.
Ik ben overigens zeer tevreden met de Geartronic en zou inderdaad niet meer zonder willen.

M.vr.gr.
XC60 T8 Twin Engine Inscription MY2019 Electric Silver, 20”velgen, Luchtvering, Business Pack, Inscription Plus Line met Maroon Brown nappa-bekleding, massagestoelen, Audio L met B&W, Intellisafe Pro L, Luxury L met Visual Park Ass. en 360 view, Park Assist Pilot, Versatility L, Full-led AHB koplampen, extra getint glas, gelam. ruiten, zitverhogers achter, elektr. kindersloten, geperf. leren sportstuur, inklapb. trekhaak
XC60 T5 PS MY2014
V70 2.5T AWD MY2004
C70 2.4i MY2007
XC60 T5 PS MY2014
V70 2.5T AWD MY2004
C70 2.4i MY2007
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Ik zal de hatelijke opmerkingen maar negeren.AlexV70 schreef:Ik wilde net een paar topics linken waaruit blijkt dat CC = Cruisecontrol.Battlecruiser schreef:O ja CC is Climate Control, daarom korten we hier cruise control af als CrCr...
Lees ik net dat leraren altijd gelijk hebben, dus bij deze...
Op allerlei autosites gebruiken ze CC door elkaar voor CrCr en Clim. Control. Dat geeft veel verwarring. Ook hier.
Daarom hebben we jaren terug al een poging gedaan om daar duidelijker in te zijn. CrCr is bijna niet mis te verstaan.
Maar helaas is het nog niet helemaal gelukt.
Volvo Rules the Road
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Ik heb op de vier Volvo's die ik in die jaren gebruikt heb met aanhanger overigens nooit een extra oliekoeler voor de automaat gehad, omdat een aanhanger van zo'n 1000 kilo nog niet zo'n probleem is.
Maar voor iets zwaarders, zoals een caravan, zou ik toch een oliekoeler en een wat lagere snelheid op de CrCr adviseren.
O ja, als je 's nachts rijdt is er nooit politie te zien, dus kan je met een (tamelijk) gerust hart harder dan de belachelijk lage snelheid van 80/90 rijden.
Maar voor iets zwaarders, zoals een caravan, zou ik toch een oliekoeler en een wat lagere snelheid op de CrCr adviseren.
O ja, als je 's nachts rijdt is er nooit politie te zien, dus kan je met een (tamelijk) gerust hart harder dan de belachelijk lage snelheid van 80/90 rijden.
Volvo Rules the Road
- toppertje
- 6th Gear member
het is niet alleen het gewicht,maar wat denk je van de luchtweerstand
aanhanger vs. caravan?
ik denk dat als je 90km/u rijd met een aanhanger van 1200kg,dit niet
zo,n zware belasting is dan een caravan van 800kg.
aanhanger vs. caravan?
ik denk dat als je 90km/u rijd met een aanhanger van 1200kg,dit niet
zo,n zware belasting is dan een caravan van 800kg.
geen glans zonder wrijving