lichte trilling vanaf 120 km/h en vreemd geluid.

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
peter d
3rd Gear member

sinds ik vorig jaar dec. de V40 1.8b 2002 voor mijn vrouw heb aangeschaft is er voor het eerst snelweg gereden met iets hogere snelheid.

KLACHT : Vanaf 120 km/h trilt de auto en je hoort licht een heel erg snel roffelend/klopppend geluid bij gasgeven/versnellen boven 120 km/h.
Vooral richting 140 km/h.

Nieuwe 17 inch 215/45*17 wielenset is nog niet nagebalanceerd dus dat gaat eerst gebeuren ivm trilling.

Omdat dit een auto is die we erbij hebbben als 2e auto hebben we gekozen voor b-merk banden ( Champiro GT sportbanden omdat ik goede ervaringen mee op het werk voor klanten met stadsrit auto's ! Mijn vrouw komt de snelweg niet op, alleen rondom in de buurt met max afstand 10km, kindje weg te brengen, boodschappen enz... )
Dit is nm de reden. Dus het zou kunnen zijn dat deze banden minder geschikt zijn voor snelwegen, maar dat zie ik later wel.....

Tijdens rijden uit te versnelling gehaald om de aandrijfverbinding te verbreken..... auto trilt nog maar geluid is weg.
Weer in versnelling gezet, gasgeven,versnellen en geluid is er weer en lijkt uit de motorruimte te komen.

- kan dit een motorsteun zijn ivm ruimte op rubber ?
- kan dit door de versn.bak komen ?

Ik hoop dat iemand een evt. oplossing weet. :?
In bezit :

Volvo S60 2.4 aut. drivers edition II, high performance audio + rti, 18"dezent tx, xenon, imola sportleder.

Suzuki Swift Shogun 17"piano black spaak wheels, pianolak dakspoiler, pianolak a-stylen, sierstuk. ( auto vrouw )

Niet meer in bezit :
Volvo S60 2.4 BSR intro edition, high performance audio, tethys 17"+ Heico Volution X 17".
Volvo V40 1.8 Phase II Dynamic+Spoiler-line. 2002 climate controle, cruise-controle, org.bassbox, HU-655 audio, blokgrille, xenon, roofrail, summer 17"; Bellini multiespaak wheels, Winter: 15' Orbit . ( auto vrouw )
denren
2nd Gear member

Ik ben wel benieuwd of het euvel inmiddels opgelost is...
Ik heb namelijk onlangs de versnellingsbak laten reviseren (lekte olie bij de keerring) en de garage (niet volvodealer) heeft tevens een nieuwe koppeling en drukgroep geplaatst. De auto schakelt weer perfect maar nu hoor ik wel gebonk onder het voertuig. De garage zegt dat dit waarschijnlijk de aandrijfassen zijn. Naast dit trilt bij mij het stuur vanaf 110 km. Banden zijn gebalanceerd, velgen niet krom en auto (was) uitgelijnd. Trillen was er al voor dat de bak eraf gehaald werd.. nu alleen erger.
V50 D5 GT edition II
peter d
3rd Gear member

Hallo Denren, ik heb onlangs de winterwielen op de auto teruggeplaatst......tot 180 km/h doorgereden, geen trilling meer !
aangezien er Champiro GT sportbanden onder zitten als zomerbanden in de maat 205/45/17 is dit natuurlijk een goedkope band. ( dus meer geschikt voor in de stad te rijden).
Misschien gaan er gewoon weer Bridgestone Potenza's onder, dan heb je teminste wat knaps. Die zitten nm ook onder mijn S60 en mijn voormalige auto's.
Wat jouw probleem is heeft waarschijnlijk niet met de banden te maken als het erger is geworden.
Suc6 verder! ;-)
In bezit :

Volvo S60 2.4 aut. drivers edition II, high performance audio + rti, 18"dezent tx, xenon, imola sportleder.

Suzuki Swift Shogun 17"piano black spaak wheels, pianolak dakspoiler, pianolak a-stylen, sierstuk. ( auto vrouw )

Niet meer in bezit :
Volvo S60 2.4 BSR intro edition, high performance audio, tethys 17"+ Heico Volution X 17".
Volvo V40 1.8 Phase II Dynamic+Spoiler-line. 2002 climate controle, cruise-controle, org.bassbox, HU-655 audio, blokgrille, xenon, roofrail, summer 17"; Bellini multiespaak wheels, Winter: 15' Orbit . ( auto vrouw )
denren
2nd Gear member

Morgen gaat de auto terug naar de garage en dan gaan ze kijken waar het probleem zit. Maar ik was even benieuwd omdat ik zelf het vermoeden heb dat het aan de aandrijfas ligt.
De vraag alleen is.. kan het stuur (ook de stoelen) trillen van versleten aandrijfassen bij die snelheden..
In ieder geval zijn de assen los geweest omdat de bak gereviseerd is.
V50 D5 GT edition II
peter d
3rd Gear member

Probleem opgelost ! \:D/

Wederom wielen "extra" goed nagebalanceerd. Conclusie: velg lv binnenkant licht krom.
Vermoedelijk ( mijn vrouw ! ) is er een keer tijdens achteruitrijden de stoep op de binnenkant vd velg/band geraakt ::?
Wielen voor naar achter gewisseld en klaar en geen trilling meer. :wink:

Ze zeggen toch altijd: vrouwen achter het stuur, bloed aan de muur ?? ( laat mijn vrouw het maar niet horen...:-)

En nee, ik heb het 100% niet zef gedaan mocht er stiekem zo gedacht worden :greenjumpers:
In bezit :

Niet meer in bezit :
misterm
Starter

Zo blijkt maar hoe zuinig je met velgen om moet gaan. Op mijn Volvo bleek bij het uitbalanceren ook dat er op twee velgen een deukje aanwezig was. De wielen zijn gebalanceerd en gelukkig merk ik er niks meer van.
Als je er pech mee hebt, moeten ze opnieuw gericht worden of erger vervangen.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”