Is de 1.8 voldoende voor de v50

Geleverd vanaf 2003
V70 classic
3rd Gear member

Pfff
waar gaat het eigenlijk over
Had je vroeger een GTI met 100 PK dan had je wat en je was gek om met zoveel PK's te rijden.
Heb je nu 124 PK durf je er de snelweg niet mee op.

Als je je dit afvraagt moet je gewoon dikke PK's kopen en niet eens aan een vier pitter willen denken, dus leeg met die sok zou ik zeggen.

B.T.W een 5 cilinder die beter loopt dan een 4 cilinder?
Dat wil ik betwijfelen.
Die vier pitter is zowel statisch als dynamisch geheel in ballans.
Gooi er nog wat ballansassen in en hij is perfect.
Zo een vijf pitter fladdert maar wat aan lopen altijd in onballans.
Het geluid is onbetaalbaar dat ben ik weer wel met je eens.
En het rijdt ook nog eens goed.
Ik zou gegaan zijn voor de 5 pitter maar ja moeders heeft ook nog wat te zeggen, (alleen kreeg ik er 1 bij ).

Ik zou zo een vier pitter niet willen hebben in de Volvo.
Hoor rond mij heen mensen klagen die terug zijn gegaan naar dat blokje.
Zeggen trekkracht te missen (wat volgens mij een luxe probleem is).

grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
EVV
5th Gear member

V70 classic schreef:Pfff
Dat wil ik betwijfelen.
Ik zou gegaan zijn voor de 5 pitter maar ja moeders heeft ook nog wat te zeggen, (alleen kreeg ik er 1 bij ).
Nu ga je even voorbij aan het feit dat bij een 4 cilinder 2x per omwenteling er geen aandrijving is omdat er geen overlap is, plus dat de bewegingsrichting van 4 zuigers tegelijk omgedraaid wordt, terwijl een 5 cilinder altijd wel 1 cilinder nog in de expansie fase zit en iedere zuiger op zijn eigen moment van bewegingsrichting veranderd. Dat zijn toch wel belangrijke redenen dat er 5 cilinders in auto's gestopt zijn.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
V50_1.8
1st Gear member

Tja, ik denk dat het grotendeels te maken heeft met wat je gewend bent... Zelf rij ik nu ruim een jaar in een 1.8 benzine en ben er erg tevreden over. Bij het stoplicht niet de snelste? Op papier niet, maar in de praktijk ben ik vaak als eerste weg. Ligt natuurlijk aan een wat zware voet, maar is dus wel mogelijk.
Volvo V50 1.8 Kinetic MY 2005 Barents Blue, Castalia, High Performance Audio
V70 classic
3rd Gear member

EVV schreef:
V70 classic schreef:Pfff
Dat wil ik betwijfelen.
Nu ga je even voorbij aan het feit dat bij een 4 cilinder 2x per omwenteling er geen aandrijving is omdat er geen overlap is, plus dat de bewegingsrichting van 4 zuigers tegelijk omgedraaid wordt, terwijl een 5 cilinder altijd wel 1 cilinder nog in de expansie fase zit en iedere zuiger op zijn eigen moment van bewegingsrichting veranderd. Dat zijn toch wel belangrijke redenen dat er 5 cilinders in auto's gestopt zijn.
Mwa een 5 cilinder ontwikkel je alleen maar omdat je meer inhoud wilt met een beperkte motor lengte.
Niet omdat ie mooi loopt want dan maak je een 6 cilinder.
Door het ontbreken van die 6e cilinder en dus wat lagerwerk en een zuiger heb je minder verlies, is ook weer een winst tov een 6 cilinder.
Als je een vijfcilinder bekijkt zonder kop dan zie je dat er altijd een oneven aantal cilinders omhoog of omlaag gaat.
Dat maakt dat ie van nature in onballans is (dynamisch).

Maar goed ontopic.
een 1.8 is voldoende voor normaal gebruik.

grts Ronald.
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
Fluppes
2nd Gear member

Ik rijd ook 1.8 en ik heb niets te klagen. Gemiddeld verbruik 8.0/100.
Geen probleem met meekomen. Als het echt nodig is, gewoon wat meer toeren maken.
En waarom moet iedereen persé als eerste weg zijn bij het verkeerslicht?
Gewoon rustig aan, dan kom je er ook wel.
XC40 Recharge Ultimate Extended Range RWD Sage Green 2024
Mazda 2 Skylease GT Soul Red 2015
V60 T3 Black Saphire 2011
V40 2.0 Sports Edition Navigator 2004 Pure Silver
V40 1.8 Europa Sport Titanium Grey Metallic 2003
V50 1.8 Barentz Blue MY2005
BMW R1150RT 2004
BMW K75 RT 1990
945i
8th Gear member

Natuurlijk is een 1.8 genoeg, net zoals een S80 1.6d genoeg is.
Zeker als je in de randstad woont en daar de meeste kilometers maakt, die 2x p/j naar Frankrijk doet hij ook wel.

En als je geen benzine door je aderen hebt lopen zou ik ook zeker die 1.8 aanraden. ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Campy
2nd Gear member

125 pk vs 140 pk en nul komma zoveel seconden op 0-100 lijkt niet zo'n verschil, maar allebei die waarden gelden bij volle belasting bij hoge toeren. En in de dagelijkse praktijk zit je vaker in de middenhoge toeren, ong 2000 - 4000. Daar is de vijfcilinder veel beter bij de les dan de 1.8. De 1.8 is zeker genoeg, maar de 2.4/2.5 is sterker en voelt aan als veel meer auto. Benzineverbruik is helaas niet meer van deze tijd. Bij het rijd in een V50 1.8 viel mij op dat de versnellingen kort zijn, je hebt al veel geschakeld voordat je 100 rijdt.

Hierboven was discussie over de loop van een viercylinder vs vijfcylinder, de vijfcylinders lopen echt mooier. Er zit altijd tweede orde trilling in beide motoren, maar de vijfcyl. heeft inderdaad overlap tussen de cylinders en loopt een stuk mooier. Doet niet zoveel onder voor de 2.9 zes-in-lijn zelfs.
treshold21
2nd Gear member

Net terug van vakantie in Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland. Mijn V50 1.8 benzine heeft het allemaal prima gedaan, lekker doorgetuft op de Duitse Autobahn, gemiddeld 130-140 km/u, af en toe even doorgetrokken naar 160 km/u. Zelfs in de Oostenrijkse Alpen geen probleem.
Volvo V50 1.8 MY05 - 019 Black Stone
Volvo V70 2.4 MY05 - 426 Mystic Silver Metallic
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”