plaatsen katalysator

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Dimmes960
2nd Gear member

Zoals in mijn eerdere bericht is te lezen heb ik inmiddels de waarde van mij CO bekend. Volgens het regelement mag je 4,5% CO hebben mijn 242 heeft 10%. Het is een auto uit 1977 met een turbo montor uit een 740. Motor type is B230FT. Mijn vraag is of het me zou helpen als ik er een katalysator tussen het uitlaatsysteem zet. Ik heb nog niet naar de klepspeling gekeken, maar ik heb wel gelezen dat je hiervoor speciale plaatje kunt kopen, mag dat nodig zijn, weet iemand waar je deze plaatjes kunt kopen?
Iroll
6th Gear member

Ik zou eerst eens de kleppen laten stellen, dat is belangrijk en kan al een hoop schelen wat CO betreft. Verder kan je de lambda doormeten aan de stekker bij de ecu om zeker te zijn dat de bedrading klopt.

Een kat plaatsen heeft geen enkele zin om het CO gehalte omlaag te krijgen omdat die daar nix mee doet. De lambda houdt het CO binnen de perken. De kat haalt verder de SOx, NOx en HC uit de uitlaatgassen, vandaar dus driewegkatalysator.
ferdy
4th Gear member

Controleer eerst even of je motor in noodloop draait, doordat er wellicht een sensor defect is. Verder heeft een kat geen zin idd :) Mijn 164 draaide met megasquirt en LPG vorige APK 0,8% Co en dat terwijl ik hem standaard iets rijk heb staan.
Richo
4th Gear member

ferdy schreef:Controleer eerst even of je motor in noodloop draait, doordat er wellicht een sensor defect is. Verder heeft een kat geen zin idd :) Mijn 164 draaide met megasquirt en LPG vorige APK 0,8% Co en dat terwijl ik hem standaard iets rijk heb staan.
is dat ook niet normaal bij rijden op gas? omdat LPG zo warm wordt bij de verbranding dat er bijna ten alle tijden een goede verbranding plaatsvindt (indien juiste afstelling natuurlijk).
weet niet of die 0,8% veel is voor lpg maar zover mij bekend is: hoe kleiner de koolstof keten de beter de verbranding bij optimale instellingen
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
ferdy
4th Gear member

Daar heb je gelijk in, maar in geval van voldoende aanwezigheid van zuurstof zullen beide percentages elkaar niet veel ontwijken. Moderne benzineauto's draaien op minder dan 0,3 % Co, dit is voornamelijk afhankelijk van je mengverhouding. Als je een percentage meet van 10% kan je er van uitgaan dat hij veels te rijk loopt. @ TS klopt je brandstofdruk?
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”