Is het mogelijk dat de tuning software verdwijnt ?

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
jpdc1991
1st Gear member

Hallo allemaal,

We rijden met een s80 van 2008 d5-185 pk AWD met 80000km op de teller.
Ik heb een isoloader en software bij Rica besteld en laten tunen,maar na enige tijd heb ik de indruk dat hij niet meer aanwezig is in mijn auto... :roll:
Ik heb die kracht niet meer bij het optrekken...
Is het mogelijk dat de tuning software na enige tijd verdwijnt ? :shock:
Als jullie u die Rica software uploaden in de auto,valt er dans maar enkel het uur uit?
Bij mij blijft er het gemiddeld verbruik en nog in :wink:
Kan er iemand wat verklaring op geven aub?
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Nee, als de sw goed geladen is verdwijnt deze zeker niet zomaar.
Enige wat ik me kan voorstellen is dat je NIET goed laadt en de software er helemaal niet in gaat...
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
jpdc1991
1st Gear member

VolvoTech schreef:Nee, als de sw goed geladen is verdwijnt deze zeker niet zomaar.
Enige wat ik me kan voorstellen is dat je NIET goed laadt en de software er helemaal niet in gaat...
Bedankt voor je antwoord...
Ik snap het niet goed,hoe kan ik de software slecht in laden aub?
Zijn er verschillende manieren omdat te doen?
Ik ga zo te werk...
sluit het bakje isoloader aan mijn pc,druk op het isoloader icoontje op mijn bureaublad,type mijn password,vraag om de rica sports tune up te loaden,eenmaal het berichtje gekregen dat het ok is,ontkoppel ik het bakje van mijn pc en koppel ik die aan mijn wagen aan,druk op menu,kiest de tuned software nadien druk ik op de contact knop en enter,eenmaal dat allemaal gebeurd is,ontkoppel ik het bakje van de diagnose stekker..
Vreemd genoeg heb ik dat op vakantie ( Frankrijk ) gedaan juist voor het vertrekken naar huis ( België ),toen ik in het Lyon aan kwam,hebben we een stukje gegeten,het is pas nadien dat ik het gevoeld hebt dat er een verschil van koppel en kracht was..
Jammer genoeg is dat de eerste keer niet dat ik het voor heb :?
ik snapt het niet meer lol :D
Ps: Is het mogelijk om de tuned software volledig te wissen van het bakje en hem opnieuw op te laden?
Guestuser

dus als ik het goed begrijp, stond er al tuning software "in" je auto, en toen heb je het nogmaals ge upload?
zou het dan niet kunnen zijn dat er 2x het zelfde opstaat waarna de computer beide heeft weg gegooid!?
jpdc1991
1st Gear member

laguna-s60 schreef:dus als ik het goed begrijp, stond er al tuning software "in" je auto, en toen heb je het nogmaals ge upload?
zou het dan niet kunnen zijn dat er 2x het zelfde opstaat waarna de computer beide heeft weg gegooid!?
Er stond inderdaad een een andere versie ( stage 2 ) in de wagen en in de isoloader,ik denk dat als men een andere software in de isoloader upload,dat de vorige versie verdwijnt of heb ik het mis? :)
Ik heb dus de sport tune geüpload in het bakje en nadien hem in de wagen gestoken :)
V70/2.4D/2003
8th Gear member

En weet je wat helemaal leuk is: Een software-update bij de dealer!
Daar loopt hier of daar ook een topic over. Na de sorftware-update is de tuning foetsie.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
jpdc1991
1st Gear member

Ik heb aan iets gedacht... lol
Zou het niet beter zijn om eerst de originele software op te loaden in de wagen en nadien pas de getunde software?
Misschien neemt de upgrade van de stage 2 naar de sport tune niet goed... :roll:
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Ik zou het echt niet weten. Ik ben ten eerste digibeet en ten tweede 100% anti-tuning :wink:
Vigilat ut quiescant
Laguna-S60
7th Gear member
Contacteer:

V70/2.4D/2003 schreef:En weet je wat helemaal leuk is: Een software-update bij de dealer!
Daar loopt hier of daar ook een topic over. Na de sorftware-update is de tuning foetsie.
daar heb je toch garantie op bij de tuner!?
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Wie weet, ik ben geen tuner. Die hebben daar vast wel "iets" voor geregeld (mag je hopen) En garantie heeft betrekking op de kwaliteit van het gebodene en eventuele storingen in dat produkt, niet op het verdwijnen ten gevolge van een legale software-update van de producent van het voertuig.
Vigilat ut quiescant
chris_zweden
3rd Gear member

Tuning gaat niet weg, wordt naar de EPROM geschreven en die kan niet zichzelf overschrijven (read-only). (EEPROM kan dit weer wel maar dat heb je niet)

Als de tuning minder wordt dan is er iets met de auto. Als je de software er opnieuw op zet dan worden de opgeslagen waardes van de ecu zoals brandstof waardes gereset, als de lmm of lambda of weet ik veel wat stuk of niet goed functioneert dan worden er aanpassingen gedaan in de ecu (niet de eprom!!!) die compenseren als b.v de lmm aangeeft dat er minder of meer lucht binnen komt dan werkelijk het geval is. Moeilijke materie, auto moet nagekeken worden door dealer, eerst lmm laten doormeten of die nog goed is.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
V70/2.4D/2003
8th Gear member

chris_zweden, Met alle respect: Dat is Koeterwaals voor mij.

Mijn originele 131 paardjes doen hun werk. Het verbruik is zuinig te noemen en ik heb vanavond mijn caravan uit de stalling gehaald en kwam tot de conlsuie dat je eigenlijk alleen maar de koppeling op hoeft laten komen en hij loopt er zo mee weg. En voor de rest is het zo dat ik het allemaal zelf moet betalen! Vandaar de bewuste keuze voor deze auto.
Vigilat ut quiescant
jpdc1991
1st Gear member

chris_zweden schreef:Tuning gaat niet weg, wordt naar de EPROM geschreven en die kan niet zichzelf overschrijven (read-only). (EEPROM kan dit weer wel maar dat heb je niet)

Als de tuning minder wordt dan is er iets met de auto. Als je de software er opnieuw op zet dan worden de opgeslagen waardes van de ecu zoals brandstof waardes gereset, als de lmm of lambda of weet ik veel wat stuk of niet goed functioneert dan worden er aanpassingen gedaan in de ecu (niet de eprom!!!) die compenseren als b.v de lmm aangeeft dat er minder of meer lucht binnen komt dan werkelijk het geval is. Moeilijke materie, auto moet nagekeken worden door dealer, eerst lmm laten doormeten of die nog goed is.
Wat betekent lmm aub?
Mijn auto komt zo net van zijn onderhoud van 90000km,de dealer heeft me verteld dat alles ok was...
Ik snap het niet goed lol
chris_zweden
3rd Gear member

luchtmassameter, maar dat is slechts een voorbeeld! anders heb ik het straks gedaan als dat het niet is. Als je merkt dat na een paar dagen het vermogen minder is geworden dan heeft de auto zich aangepast en dan is iets niet goed.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
jpdc1991
1st Gear member

Het is dus niet normaal dat als ik de software erop zet dat de opgeslagen waardes van de ecu zoals brandstof waardes niet gereset worden?
Bij elke upload dat ik naar de auto geprobeerd hebt,zijn de brandstof waardes vreemd nooit gereset geweest... :roll:
Dat zou betekenen dat de software niet volledig in steekt?
Ps: Waar bevind zich die luchtmassameter? heb je daar een foto van aub?
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”