Hallo,
Ik heb een aantal maanden geleden een turbomotor van een Volvo 740 in mijn Volvo 242 uit 1977 geplaatst. Ik heb er een Simon uitlaat onder gezet zonder kat. Nu ben ik bij de RDW wezen keuren, maar daar kwam een veel te hoog CO aan het licht. Zou iemand mij kunnen vertellen wat ik hieraan zou kunnen doen? Want het is niet zo'n heel makkelijk probleem als ik de boeken mag geloven.
Ik hoor heel graag wat ik eraan kan doen.
Dimitri
CO gehalte verlagen 242 Turbo
- Dimmes960
- 2nd Gear member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 25.06.2008 - 19:04
Ik heb net even de lamda getest, en de bedrading van het besturingssysteem, dit werk ook prima. Er zit een nieuwe uitlaat onder. Deze heb ik ook even nagekeken op gasdichtheid. Ook hiermee is niks aan de hand. Ik heb de CO schroef op de luchtmassameter een eind linksom gedraaid, zodat het CO lager wordt. Ook heb ik mijn stationare heel laag gezet. Ik kan het zelf niet meten, maar ik heb het idee dat het nu al een stuk minder is. Ik hoor graag van jullie hoe je denk over deze acties
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Ik zou uitkijken om er mee te rijden, je kan het mengsel te arm hebben gezet met de lmm. Voor de keuring kan het wel even maar als je te arm gaat rijden brand je zo een gat in de zuiger(s). Probeer even de afstel gegevens uit het manual te achterhalen. Vaak kan je de lmm instellen door de weerstand op te meten van de potentiometer (CO afstelling) v.d. lmm. Dat doe je met een multimeter.
Heb je de lambda doorgemeten of alleen visueel gecontroleerd?
Heb je de lambda doorgemeten of alleen visueel gecontroleerd?
- Dimmes960
- 2nd Gear member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 25.06.2008 - 19:04
Ik heb de lambda zelf visueel gecontroleerd. Ik heb wel het stekkertje van uit het besturingssysteem gemeten. Verder begrijp ik nog niet helemaal waar je de lmm op weerstand kan meten. Kan je dat in de stekkersluiting meten?
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Kijk anders even op het forum van de 700vereniging. Daar hebben ze wel manuals.
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Kijk of de lambda sensor op de schroef niet lek is. Kijk ook of er voor de lambda sensor niet ergens een gat in de uitlaat zit.
Misschien iets met de verwarming van de sonde mocht dit er op zitten. Weet niet of de Volvo lambda 1 moet doen bij stationair maar dan zou de lambda ongeveer 0.45 volt moeten afgeven.
Je zou normaal gesproken bij een redelijk afgestelde oudere motor makkelijk onder de 4.5% moeten kunnen blijven.
Misschien iets met de verwarming van de sonde mocht dit er op zitten. Weet niet of de Volvo lambda 1 moet doen bij stationair maar dan zou de lambda ongeveer 0.45 volt moeten afgeven.
Je zou normaal gesproken bij een redelijk afgestelde oudere motor makkelijk onder de 4.5% moeten kunnen blijven.
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
nice!!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
was het alleen controlle? of ook nog een test qua weggedrag?
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Mooi dat het is opgelost, maar snappen doe ik het niet want:
Ik heb de CO schroef op de luchtmassameter een eind linksom gedraaid, zodat het CO lager wordt.
Dat had je al veel eerder gedaan en toen werkte het niet? wat heb je nu dan anders gedaan?Het is opgelost. Ik heb aan de CO schroef aan de LMM gedraaid, met resultaat. Hij is goed gekeurd bij de RDW en staat op kenteken als Turbo. Bedankt voor jullie hulp.