gebonk en geratel

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Mijn 136kw D5 plopt en bonkt stationair.
Als ik de olievuldop open maak, komt hier een beetje rook uit en komt met de bonk een plop mee.

Verbruik is 5.6l op bc dus geen probleem, verder ook geen klachten......alleen stationair lawaai....zelfs andere mensen valt het op.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Als het een handgeschakelde is,is denk ik,of weet eigenlijk bijna zeker je duall mass vliegwiel stuk..
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Het is inderdaad een 6 bak.
Hij schud echter niet....en bij koppelen/ontkopplen merk ik geen verschil...dus ik verwacht niet dat het het vliegwiel is.

GJ
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
rossaert
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 09.06.2009 - 00:05

blijft het geratel en gebonk wanneer de motor een hoger toerental draait?(boven de 1000 RPM)
===========================
V40 T4 Cross Country Summum
===========================
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Nee....dan is het weg.
Mijn monteur heeft ook nog geen idee.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

kuupertie schreef:Het is inderdaad een 6 bak.
Hij schud echter niet....en bij koppelen/ontkopplen merk ik geen verschil...dus ik verwacht niet dat het het vliegwiel is.

GJ

Ontkoppelen wel of niet maakt niets uit namelijk,het geluid blijft als de veer in het vliegwiel gebroken is..
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Kan dat zo'n zwaar gedreun veroorzaken dan ?
Wat kunnen de overige consequenties zijn ?
Koppelingscilinder is vorig jaar vervangen.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

kuupertie schreef:Kan dat zo'n zwaar gedreun veroorzaken dan ?
Wat kunnen de overige consequenties zijn ?
Koppelingscilinder is vorig jaar vervangen.
Dat hij in de prak loopt!
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Volgens mijn monteur is het niet het vliegwiel; dit zou volgens hem verschil moeten maken tussen belast en onbelast en zij bij een hoger toerental ook aanwezig moeten zijn. Daarnaast zou de auto moeten schudden. Hij gaf aan dat indien het wel het vliegwiel zou zijn.....de klachten erger zouden moeten worden.

Let op: zie dit niet als kritiek op jouw antwoord....ik probeer alleen uit antwoorden te kristalliseren wat het zou kunnen zijn. Ik zal vrijdag of maandag eens een second opinion op gaan vragen.

Wat is je definitie van in de prak ?
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Als het vliegwiel uit elkaar valt of springt,da is het over en uit,zowel met de bak als met de motor,ik heb erhier eentje staan waarvan de hele handel in de prak is gelopen.
Mede door een verkeerde diagnose uiteindelijk van een Volvo specialist.

Ik zeg ook niet dat dit bij jou het geval is,op afstand is dat niet te beoordelen natuurlijk,dus ga voor een tweede diagnose en rij er niet te veel meer mee.
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 922
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Ramon&Ramon schreef:Als het vliegwiel uit elkaar valt of springt,da is het over en uit,zowel met de bak als met de motor,ik heb erhier eentje staan waarvan de hele handel in de prak is gelopen.
Mede door een verkeerde diagnose uiteindelijk van een Volvo specialist.

Ik zeg ook niet dat dit bij jou het geval is,op afstand is dat niet te beoordelen natuurlijk,dus ga voor een tweede diagnose en rij er niet te veel meer mee.
Neem aan dat dit dan onder een Volvo coulance regeling valt! Dit soort dingen mogen niet zomaar kapot gaan.
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

is de auto getuned? daar er meerdere getunede handbakken dat soort problemen hadden.
ik hoop voor je dat het mee zal vallen
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Volgens dealer Peartmann in Lingen (D) ... na enkele seconden de diagnose klepstoters...door twee personen onafhankelijk van elkaar. Aan mijn garage voorgelegd. Deze gaat overleggen met zijn revisiemaatje.

Ik hou jullie op de hoogte. Waarschijnlijk laat ik hem los halen....dan zien we wel. Ik moet toch wat.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

also,

Tot nu toe gevonden

4 defecte injektoren en een roetaanslag van een paar mm in het hele luchtsysteem. In

Vebruik en trekkracht waren normaal.
Voor mij een groot duur raadsel.

Keep in touch
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Roetaanslag is heel normaal. Dat komt door de EGR klep die uitlaatgassen terug leidt de motor in.

Hoe zijn de defecte injectoren geconstateerd?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

edraket schreef:Roetaanslag is heel normaal. Dat komt door de EGR klep die uitlaatgassen terug leidt de motor in.

Hoe zijn de defecte injectoren geconstateerd?
en hij starte voorheen goed met 4 defecte injectoren?
kan het me niet voorstellen..
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

De injectoren zijn getest bij kleinjan dieselservice.
3 Waren defect, 1 slecht.
Ik had niet echt startproblemen.

Een beetje roetaanslag is wellicht normaal....maar we hebben het hier over een paar mm dikke roetaanslag.

Nokkenassen zijn nagekeken, tuimelaar zijn alle intact. Klepstoters allemaal OK.

Volgens dieselservice te weinig inspuiting bij stationair.

GJ
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

drie injectoren getest ,was de opbrengst te hoog of een uitwendige lekkage?
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Volgens mijn monteur was er te weinig inspuiting bij stationair.
Meer info heb ik tot nu toe niet. Het gebonk, dat via het luchtfilter hoorbaar was, zou inderdaad veroorzaakt kunnen worden door een injector met lekkage.

google: http://www.carrec.net/carrec.php?menuID ... verstuiver
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

kuupertie schreef:De injectoren zijn getest bij kleinjan dieselservice.
3 Waren defect, 1 slecht.
Ik had niet echt startproblemen.

Een beetje roetaanslag is wellicht normaal....maar we hebben het hier over een paar mm dikke roetaanslag.

Nokkenassen zijn nagekeken, tuimelaar zijn alle intact. Klepstoters allemaal OK.

Volgens dieselservice te weinig inspuiting bij stationair.

GJ
Ik weet niet of je wel eens foto's hebt gezien van een inlaat reinigings aktie, maar daar komt zomaar een koffiebeker aan roet uit de inlaat. Dus die paar mm is wel normaal hoor. Dat zou jouw garage ook moeten weten.

Hoe heeft de dieselspecialist dat geconstateerd? Met Vida kun je dat met draaiende motor meten, maar ik kan me niet voorstellen dat ze dat ook hebben. Zou de auto wel eens aan de computer willen zien.Als je één defecte injector hebt krijg je doorgaans last van een slecht of niet startende auto, maar drie defect.... Ik vind het vooralsnog een sterk verhaal van d diesel specialist!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”