olie verbruik
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik denk dat je het zelf niet begrijpt,of wel natuurlijk,maar deze berichtjes hebben naar mijn idee een andere reden dan ergens normaal atwoordt op te geven!
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Wat jij ervan denkt,daar hoeft een ander het dus niet mee eens te zijn en dat geldt andersom dus ook.
Ik bekijk het vanuit de praktijk en hoe jij het ziet dat weet ik dus niet.
Ik heb lang genoeg bij Volvo gelopen om te weten of ze wel of niet olie verbruiken en die ervaring deel ik dus hier op het forum,niets meer en niets minder,wat een ander er mee doet of gelooft dat is aan de betreffende personen!
Ik bekijk het vanuit de praktijk en hoe jij het ziet dat weet ik dus niet.
Ik heb lang genoeg bij Volvo gelopen om te weten of ze wel of niet olie verbruiken en die ervaring deel ik dus hier op het forum,niets meer en niets minder,wat een ander er mee doet of gelooft dat is aan de betreffende personen!
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Natuurlijk dat is zo, ik loop ook al even mee in de praktijk, en als een auto na 15000 weer in de garage komt voor een beurt, dan is er nooit 5 liter olie verdwenen.
dat het peil heel vaak te laag staat klopt, omdat de meeste mensen nergens naar kijken.
maar als het normaal zou zijn dat er tussen de beurten 5 liter olie weg is, dan waren er heel wat meer Volvo's in elkaar gelopen dan nu het geval is..
dat het peil heel vaak te laag staat klopt, omdat de meeste mensen nergens naar kijken.
maar als het normaal zou zijn dat er tussen de beurten 5 liter olie weg is, dan waren er heel wat meer Volvo's in elkaar gelopen dan nu het geval is..
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik heb er bijna 30 jaar opzitten bij die Volvo beweging,mensen kijken vaak nergens naar,dat klopt,maar vanuit de praktijk en ook een groot aantal Volvo rijders op het forum kunnen beamen dat er veel zijn die nogal wat gebruiken.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
Dat is ook wat R&R bedoeld.945i schreef:er zijn fabrikanten die zeggen dat een motor 1L olie op 1000 km mag gebruiken,
Als het verbruik hoger is, is er voor Volvo pas een gegronde reden om actie te ondernemen.
Is het verbruik niet hoger, dan is dat volgens de fabrikant aanvaardbaar.
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
@ Ramon, Helemaal waar, maar om dan die paar.. uitschieters die 1L/3000km verbruiken als norm te verheffen...
Ludo, zal best dat hij dat wil zeggen, maar hij zegt dat niet..
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... l&start=25
Op de helft van de pagina ongeveer...
Ludo, zal best dat hij dat wil zeggen, maar hij zegt dat niet..

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... l&start=25
Op de helft van de pagina ongeveer...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 05.11.2010 - 14:17
http://www.volvo850forum.nl/index.php/board,13.0.html
lijkt me hier een goede les, ook al omdat de 850's er vaak een paar kilometer meer ervaring mee hebben. Sommige hondehokken hebben vaak de wereld al 10x rond gelopen.
lijkt me hier een goede les, ook al omdat de 850's er vaak een paar kilometer meer ervaring mee hebben. Sommige hondehokken hebben vaak de wereld al 10x rond gelopen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 14.05.2006 - 09:30
- Locatie: turnhout
dank je wel voor jullie reactie's zoals niels vermeld zou het wel eens de oorzaak kunnen zijn dat mijn intercooler stuk is geweest en dat de turbo zwaar belast is geweest.nu is mijn vraag wat moet ik daar dan aan doen of is daar geen oplossing voor.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Nee dat is niet de juiste olie. Er hoort 0W30 in, 5W40 is veel te dik. Ik zie toch wel heel wat schades voorbij komen met de diesels die simpelweg op de verkeerde olie lopen. De juiste olie is tegenwoordig steeds weer belangrijker. Doordat de motoren hoger belast worden en doordat er allerlei bijsystemen worden gebruikt (zoals roetfilter) is het gebruik van de juiste olie zeer belangrijk geworden. Wat is het bouwjaar van de auto, maw heeft deze er een af fabriek roetfilter in?jeromski schreef:dank je wel voor jullie commentaar.maar een half jaar geleden gebruikte hij geen druppel olie. ik reed 15000 km en er was geen druppel uit.dus zal er wel een reden zijn dat hij u plots wel olie neemt.
mag er 5 w 40 op een xc 90?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Doel jij op de 5 cilinder benzine versies? De diesels verbruiken bij mijn weten normaal gesproken nauwelijks olie. Ik heb er in elk geval nog niet veel gezien die wel olie verbruiken, of er moet echt iets grondig mis zijn.Ramon&Ramon schreef:Ik heb er bijna 30 jaar opzitten bij die Volvo beweging,mensen kijken vaak nergens naar,dat klopt,maar vanuit de praktijk en ook een groot aantal Volvo rijders op het forum kunnen beamen dat er veel zijn die nogal wat gebruiken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
In het instructieboekje staat welke olien je mag gebruiken. Op mijn Belgische XC90 D5 uit 2004 staat tevens een sticker met 0W30. Die gebruik ik dus. Reteduur dat wel.
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
Volgens mij is het anders om
In de D5 doen ze meestal 0W30. Heb ook een paar D5's om te wassen, zowel de 'oude' 163pk en de nieuwere 185pk. Overal zit 0W30 in. Wij hebben in onze Roffel 5W40 zitten 


Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 05.11.2010 - 14:17
boekje hier zegt : ACEA A1 / ACEA A3 voor benzine, (0W30 en 0W40 voldoen)
ACEA B4 voor Diesel ( volsyntheet)
Boekje MY04:
Motor
Benzinemotoren: ACEA A1
U mag ook olie gebruiken die voldoet aan de
kwaliteitsnorm ACEA A3. Let erop dat een
bepaalde soort olie kan voldoen aan zowel
ACEA A1 als ACEA B1. Dit ongeacht de vraag
of de gebruikte olie van minerale oorsprong is
of geheel of gedeeltelijk van synthetische aard is.
Dieselmotoren: ACEA B4
Let erop dat een bepaalde soort olie kan
voldoen aan zowel ACEA A3, ACEA B3 als
ACEA B4. Dit ongeacht de vraag of de
gebruikte olie van minerale oorsprong is of
geheel of gedeeltelijk van synthetische aard is.
Voor benzinemotoren en dieselmotoren met
turbocompressor adviseren wij het gebruik van
volledig synthetische motorolie van Volvo.
Voeg geen extra smeermiddelen toe, deze kunnen de motor beschadigen,
Viscositeit
(bij een constante luchttemperatuur)
Onder extreme rijomstandigheden die tot een
abnormaal hoge olietemperatuur of olieconsumptie
leiden, zoals wanneer u in de bergen
rijdt en veelvuldig op de motor afremt of op
hoge snelheden over de autosnelweg rijdt,
wordt het gebruik van oliesoorten aanbevolen
die voldoen aan de kwaliteitsnorm ACEA A3
(benzinemotoren).
Oliesoorten met een viscositeitsindex van
0W-30 en 0W-40 moeten voldoen aan de eisen
van de kwaliteitsnormen ACEA A3 (benzinemotoren)."
Boekje MY11:
Oliekwaliteit: ACEA A5/B5 . thats all.
let wel : 0w30 of 5w40 heeft alleen te maken met de omgevingstemperatuur , de 0 betekent dat je onder de -30 kunt starten met dat ding, de 40 betekent dat je tot 40 graden omgevingstemperatuur kunt gaan. Zegt verder niks over de kwaliteit van de olie.
ACEA B4 voor Diesel ( volsyntheet)
Boekje MY04:
Motor
Benzinemotoren: ACEA A1
U mag ook olie gebruiken die voldoet aan de
kwaliteitsnorm ACEA A3. Let erop dat een
bepaalde soort olie kan voldoen aan zowel
ACEA A1 als ACEA B1. Dit ongeacht de vraag
of de gebruikte olie van minerale oorsprong is
of geheel of gedeeltelijk van synthetische aard is.
Dieselmotoren: ACEA B4
Let erop dat een bepaalde soort olie kan
voldoen aan zowel ACEA A3, ACEA B3 als
ACEA B4. Dit ongeacht de vraag of de
gebruikte olie van minerale oorsprong is of
geheel of gedeeltelijk van synthetische aard is.
Voor benzinemotoren en dieselmotoren met
turbocompressor adviseren wij het gebruik van
volledig synthetische motorolie van Volvo.
Voeg geen extra smeermiddelen toe, deze kunnen de motor beschadigen,
Viscositeit
(bij een constante luchttemperatuur)
Onder extreme rijomstandigheden die tot een
abnormaal hoge olietemperatuur of olieconsumptie
leiden, zoals wanneer u in de bergen
rijdt en veelvuldig op de motor afremt of op
hoge snelheden over de autosnelweg rijdt,
wordt het gebruik van oliesoorten aanbevolen
die voldoen aan de kwaliteitsnorm ACEA A3
(benzinemotoren).
Oliesoorten met een viscositeitsindex van
0W-30 en 0W-40 moeten voldoen aan de eisen
van de kwaliteitsnormen ACEA A3 (benzinemotoren)."
Boekje MY11:
Oliekwaliteit: ACEA A5/B5 . thats all.
let wel : 0w30 of 5w40 heeft alleen te maken met de omgevingstemperatuur , de 0 betekent dat je onder de -30 kunt starten met dat ding, de 40 betekent dat je tot 40 graden omgevingstemperatuur kunt gaan. Zegt verder niks over de kwaliteit van de olie.
- Dieselross
- 3rd Gear member
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 30.11.2006 - 20:17
- Locatie: Zwolle
Dan hoef je nooit olie te verversen!toppertje schreef:geen zorgen maken?
een halve liter/2000km staat gelijk aan 10lit!!! op de 40.000km per jaar,wat een
normaal kilomitrage is voor dergelijke auto,s
IK vind dit niet normaal,en al helemaal niet bij deze km-stand.

XC90 T6 Inscription 2018 115.000 km
XC90 3.2 Sport 2007 270.000 km
850 2.5 20v 1994
850 T-5 automaat 1995
S70 2.0 LPG automaat 1997 410.000 km
V70 2.5D automaat luxery-line 1999
XC70 D5 AWD geartronic, Inscription, Prestige/Mobility Line, zwart 2004, 500.000 km
Volvo V70 2.5 Automaat 2005
Ford S-Max 2.5T 2008 265.000 km
XC90 3.2 Sport 2007 270.000 km
850 2.5 20v 1994
850 T-5 automaat 1995
S70 2.0 LPG automaat 1997 410.000 km
V70 2.5D automaat luxery-line 1999
XC70 D5 AWD geartronic, Inscription, Prestige/Mobility Line, zwart 2004, 500.000 km
Volvo V70 2.5 Automaat 2005
Ford S-Max 2.5T 2008 265.000 km
- opurk
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 06.04.2011 - 14:38
De poster gaf aan dat een paar maanden geleden er geen sprake was van olieverbruik en nu per 2000km een halve liter. Dit geeft aan dat er iets niet in orde is. Laat je niet verrassen, zoek uit waardoor dit verschil is ontstaan.
Een probleem is pas een probleem, als je er een probleem van maakt.