Temperatuurmeter

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
joachim
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 26.06.2006 - 14:42

Hey hallo, ff voorstellen: Ik ben Joop,34 jaartjes jong en sinds 3 maanden
in het bezit van een 440 2.0 Glt bj 1994.
Mijn vraag is als volgt,
De wijzer van mijn temperatuurmeter komt niet meer uit de hoek.
Ik heb de (let op, leuk woord voor scrabble) koelvloeistoftemperatuurmeter al vervangen en ook de thermostaat.
Ik heb gisteren een kapotte radiateur gehad en hij werd behoorlijk heet, mede doordat de thermoschakelaar stuk was.
Uit veiligheidsoverwegingen wil ik toch graag mijn temperatuurmeter aan de praat krijgen zodat ik de temperatuur in de gaten kan houden.
Zelf denk ik een draadbreuk maar ik weet niet waar die draad eindigd.
Kan iemand van jullie me daarmee helpen?????
En waar zit mijn lambdasonde?? :D
Groetjes
Joop
roever
4th Gear member
Berichten: 564
Lid geworden op: 12.01.2005 - 23:03
Locatie: Maasbree

Werkt je benzinemeter wel naar behoren? Deze zitten namelijk samen op een printje. Als die wel werkt zal het niet aan het printje liggen, maar kan het nog aan de meter liggen of idd een kabelbreuk.

Wellicht is het de moeite om de klokkenunit een keer uit het dasboard te halen en te kijken of alle aansluitingen achter op de klok nog goed zijn?

Je Lambda sonde zit trouwens op de bovenkant van de uitlaat, op het eerste rechte stuk nadat het spruitstuk van de motor komt, net voor de dikkere platte bak (de kat.)... Is makkelijk te vinden als je onder de auto staat / ligt, is een omhoogstekende stekker op je uitlaat.
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
marten77
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 16.05.2006 - 16:25
Locatie: noordwijkerhout

Heb je al naar je (motorblok)temperatuur-sensor gekeken ?
Zit als het goed is aan de rechterkant (bestuurderskant) van de motor.
Je kunt ook even nakijken of je een melding krijgt, van een fout-code.

Marten77
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Zit de kabel naar de sensor uberhaupt wel vast?
Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
joachim
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 26.06.2006 - 14:42

wpee schreef:Zit de kabel naar de sensor uberhaupt wel vast?
Wim
Ja de kabel zit vast en er is gisteren een nieuwe sensor in gezet.
Als ik weet waar het andere uiteinde van de kabel naar toe gaat,
kan ik hem doormeten.
Ik heb al gekeken naar evt. foutmeldingen maar de enige melding die ik krijg is 2-3-2 wat betekent dat de brandstofmengsel te rijk of te arm is.
Niets te maken dus met de koelvloeistoftemperatuursensor!
In mijn eerste post gaf ik al aan dat ie wel eens uit de hoek dus er is wel eens een verbinding.
Nog steeds is mijn allereerste gedachte een kabelbreuk maar ik wil wel graag weten wát en wáár ik moet meten.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Nou dat weet ik niet,
Als de sensor te koud voelt... dan wordt door de injectie het mengsel iets rijker gezet. Als de motor dat toch warm is loopt hij veel te rijk....
TsjaK.

Loop het toch maar even na.
Sensor draad gaat naar achterzijde van je klokken, dus deze moet je wel verwijderen. Bij mijn volvo (440 gl carb 1989) wordt het wijzertje "aangedreven" door een plaatje met bimetaalwerking.

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
joachim
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 26.06.2006 - 14:42

Oké dank je wel wpee, ik ga het eens uitzoeken.
Ik wist namelijk niet de draad rechtstreeks naar de meter gaat.
Zou ook zo kunnen zijn (net als bij een hyundai scoupe) eerst naar een unit
gaat de de waarde van de sensor vertaald en dan naar de meter stuurd.
Nu weet ik tenminste waar ik kan gaan zoeken.
volvo 440 '94 2.0 GLT
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”