Helaas is bij mij vorig jaar alles binnen in de handrem los geraakt en stuk gedraaid ook het aluminum bevestiging blok van de handrem was afgebroken.
Ik heb alles vervangen, bescherimgsplaat, remvoering, veertjes en ook via nordi-car.nl een speciaal ijzeren blokje welke op de bevestigingsboutjes paste zodat niet de hele fusee vervangen hoefde te worden. Leek een mooie oplossing.
Deze week is er blijkbaar iets los geraakt en wederom is alles stuk gedraaid binnenin de handrem :-x en is het ook het blokje afgebroken op de twee boutjes. Nu zitten de boutjes afgebroken en al in het aluminium.
Kortom ik moet de hele fusee vervangen wil ik het goed oplossen en nu is mijn vraag heeft iemand hier ervaring en kan ik de auto op de veer laten zakken de drie of 4 bouten los maken en een andere fusee plaatsen? Of staat dit allemaal onder een ontzettende spanning of moet ik bepaalde rubbers eruit persen?
Hopelijk kan iemand mij hier advies in geven of heeft iemand de achter ophanging al eens vervangen?
Groet
Gert Jan
Handrem bevestiging afgebroken
- gjburg
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V60 2.0 D4 Summum GearTronic / Savile Grey / 2013
V70 2.0D Limited Edition / Caspian Blue / 2009
S60 2.4 Edition Automaat / Titanium Grey / 2002
PM voor Volvo uitlezen in Baarn tot MY2015
-
- 6th Gear member
Afhankelijk van de schade zou je hier wat aan kunnen hebben:
http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=3587
Sorry, slecht gelezen...
http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=3587
Sorry, slecht gelezen...
- gjburg
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Helaas geen antwoord via het forum maar zal toch even de oplossing plaatsen.
Demontage van de as ging erg makkelijk, de as staat niet echt onder spanning deze wordt door de schokbreker bij elkaar gehouden. Met een dubbele krik kan je met de ene de auto op krikken en met de andere de schokbreker/veer indrukken. Nu kan je de bouten los maken. Rubbers zitten in de fusee geperst en gaan gewoon mee. Andere fusee plaatsen en alles weer vast zetten. (Denk aan je abs sensor)
De andere monteren is iets lastiger omdat door de (kleine) spanning die op de ophanging staat. Komen de gaten niet helemaal voor elkaar. Maar door de veer met de andere krik weer op te krikken en met een houten balk op de krik te slaan zodat deze een klein beetje verplaatst kreeg ik de onderdelen toch weer recht tegen over elkaar.
Gebruikte achterfusee, incl ahandrem delen, kogellager en beschermplaat kosten gebruikt bij elkaar zo'n 110 euro.
Nieuw heb ik ook nagevraagd en kost de fusee (alles ex btw) 475 euro zonder lager, beschermplaat 15 euro, handrem uitzetter 25, set veertjes 14 euro, dan nog diverse dingen overzetten en ben je nieuw een kleine 600 euro kwijt.
tsssss,,, waarom heeft een auto uberhaupt een handrem en moet dit ding het ook voor de keuring doen :
alleen de APK keurmeester gebruikt hem eens per jaar.. 
Demontage van de as ging erg makkelijk, de as staat niet echt onder spanning deze wordt door de schokbreker bij elkaar gehouden. Met een dubbele krik kan je met de ene de auto op krikken en met de andere de schokbreker/veer indrukken. Nu kan je de bouten los maken. Rubbers zitten in de fusee geperst en gaan gewoon mee. Andere fusee plaatsen en alles weer vast zetten. (Denk aan je abs sensor)
De andere monteren is iets lastiger omdat door de (kleine) spanning die op de ophanging staat. Komen de gaten niet helemaal voor elkaar. Maar door de veer met de andere krik weer op te krikken en met een houten balk op de krik te slaan zodat deze een klein beetje verplaatst kreeg ik de onderdelen toch weer recht tegen over elkaar.
Gebruikte achterfusee, incl ahandrem delen, kogellager en beschermplaat kosten gebruikt bij elkaar zo'n 110 euro.
Nieuw heb ik ook nagevraagd en kost de fusee (alles ex btw) 475 euro zonder lager, beschermplaat 15 euro, handrem uitzetter 25, set veertjes 14 euro, dan nog diverse dingen overzetten en ben je nieuw een kleine 600 euro kwijt.
tsssss,,, waarom heeft een auto uberhaupt een handrem en moet dit ding het ook voor de keuring doen :

V60 2.0 D4 Summum GearTronic / Savile Grey / 2013
-
- 7th Gear member
Als je hem nooit gebruikt de handrem,dan gaat alles vastzitten,roesten en afbreken,dus beter is deze wel te gebruiken,hij zit er niet voor niets in!