kloink, klooink, rammel en gekraak voor

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anna
2nd Gear member
Berichten: 168
Lid geworden op: 18.11.2006 - 00:59
Locatie: Breda

Ja liefhebbers,

Ook ik (V70N uit 2004) heb last van de bekende rammel/ kloink en gekraak bij het rijden over een niet gladde weg. Aangezien mijn dealer de ophanging grondig heeft gereinigd zou het probleem opgelost zijn...... niet dus. Vandaar dat ik a) hier eens even op het forum heb gekeken wat er allemaal over geschreven staat en b) nu weer terug mag naar de garage...... :evil:

Om het ons allemaal wat makkelijker te maken hierbij een opsomming van wat er mis zou kunnen zijn:

- draagarmrubber verkeerd om
- handrem voering
- reinigen veren
- uitlaat uit de rubbers waardoor deze de carrosserie raakt
- versleten "hardrubberen schotel (onderdeel nr 6 in VADIS)
- automatische niveauregeling nivomats
- moeren subframe aanhalen/ nadraaien
- fuseekogel
- veertje remblok
- draagarm
- spoorstang
- stuurstang
- stabilisatorstang
- baksteun
- bovenste rubber veerpoot
- stuurkogel
- demper rubber voorveer (isolator 30639285)/ "zwart tuinslangetje" op de onderste veerwikkel
- motorsteun los
- lagers van de veerpoot
- bout carterafdekplaat
- schokdemper

Hopelijk scheelt dit weer een hoop zoekwerk voor zowel ons als de monteurs ;o)
XC90 Black Sapphire D5 Euro IV met 240K en motorschade...grrrrrr
Koenta Kinte
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 09.03.2008 - 14:22
Locatie: Nederland

Tjonge hele waslijst zeg. Stiekem toch het bovenste veerpoot rubber. Het zou kunnen dat het busje dat in het rubber gevulcaniseerd zit los heeft gelaten. Dan helpt strakker aandraaien van de bouten niks. Succes, niks is zo irri als een krakende auto.
Volvo V90 T8 2018
Volvo XC70 D4 2014
Volvo V70 T5 2000
Volvo 745 1985
Volvo 850 2.0 1996
Gebruikersavatar
janpie
5th Gear member
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)

Ik heb het ook wel eens met voorledig uitgedraaide wielen, en dan een oprit cq woonerf op of af rijdend. wat mij vertelt is dat het het draaien van de veeren zijn en dat je er heel weinig tegen kan doen. het wil ook wel voorkomen dat; Als de auto omhoog is getakeld dat het geheel zich weer na dietijd moet zetten in een goede stand.
V70 2.5T 209 pk 2007 175000

V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit

V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit

jan
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

kunnen de wieluitslagbegrensers zijn ook
Gebruikersavatar
janpie
5th Gear member
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)

kan idd ook een beetje kopervet doet wonderen
V70 2.5T 209 pk 2007 175000

V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit

V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit

jan
Gebruikersavatar
Anna
2nd Gear member
Berichten: 168
Lid geworden op: 18.11.2006 - 00:59
Locatie: Breda

Update: Heb even een volvomonteur laten kijken en deze kwam met:

-Een gescheurd rubber in de motorsteun die direct onder die horizontale stang boven de motor loopt,
-Rubber ringen tussen de veren en de schotels zitten los/ zijn vergaan,
-Aan beide zijden zijn de rubberen "bussen" (zichtbaar indien je van voren onder de auto kijkt) volledig weggesleten. Deze worden volgens mij ook wel de "silent blocks" genoemd.

Tot zo ver het zichtbare. Nu weer ff terug naar de garage want ik heb garantie en dit kloink probleem openbaarde zich al na 1 week.
XC90 Black Sapphire D5 Euro IV met 240K en motorschade...grrrrrr
Gebruikersavatar
chucky777
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 29.01.2011 - 00:57
Locatie: Leeuwarden

Anna schreef:Update: Heb even een volvomonteur laten kijken en deze kwam met:

-Een gescheurd rubber in de motorsteun die direct onder die horizontale stang boven de motor loopt,
-Rubber ringen tussen de veren en de schotels zitten los/ zijn vergaan,
-Aan beide zijden zijn de rubberen "bussen" (zichtbaar indien je van voren onder de auto kijkt) volledig weggesleten. Deze worden volgens mij ook wel de "silent blocks" genoemd.

Tot zo ver het zichtbare. Nu weer ff terug naar de garage want ik heb garantie en dit kloink probleem openbaarde zich al na 1 week.
Ik kamp met hetzelfde probleem.
Het zou goed kunnen dat er bij mij het zelfde is als:

-Aan beide zijden zijn de rubberen "bussen" (zichtbaar indien je van voren onder de auto kijkt) volledig weggesleten. Deze worden volgens mij ook wel de "silent blocks" genoemd.


Echter is het bij mij niet alleen als ik over een drempel ga, maar het meeste nog wanneer ik gas geef, of juist ga remmen. Dat hoor je inderdaad het 'kloink' geluid. Ook wanneer ik afrem op de motor. Het wordt steeds erger.....

Ik zat al te kijken bij veel onderwerpen, maar wanneer ze een mede forummers verwijzen naar een foto vd 'silent blocks' en een foto waar ze geplaatst dienen te worden, dan is die bij dat onderwerp reeds verwijderd. Als ik mijn V70 D5 uit 2002 opkrik, kan ik lang zoeken maar ik zie ze niet. Is het mogelijk dat iemand nog een keer een foto wil plaatsen hiervan, zodat een ieder zelf wellicht dit kan controleren. Alvast erg bedankt voor de hulp!
gerben kerkmeester
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 10.08.2008 - 14:11
Locatie: friesland

Bij mij ook gebonk en gerammel voorin, ik zat te denken aan homokineet. Maar de bandenboer had een steekje laten vallen door het wiel linksvoor niet vast te zetten. probleem opgelost
Volvo V70 D5, Triumph TR6
michel a4
2nd Gear member
Berichten: 168
Lid geworden op: 30.10.2007 - 01:30

ik heb het geluid ook sinds kort,ik het moet mijn (volvo)monteur nog even navragen.
hij heeft het volgens mij over de stuuruitslag begrensers gehad
gerben lekkere bandenboer had je al ver gereden met los voorwiel
michel
V70 D4 2014
V70 2.5T 2004 sapphire black edition rti-pdc-leer-kinderzitjes-hu 803 met hp sound-ramen geblindeerd-zomer:thor black chrome 17";-winter:echo 16";-[s[/s]xenon-spoiler[/size verkocht
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

gerben kerkmeester schreef:Bij mij ook gebonk en gerammel voorin, ik zat te denken aan homokineet. Maar de bandenboer had een steekje laten vallen door het wiel linksvoor niet vast te zetten. probleem opgelost
Onverantwoord! Daar ben ik nu als des doods voor. Paranoia als ik soms kan zijn loop ik het meestal even na.

Maar zaten ze echt los? Dan heb je ook wel schade nu, of niet?
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

gerben kerkmeester schreef:Bij mij ook gebonk en gerammel voorin, ik zat te denken aan homokineet. Maar de bandenboer had een steekje laten vallen door het wiel linksvoor niet vast te zetten. probleem opgelost
Fijne bandenboer ! Is je wiellager nog heel ?
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
appie76
2nd Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: 28.01.2010 - 15:12

chucky777 schreef: Echter is het bij mij niet alleen als ik over een drempel ga, maar het meeste nog wanneer ik gas geef, of juist ga remmen. Dat hoor je inderdaad het 'kloink' geluid. Ook wanneer ik afrem op de motor. Het wordt steeds erger.....
Dat klinkt alsof je (ook) last hebt van speling op de steekassen. Deze worden vaak verlijmd; met goed gevolg, hier staat al het een en ander over op het forum...
V70 2.4T MY2001
gerben kerkmeester
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 10.08.2008 - 14:11
Locatie: friesland

Ik moet het nog nakijken wat de eventuele schade is, maar kan volgens mij sowieso nieuwe bouten halen. En de rekening gaat naar bandenboer. Maar dit is een les voor de volgende keer, zodra de auto weer bij een bandenboer staat bij thuiskomst bouten natrekken.
Volvo V70 D5, Triumph TR6
gerben kerkmeester
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 10.08.2008 - 14:11
Locatie: friesland

Alle vijf bouten konden 2 slagen aangedraaid worden, dus wiel zat wel degelijk echt los en dan te bedenken dat ik nogal eens de maximum snelheid overtreed, ik moet er niet aandenken wat me had kunnen overkomen wanneer het linkerwiel voorbij zou komen.
Volvo V70 D5, Triumph TR6
Gebruikersavatar
elvis69
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 15.05.2011 - 11:48
Locatie: zwollywood

Heb dat ooit eens meegemaakt met mn oude golf (type1)..dan kijk je wel even raar op kan ik je zeggen. ::oops:
In hetzelfde beestje zat ik ook een keer zomaar met een losse versnellingspook in de vingers.. ::lol:
Kort daarna op ovlov overgestapt!
v70 d5 '02

niets doen is heel moeilijk: je weet nooit wanneer je klaar bent.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ovlov?nieuw merk???? :)
Gebruikersavatar
elvis69
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 15.05.2011 - 11:48
Locatie: zwollywood

Is geschiedenis, dus achterstevoren leek me leuk... :)
v70 d5 '02

niets doen is heel moeilijk: je weet nooit wanneer je klaar bent.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

gerben kerkmeester schreef:Alle vijf bouten konden 2 slagen aangedraaid worden, dus wiel zat wel degelijk echt los en dan te bedenken dat ik nogal eens de maximum snelheid overtreed, ik moet er niet aandenken wat me had kunnen overkomen wanneer het linkerwiel voorbij zou komen.
Als je goeie oren hebt gebeurd er niks,het is slordig,dat wel.
gerben kerkmeester
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 10.08.2008 - 14:11
Locatie: friesland

afgelopen weekeind alles gecontroleerd gelukkig geen beschadigingen aan de bouten en velgen, ik heb tevens stabilisatorstangen vervangen. Ook heb ik de steekassen maar weer eens voorzien van locktite Heerlijk auto is weer helemaal rammel vrij
Volvo V70 D5, Triumph TR6
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”