Vorige week melding gehad dat roetfilter vol was. Eigenlijk bijna niet mogelijk omdat ik dagelijks bijna 130km snelweg doe. Bij de dealer kreeg ik maar een vaag antwoord en ze hadden de filter "handmatig" gereinigd. Sedert dan rijdt de wagen heel nerveus. Als je optrekt begint de wagen vanaf 1850-1900 toeren te trillen, maw, alles in de wagen resoneert mee (middenconsole, dashboard en nog wat zaken die ik niet direct kan aanduiden). Echt vervelend, zeker als je weet dat je op CC op de snelweg aan 125km/u juist 1900 toeren haalt. En voor ik de commentaar krijg dat 125 te vlug is... 125 op BC komt overeen met 120 echte km's
Iemand een idee? Bij de dealer zeggen ze dat dat normaal is, nu vind ik dat wel vreemd omdat ik de voorbije 18.000km daar geen enkele keer last heb van gehad...
Als ik op de snelweg 120 rijd in 6e en dan zachtjes naar 125 ga, dan begint echt alles te trillen in de wagen...
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
Dat is duidelijk niet goed, teruggaan en confronteren die handel.
Ik zou om zo'n reactie pislink worden, wie kent die auto het beste? juist, degene die er elke dag in rijdt.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Dat was ook mijn mening... Ik rijd er dagelijks mee en dit voor 130km. Ik weet na 18.000km wel hoe de auto aanvoelt, en indien hij plots anders aanvoelt, dan voel ik dat wel... Nog ff bellen naar de dealer...
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
Nope, als ik in 5e rijd aan 125 maakt hij meer toeren en is de trilling stukken minder. Maar de trilling is in alle versnellingen aan 1900 toeren merkbaar... heel vreemd en eigenlijk best vervelend, want 1900 toeren is een vrij frequent voorkomend toerental
Kan het zijn dat er toch een probleem is met de roetfilter? Kan deze vervelende nevenwerkingen hebben?
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
Over het algemeen gaat de auto in de noodloop als er iets mis is met het roetfilter? Hebben ze mischien echt iets met de uitlaat gedaan en deze wellicht niet goed terug gezet, onder spanning o.i.d?
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Vandaag wagen binnengebracht en S60 T5 meegekregen. Er was blijkbaar iets stuk gegaan aan de roetfilter. Het stuk moet besteld worden en kan hersteld worden... Hopelijk is het euvel daarmee opgelost.
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
rsnhakan schreef:Weet je hoe de roetfilter gereinigd wordt? De auto wordt aan de computer gekoppeld en voor ongeveer 10 min lang draait die dan rond de 4000 toeren.
Geloof ik niet in. Is dit een aanname, of heeft u dit gezien?
Normaal gaat softwarematig de inspuiting naar een andere instelling en spuiten ze extra brandstof in die dan de uitlaattemperatuur op laat lopen waardoor de koolstof in het filter tot ontbranding komt.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Ondertussen wagen al terug en probleem lijkt opgelost. Het is alsof ik met een nieuwe wagen rijd. Wel zeiden ze bij de garage dat er nog een geluid bij de uitlaat is dat ze niet hebben kunnen oplossen, maar daar zouden ze een rapport naar volvo sturen. Ik hoor inderdaad bij "fors" optrekken bij 3000 toeren een vreemd geluid, een soort "hoest" van de motor...
Wel heb ik nu een gerammel dat vanuit de koffer lijkt te komen, maar er ligt niks in de koffer
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
rsnhakan schreef:Weet je hoe de roetfilter gereinigd wordt? De auto wordt aan de computer gekoppeld en voor ongeveer 10 min lang draait die dan rond de 4000 toeren.
Geloof ik niet in. Is dit een aanname, of heeft u dit gezien?
Normaal gaat softwarematig de inspuiting naar een andere instelling en spuiten ze extra brandstof in die dan de uitlaattemperatuur op laat lopen waardoor de koolstof in het filter tot ontbranding komt.
Hij zuigt dat niet uit zijn duim neem ik aan?
het klopt namelijk...
Koferrammel is vermoedelijk het slot van de kofferklep. Is hier al uitvoerig aan bod gekomen. In mijn gevan helpt een stukje ducttape rond de slotbeugel al meer dan 2 jaar...
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
rsnhakan schreef:Weet je hoe de roetfilter gereinigd wordt? De auto wordt aan de computer gekoppeld en voor ongeveer 10 min lang draait die dan rond de 4000 toeren.
Geloof ik niet in. Is dit een aanname, of heeft u dit gezien?
Normaal gaat softwarematig de inspuiting naar een andere instelling en spuiten ze extra brandstof in die dan de uitlaattemperatuur op laat lopen waardoor de koolstof in het filter tot ontbranding komt.
Hij zuigt dat niet uit zijn duim neem ik aan?
het klopt namelijk...
Dat is een primitieve methode, niet best voor mechaniek. Heb verschillende diesels gereden, en hebben zelf ook een systeem in onze industriële motoren, geloof me, heb nog nooit gezien dat ze een motor onbelast op zo een toerental lieten lopen, en ik heb al wat verstopte roetfilters gezien.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Wat er juist aan de hand was weet ik niet, maar wel dat er ergens een verbindingsstuk aan de roetfilter los/kapot was. Hij rijdt nu weer als een zonnetje...
@Fulaks: heb je daar een foto van waar de tape moet komen?
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus