airco werkt niet altijd

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
oli4-86
1st Gear member

Mijn airco staat altijd op automatisch , op 21 graden . maar ik heb al ondervonden dat de airco soms werkt , en soms niet . de wagen is twee weken geleden op onderhoud geweest voor de airo , de airco is opgevuld , filters vervangen en gecontroleerd op lekkage , niets gevonden .

als ik dan de airco eens af zet , en daarna onmiddelijk weer aan , werkt hij wel ... iemand een idee wat het probleem kan zijn ?

alvast bedankt !
Maus-met-Volvo
4th Gear member

Ik denk een te grote luchtspleet van je magneetkoppeling, moet tussen de 0,3 en 0,5 mm zijn; is genoeg over geschreven op dit forum. Succes!!
V70 D5 163 PK, 2003, Ursa 16";, HU-603, Nautic Bleu Pearl 417-26
Afbeelding
Afbeelding
MartenS40
4th Gear member

Ik verdenk je Radiateurfan. Dan blijft ie ook de hele tijd aan en uitschakelen, behalve op de snelweg, dan blijft hij het doen.
Zet de airco eens aan en kijk of de fan draait, hij moet altijd draaien als de airco aanstaat.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
360Degreez
5th Gear member

Eerst even luisteren en voelen:

Radio uit en Raampje open.

Als de pomp niet aanslaat kan het meerdere oorzaken hebben:
-Toch stiekem een lek (zou zelfs de compressor kunnen zijn!)
-De stekker boven op de airco pomp is niet goed of los.
-Luchtspleet te groot waardoor de magneetkoppeling niet aanslaat.
-Een defecte temperatuur meter (klopt de temperatuurweergave op je dash?)

Als de pomp werkt maar niet goed koelt is dit waarschijnlijk een temperatuur sensor die niet goed werkt. Het kan ook je interrieur sensor zijn, die zit achter je middenconsole (paar kleine gleufjes in het plastic)

Als hij tijdens het rijden automatisch uitslaat kan dit zoals MartenS40 zegt betekenen dat je motor te warm word. Als je in de hitte (30+) langzaam rijdt met een caravan of zware aanhanger schakelt hij automatisch de airco uit om zelf koeler te blijven.
MartenS40
4th Gear member

360Degreez schreef:Eerst even luisteren en voelen:
Als hij tijdens het rijden automatisch uitslaat kan dit zoals MartenS40 zegt betekenen dat je motor te warm word. Als je in de hitte (30+) langzaam rijdt met een caravan of zware aanhanger schakelt hij automatisch de airco uit om zelf koeler te blijven.
Met een kapotte radiateurfan blijft ie in en uitschakelen, ook tijdens het rijden en bij lage temperaturen.

De motor word namelijk niet te warm, maar de condensator. Zodra de condensator dan te warm is schakelt hij uit. Tijdje later weer in, en dan later weer uit. Dit gebeurd ongeveer onder 70 km/u hoe langzamer hoe vaker. En is al goed te merken vanaf 15 graden. (Daaronder doet hij het ook, maar dan merk je het eigenlijk niet meer)

In elk geval bij de 2.0D heeft de motor zoveel koelcapaciteit, dat hij zonder radiateurfan zelfs in de file met 25 graden geen graad te warm wordt.
Daar was een bergrit achter een caravan aan, die 20km/u reed, voor nodig :)
Mijn Volvo's
360Degreez
5th Gear member

MartenS40 schreef:
360Degreez schreef:Eerst even luisteren en voelen:
Met een kapotte radiateurfan blijft ie in en uitschakelen, ook tijdens het rijden en bij lage temperaturen.

De motor word namelijk niet te warm, maar de condensator. Zodra de condensator dan te warm is schakelt hij uit. Tijdje later weer in, en dan later weer uit. Dit gebeurd ongeveer onder 70 km/u hoe langzamer hoe vaker. En is al goed te merken vanaf 15 graden. (Daaronder doet hij het ook, maar dan merk je het eigenlijk niet meer)

In elk geval bij de 2.0D heeft de motor zoveel koelcapaciteit, dat hij zonder radiateurfan zelfs in de file met 25 graden geen graad te warm wordt.
Daar was een bergrit achter een caravan aan, die 20km/u reed, voor nodig :)
Been there, done that! :-) Thanks voor je uitleg, ik neem aan dat je niet de condensator maar de thermostaat bedoelt?
MartenS40
4th Gear member

Nee ik bedoel echt de condensator. Misschien een beetje of-topic maar volgens mij werkt het zo meende ik (correct me if i'm wrong):

Het koudemiddel wordt onder druk door de compressor in de condensator gepompt, hierdoor wordt het warm (denk aan je fietspomp). Vervolgens koelt de condensator gaandeweg dit in elkaar geperste middel af richting de omgevingstemperatuur (rijwind of koelfan), als je het mengsel dan weer laat uitzetten in de verdamper door het weer meer ruimte te geven,(waarschijnlijk een of ander ventiel dat de druk hoog houd in de condensor en verlaagd in de verdamper) dan koelt dit mengsel weer af.
Alleen het was al wat afgekoeld richting omgevingstemperatuur in de condensor, dus zal het meer gaan afkoelen dan de omgevingstemperatuur. Dus zal de verdamper kouder dan omgevingstemperatuur worden, en de condensor blijft warmer.

Als dit koelmiddel in de condensor niet wil afkoelen door gebrek aan voldoende rijwind door bijv. het niet meedraaien van de radiateurfan, dan kan het niet voldoende inkrimpen. Hierdoor loopt de druk te hoog op en slaat de pomp af.

Na een tijdje zal het systeem weer genoeg afgekoeld zijn en de druk weer hersteld, dan zal hij weer aanslaan.
Mijn Volvo's
Ramon&Ramon
7th Gear member

Verbind de lage druk schakelaar door en kijk of hij dan wel normaal werkt?
Zoja,dan is die dus stuk,komt vaak voor bij de S en V 40.

En het is geen condensator,maar een condensor,dit even voor de duidelijkheid.
oli4-86
1st Gear member

deze avond gaat hij binnen bij de dealer , ik hou jullie op de hoogte.

bedankt voor de reactie's !
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”