CO gehalte verlagen 242 Turbo

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dimmes960
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 25.06.2008 - 19:04

Hallo,

Ik heb een aantal maanden geleden een turbomotor van een Volvo 740 in mijn Volvo 242 uit 1977 geplaatst. Ik heb er een Simon uitlaat onder gezet zonder kat. Nu ben ik bij de RDW wezen keuren, maar daar kwam een veel te hoog CO aan het licht. Zou iemand mij kunnen vertellen wat ik hieraan zou kunnen doen? Want het is niet zo'n heel makkelijk probleem als ik de boeken mag geloven.
Ik hoor heel graag wat ik eraan kan doen.

Dimitri
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Waar heb je de lambdasensor gelaten?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Dimmes960
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 25.06.2008 - 19:04

Die heb ik in de downpipe geschroefd. net na de turbo.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Heb je de Lambda al eens gecontroleerd? Daar zou ik eerst eens mee beginnen, lijkt erop dat die zijn werk niet doet als het CO zo hoog is.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ja, en controleer de hele uitlaat goed op luchtdichtheid, een heel klein gaatje kan al voldoende zijn om de meting te ruïneren.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Dimmes960
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 25.06.2008 - 19:04

Ik heb net even de lamda getest, en de bedrading van het besturingssysteem, dit werk ook prima. Er zit een nieuwe uitlaat onder. Deze heb ik ook even nagekeken op gasdichtheid. Ook hiermee is niks aan de hand. Ik heb de CO schroef op de luchtmassameter een eind linksom gedraaid, zodat het CO lager wordt. Ook heb ik mijn stationare heel laag gezet. Ik kan het zelf niet meten, maar ik heb het idee dat het nu al een stuk minder is. Ik hoor graag van jullie hoe je denk over deze acties
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik zou uitkijken om er mee te rijden, je kan het mengsel te arm hebben gezet met de lmm. Voor de keuring kan het wel even maar als je te arm gaat rijden brand je zo een gat in de zuiger(s). Probeer even de afstel gegevens uit het manual te achterhalen. Vaak kan je de lmm instellen door de weerstand op te meten van de potentiometer (CO afstelling) v.d. lmm. Dat doe je met een multimeter.
Heb je de lambda doorgemeten of alleen visueel gecontroleerd?
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Een oplossing is eventueel een wideband lambda systeem te monteren, zodoende kan je zelf controleren of je systeem goed regelt of niet.
Gebruikersavatar
Dimmes960
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 25.06.2008 - 19:04

Ik heb de lambda zelf visueel gecontroleerd. Ik heb wel het stekkertje van uit het besturingssysteem gemeten. Verder begrijp ik nog niet helemaal waar je de lmm op weerstand kan meten. Kan je dat in de stekkersluiting meten?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Kijk anders even op het forum van de 700vereniging. Daar hebben ze wel manuals.
Gebruikersavatar
Dimmes960
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 25.06.2008 - 19:04

Ik heb een manual gevonden voor de luchtmassameter, maar alle waarden komen niet overeen met wat mijn computer aangeeft. Kan ik daar zelf iets aan doen?
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Stationair toerental heel laag zetten resulteert vaak ook in een hoger CO, gewoon afstellen op 850 toeren. De CO meting gaat om een percentage van het uitlaatgas niet het aantal ppm.
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

Kijk of de lambda sensor op de schroef niet lek is. Kijk ook of er voor de lambda sensor niet ergens een gat in de uitlaat zit.
Misschien iets met de verwarming van de sonde mocht dit er op zitten. Weet niet of de Volvo lambda 1 moet doen bij stationair maar dan zou de lambda ongeveer 0.45 volt moeten afgeven.
Je zou normaal gesproken bij een redelijk afgestelde oudere motor makkelijk onder de 4.5% moeten kunnen blijven.
Gebruikersavatar
Dimmes960
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 25.06.2008 - 19:04

Het is opgelost. Ik heb aan de CO schroef aan de LMM gedraaid, met resultaat. Hij is goed gekeurd bij de RDW en staat op kenteken als Turbo. Bedankt voor jullie hulp.
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

nice!!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

was het alleen controlle? of ook nog een test qua weggedrag?
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Mooi dat het is opgelost, maar snappen doe ik het niet want:
Ik heb de CO schroef op de luchtmassameter een eind linksom gedraaid, zodat het CO lager wordt.
Het is opgelost. Ik heb aan de CO schroef aan de LMM gedraaid, met resultaat. Hij is goed gekeurd bij de RDW en staat op kenteken als Turbo. Bedankt voor jullie hulp.
Dat had je al veel eerder gedaan en toen werkte het niet? wat heb je nu dan anders gedaan?
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”