sinds enige tijd start de auto slecht (Vialle Lpi incl. flashlube klepsmering). hij lijkt niet genoeg brandstof te krijgen en 'smoort'. vaak na een keer of 3 tot 5 starten alsnog succes. recentelijke grote beurt gehad 260.000 km oa nieuwe bougies. accu en startmotor zijn goed (al eerder vervangen). vorig jaar brandstofpomp vervangen. volvo-specialist waar ik al jaren kom naar laten kijken: analyse: er is ruim voldoende brandstopdruk (4 bar o.i.d.). diagnose: relais op de CEM vervangen. probleem niet opgelost want gister weer moeilijk starten.
suggestie monteur: CEM vervangen (kosten 700 ex.) maar is dit wel de oorzaak of is er iets anders aan de hand?
Startproblemen
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 01.09.2005 - 12:58
- Locatie: Noorden des Lands
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
klepspeling al is gecontroleerd?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 01.09.2005 - 12:58
- Locatie: Noorden des Lands
@wim 300: hoe kun je vaststellen dat lpi injector lek is?
@ramon&ramon: klepspeling bij 240.000 km gecontroleerd (iets van 17 of zelfs 19 nieuwe 'dingetjes' vervangen - was duur geintje)
@ramon&ramon: klepspeling bij 240.000 km gecontroleerd (iets van 17 of zelfs 19 nieuwe 'dingetjes' vervangen - was duur geintje)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
het is ook een flinke klus het kleppen stellen,maar wat is duur?harold.bijmolt schreef:@wim 300: hoe kun je vaststellen dat lpi injector lek is?
@ramon&ramon: klepspeling bij 240.000 km gecontroleerd (iets van 17 of zelfs 19 nieuwe 'dingetjes' vervangen - was duur geintje)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 01.09.2005 - 12:58
- Locatie: Noorden des Lands
@wim998nl: lastig te zeggen. 's morgens vroeg heeft ie minder moeite met starten dan 's middags een dagje op de parkeerplaats bij het werk gestaan te hebben. ook na een 1/2 uurtje parkeren heeft ie het moeilijker.
overigens dat van die lekke lpi klinkt aannemelijk als je even een poosje googled....
overigens dat van die lekke lpi klinkt aannemelijk als je even een poosje googled....
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dat eventuele probleem van het slechte starten kun je zelf achterhalen,door de stekkers van de lpg injectoren los te koppelen na een tijdje gereden te hebben,los koppelen en na een half uur starten en kijken hoe hij het dan doet!
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
als ze flink lekken kun je het ook anders doen,de lpg stekkers laten zitten en de benzine injectorstekkers even los halen en kijken of hij aanslaat op de rest lpg die door het lekken van de lpg injectoren in het spruitstuk is gekomen.
er zijn nog een paar test mogelijkheden,maar probeer eerst dit maar!
er zijn nog een paar test mogelijkheden,maar probeer eerst dit maar!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3027
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
Dan moet je wel eerst de druk van het systeem afhalen.wim300 schreef:Je kan de lpi injectoren los halen van het spruitstuk en ze in een bakje met water houden er mogen zo goed als geen gas belletjes naar boven komen. (wel de leidingen laten zitten)
Druk kan er wel 48 uren opblijven staan, door deze methode worden wel vaker injectors vervangen, waar niks mis mee is... :roll:
Klepspeling is gecontroleerd lees ik.
Waarom dan, als je het toch zelf wil uitzoeken, niet beginnen bij het begin, en éérst kijken of de auto dezelfde symptomen vertoont als je benzine rijd?.
Enkele dagen benzine rijden dus.
- wim300
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 20.04.2007 - 23:48
Deze methode wordt door de volvo dealer gedaan er mogen ... belletjes gas per minuut ontsnappen zijn het er meer dan lekt de injector te veel.
Als de lekkage meer is dan aangegeven kan je er misschien nog prima mee rijden voor een x-aantal km, maar op een gegeven moment krijg je toch start problemen als de lekkage te veel wordt.
Als de lekkage meer is dan aangegeven kan je er misschien nog prima mee rijden voor een x-aantal km, maar op een gegeven moment krijg je toch start problemen als de lekkage te veel wordt.
volvo s60 2.5t awd summum rica
- dik999
- 5th Gear member
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46
bij was er vuile benzine/te lang in de tank. Rijd ook LPG
heb de tank volgegooid en een spulletje erin om goed de benzine in de tank schoon te maken en dat maakt dan weer de injectoren schoon dacht ik. Na een halve tank benzine is het probleem nu weg
dik
heb de tank volgegooid en een spulletje erin om goed de benzine in de tank schoon te maken en dat maakt dan weer de injectoren schoon dacht ik. Na een halve tank benzine is het probleem nu weg
dik
harold.bijmolt schreef:sinds enige tijd start de auto slecht (Vialle Lpi incl. flashlube klepsmering). hij lijkt niet genoeg brandstof te krijgen en 'smoort'. vaak na een keer of 3 tot 5 starten alsnog succes. recentelijke grote beurt gehad 260.000 km oa nieuwe bougies. accu en startmotor zijn goed (al eerder vervangen). vorig jaar brandstofpomp vervangen. volvo-specialist waar ik al jaren kom naar laten kijken: analyse: er is ruim voldoende brandstopdruk (4 bar o.i.d.). diagnose: relais op de CEM vervangen. probleem niet opgelost want gister weer moeilijk starten.
suggestie monteur: CEM vervangen (kosten 700 ex.) maar is dit wel de oorzaak of is er iets anders aan de hand?
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
- wim300
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 20.04.2007 - 23:48
Wat is een betere methode om de injectoren op lekkage te controleren dan?Ludo schreef:Vast, en vaak ook de reden, waarom zoveel mensen problemen hebben met gas... #-owim300 schreef:Deze methode wordt door de volvo dealer gedaan
volvo s60 2.5t awd summum rica
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3027
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
De methode met het bakje water geeft een indicatie, maar daar kan je je nooit op vastpinnen, dat zegt dus eigenlijk niks.
Voor een goeie controle moet de druk van het systeem af, en heb je testapparatuur nodig.
Enkele dagen benzine rijden, druk kan tot meer dan 48uur op het systeem blijven staan, geeft je in geval van als je toch zelf wil controleren een betere indicatie, dat je het probleem daadwerkelijk in de lpg installatie moet zoeken.
Maar zelfs dan nog, is er kans, en dat komt vaker voor dan een injector, dat het probleem in een gebroken uitstroompijpje zit.
Zelf controleren is allemaal goed en wel, maar je moet je dan ook afvragen wat je wil.
- Een goed rijdende lpg auto, door even een fatsoenlijke diagnose te laten doen door bij een lpg specialist.
-Of wil je het toch zelf doen, en maanden/jaren verder klooien... met uiteindelijk véél hogere kosten en ergernissen...
Voor een goeie controle moet de druk van het systeem af, en heb je testapparatuur nodig.
Enkele dagen benzine rijden, druk kan tot meer dan 48uur op het systeem blijven staan, geeft je in geval van als je toch zelf wil controleren een betere indicatie, dat je het probleem daadwerkelijk in de lpg installatie moet zoeken.
Maar zelfs dan nog, is er kans, en dat komt vaker voor dan een injector, dat het probleem in een gebroken uitstroompijpje zit.
Zelf controleren is allemaal goed en wel, maar je moet je dan ook afvragen wat je wil.
- Een goed rijdende lpg auto, door even een fatsoenlijke diagnose te laten doen door bij een lpg specialist.
-Of wil je het toch zelf doen, en maanden/jaren verder klooien... met uiteindelijk véél hogere kosten en ergernissen...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 01.09.2005 - 12:58
- Locatie: Noorden des Lands
even een update: de volvo-specialist dacht aan een kapotte CEM (of SEM?) voor de zekerheid ook een relais op de CEM vervangen die enigszins verkleurd was. helaas, probleem is blijven bestaan dus op naar de lpg-specialist. die heeft de injectoren op lekken gecontroleerd en vastgesteld dat ze enigszins lekken maar niet dusdanig dat dit de hoofdoorzaak voor de startproblemen is. wel heeft hij de rubbers van de lpg-inejctoren vervangen en vastgesteld dat er ruim voldoende compressie is. voor de zekerheid een zgn. relaisbox (zwart kastje van vaialle ter grootte van pakje sigaretten in de motorkap onder de rechterruitenwisser tegen schutbord geschroefd) vervangen. lpg-specialist geeft aan dat als dit niet tot verbetering leidt het probleem zeker niet in lpg-systeem zit. problemen nog niet volledig opgelost dus terug naar de volvo-specialist. die komt (opnieuw) terug bij de brandstofpomp of de CEM. mogelijk krijgt de brandstofpomp soms geen stroom. om dat uit te sluiten rijd ik nu rond met een los lampje in een fitting die uitgaat als de brandstofpomp even geen stroom krijgt..... mocht dat niet het geval zijn dan doet de brandstofpomp dus goed zijn werk en zit er mogelijk een (haar)scheurtje in de CEM.... klinkt dit allemaal aannemelijk? en hoe luidt de gouden tip?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Wat komt er met uitlezen tijdens het rijden uit?Of hebben ze dat niet geprobeerd of de mogelijkheid er niet voor!
Gezien je verhaal dat hij slechter start als hij een tijdje heeft stilgestaan,verdenk ik toch de injectoren,een beetje lekken mag namelijk ook niet,een half uur een beetje lekken is ook een aardige gaswolk in je inlaatspruitstuk namelijk!
Ga je dan starten,dan start je op twee mengsels en dat is niet de bedoeling.
Gezien je verhaal dat hij slechter start als hij een tijdje heeft stilgestaan,verdenk ik toch de injectoren,een beetje lekken mag namelijk ook niet,een half uur een beetje lekken is ook een aardige gaswolk in je inlaatspruitstuk namelijk!
Ga je dan starten,dan start je op twee mengsels en dat is niet de bedoeling.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 01.09.2005 - 12:58
- Locatie: Noorden des Lands
@Ramon wat bedoel je met uitlezen tijdens het rijden?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
met een laptop op schoot dus. 
