Roetfilter Volvo???

Geleverd vanaf 2003
D5R-Design
5th Gear member
Berichten: 1520
Lid geworden op: 13.11.2008 - 21:59

Het Roetfilter of ook wel zinloos rotfilter.
Werkt hij nu wel of niet?
Afbeelding

En dit is van 2 weken en ongeveer 5.500 km.
En war ook helemaal niet begrijp is de regeneratie na een stevige autobahn rit bij onze oosterburen.
Mijn inziens moet hij dan toch helemaal schoon gebrand zijn?

Wanneer komt nu eindelijk eens een vervang brandstof voor die veredelde stookolie die wij rijden?
Was één V90
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Vandaag viel mij gelijk al, de hoeveelheid zwarte rook, die uit de uitlaten kwam, op.
Boswachter
4th Gear member
Berichten: 509
Lid geworden op: 30.05.2008 - 15:08

vreemd, die van mij is nagenoeg schoon, en ik heb er al 120.000 mee gereden.... valt mij juist op dat hij bijna niet rookt in vergelijk met mijn vorige 1.9 tdi van VW
1996 volkswagen golf variant 1.9 TD comfortline
1996 volkswagen jetta 1.6
1998 seat cordoba vario SXE 1.9 tdi
2003 seat alhambra 1.9 tdi luxe
2008 volvo V50 1.6 diesel edition1 (MY2006)

2013 Seat Althea XL Copa Buissnes 1.6TDI Eco
Gebruikersavatar
mvds
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 10.05.2010 - 21:36

Vanochtend op RTL ontbijtnieuws dat de roetfilter niet goed werkt. Het ultrafijnstof gaat er namelijk dwars doorheen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2011/07/05/eu ... rafijnstof
Volvo S60 D5 Edition Chrono Design Sports (10-2006)
Volvo V50 1.8 Edition 2 (01-2010)
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Heb het altijd gezegd, die filters doen meer kwaad dan goed.
Zware roetdeeltjes blijven liggen, ultrafijne deeltjes zweven in de lucht en komen diep in je longen.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gast

Mijn D5 pijpjes zijn brandschoon. Zelfs van het regeneren merk ik eigenlijk niets.
Zie ook nooit roetwolken.
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

mvds schreef:Vanochtend op RTL ontbijtnieuws dat de roetfilter niet goed werkt. Het ultrafijnstof gaat er namelijk dwars doorheen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2011/07/05/eu ... rafijnstof
Bij de 2.0D merk je het regenereren behoorlijk. Hij doet het zeker bij elke 400km, met een idioot hoog verbruik gedurende 15min, en hij rijdt dan ronduit slecht onder de 2000tpm.

Ik baalde dus al flink van dat filter. Nu blijkt ook nog dat het er eigenlijk helemaal niet toe doet, omdat de echt schadelijke deeltjes er gewoon doorheen komen.

Tja... nu baal ik nog meer... wat mij betreft dus idd 'zinloos rotfilter'

wie bedenkt dit soort constructies?
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Gebruikersavatar
V70 classic
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 17.01.2008 - 16:28

MartenS40 schreef:
mvds schreef:Vanochtend op RTL ontbijtnieuws dat de roetfilter niet goed werkt. Het ultrafijnstof gaat er namelijk dwars doorheen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2011/07/05/eu ... rafijnstof
Bij de 2.0D merk je het regenereren behoorlijk. Hij doet het zeker bij elke 400km, met een idioot hoog verbruik gedurende 15min, en hij rijdt dan ronduit slecht onder de 2000tpm.

Ik baalde dus al flink van dat filter. Nu blijkt ook nog dat het er eigenlijk helemaal niet toe doet, omdat de echt schadelijke deeltjes er gewoon doorheen komen.

Tja... nu baal ik nog meer... wat mij betreft dus idd 'zinloos rotfilter'

wie bedenkt dit soort constructies?
Waarschijnlijk een of andere linkmichel met politieke connecties.
Die vervolgens aan de juiste touwtjes trekt of geld schuift.
Zo werkt dat met veel van die zaken.
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

Hoe lang ik dit al zeg, dat een DPF onzin is, en niemand mij geloven tot er ergens een officiële link van komt :lol:

Hier sinds de DPF-verwijdering een geruste Volvo bestuurder! Minder verbruik en een motor die soepeler draait.. En je rijdt je motor tenminste niet naar de vaantjes. DPF heeft niks dan nadelen..
Gebruikersavatar
Jolly Breeze Racing
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 16.10.2007 - 10:25
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Mijn D5 heeft ook altijd roet om de uitlaten, maar ik zie nooit rookpluimen, was bij mijn 2.0d veel meer ook met retrofit-filter.
Jolle

1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)

Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
D5R-Design
5th Gear member
Berichten: 1520
Lid geworden op: 13.11.2008 - 21:59

Bij de 2.0D merk je het regenereren behoorlijk. Hij doet het zeker bij elke 400km, met een idioot hoog verbruik gedurende 15min, en hij rijdt dan ronduit slecht onder de 2000tpm.

Ik baalde dus al flink van dat filter. Nu blijkt ook nog dat het er eigenlijk helemaal niet toe doet, omdat de echt schadelijke deeltjes er gewoon doorheen komen.

Tja... nu baal ik nog meer... wat mij betreft dus idd 'zinloos rotfilter'

wie bedenkt dit soort constructies?
He He eindelijk iemandt die het ook voelt...
Het is de grootste stom uitvinding van de eeuw.
Dit is mijn 3 diesel met zo een K*t filter. :evil:
Het bedreerft mijn rijgenot om elke 400km met een andere auto te rijden BAH.
Heb momenteel een klus in Zwolle rij nu al 2 dagen met een regenerende (lees hikkende en stotterede diesel)
En ja het is voor de meeste van ons waarschijnlijk niet te voelen maar die voel ook geen cuppende achterbanden :?
Was één V90
Gast

D5R-Design schreef: En ja het is voor de meeste van ons waarschijnlijk niet te voelen maar die voel ook geen cuppende achterbanden :?
Dat is natuurlijk onzin, ik voel nog een steentje in mijn bandprofiel en hoor elk geluidje dat er normaal gesproken niet in hoort. Ik kan je verzekeren dat ik mijn D5 nog nooit heb voelen of zien regenereren, hij komt zonder problemen door de roettest, en ik heb geen enkele zwarte spoor rond mijn uitlaten. Er moet dus een oorzaak zijn, want het lijkt mij niet normaal.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Alwin, die van ons (2.0D) regenereerde ook heel erg vaak. (Lees: elke 50km)

Na onze zomervakantie, na 13000 km, gingen we naar de dealer. Deze hebben de injectoren getest. En deze moesten vervangen worden. Kosten, meer dan €4000,- (ik weet niet of er nog meer vervangen moest worden, auto is daarna door de leasemij ingenomen)

Ik had, een jaar geleden, een roetfilter topic aangemaakt, misschien heb je er iets aan: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... roetfilter
Boswachter
4th Gear member
Berichten: 509
Lid geworden op: 30.05.2008 - 15:08

Roetfilters zijn er niet voor niets gekomen, zonder roetfilter kan bouwend nederland thuis gaan zitten omdat er nergens normen voor fijnstof gehaald worden.
Roetfilters zullen, net als katalysatoren of ABS de kinderziektes kwijt moeten raken, en worden afgestemd op de laatste emissietests, normen en techniek.... Ik rijdt liever met dan zonder roetfilter.... is een wereld van verschil.
p.s. ik zal hier verder niet reageren om dit draadje niet te politeik te maken.....
1996 volkswagen golf variant 1.9 TD comfortline
1996 volkswagen jetta 1.6
1998 seat cordoba vario SXE 1.9 tdi
2003 seat alhambra 1.9 tdi luxe
2008 volvo V50 1.6 diesel edition1 (MY2006)

2013 Seat Althea XL Copa Buissnes 1.6TDI Eco
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

4 kinderen was het toch? :D Jij zou eigenlijk moeten fietsen om in de buurt van klimaatneutraal te komen. ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Boswachter
4th Gear member
Berichten: 509
Lid geworden op: 30.05.2008 - 15:08

ik heb er 3 maar klimaatneutraal, tja dat gata voorlopig niet lukken. neemt niet weg dat ik er niet veel aan doe om zo min mogelijk.....
(niet vliegen, redelijk zuinige auto, etc....)
1996 volkswagen golf variant 1.9 TD comfortline
1996 volkswagen jetta 1.6
1998 seat cordoba vario SXE 1.9 tdi
2003 seat alhambra 1.9 tdi luxe
2008 volvo V50 1.6 diesel edition1 (MY2006)

2013 Seat Althea XL Copa Buissnes 1.6TDI Eco
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Terwijl een vliegtuig met 250 man minder uitstoot dan 100 auto's met caravan richting Spanje.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Boswachter schreef:Roetfilters zijn er niet voor niets gekomen, zonder roetfilter kan bouwend nederland thuis gaan zitten omdat er nergens normen voor fijnstof gehaald worden.
Roetfilters zullen, net als katalysatoren of ABS de kinderziektes kwijt moeten raken, en worden afgestemd op de laatste emissietests, normen en techniek.... Ik rijdt liever met dan zonder roetfilter.... is een wereld van verschil.
p.s. ik zal hier verder niet reageren om dit draadje niet te politeik te maken.....
Tja, zo dacht ik inderdaad ook, noodzakelijk kwaad. Maar als een roetfilter 95% van de relatief onschadelijke deeltjes tegenhoud (zie eerder besproken nieuwsbericht) en juist dezelfde 5% schadelijke deeltjes in het roet doorlaat als een auto zonder roetfilter, dan is het complete onzin natuurlijk.
Nieuwsbericht schreef: De Europese aanpak om fijnstof met roetfilters en strenge normen terug te dringen, zorgt niet voor een minder schadelijke lucht.
En ja, als men dan meet dat het roet met 95% afneemt haal je de norm, maar de juist schadelijke deeltjes waar je alleen op zou moeten meten, blijven volgens het nieuwsbericht op hetzelfde niveau. Dan mankeert er dus gewoon wat aan de norm.
Dan heb je alleen nog maar de nadelen van roetfilters, waaronder een hoger brandstofverbruik. Kortom dan zijn autos met roetfilters vervuilender dan zonder.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Gait
3rd Gear member
Berichten: 432
Lid geworden op: 27.02.2008 - 20:21
Locatie: Zwolle

Dat de 5% die de huidige filters doorlaten juist het ultrafijnstof is lijkt mij niet meer dan logisch en zoals Boswachter al zegt een kwestie van tijd en ontwikkeling voordat ook dat verbeterd wordt. In het artikel staat ook dat het nu pas te meten is, dan zouden ze zich er nu ook pas op kunnen richten.

Tot die tijd scheelt het in ieder geval alvast 95% fijnstof tov rijden zonder filter, ik denk dat de gemiddelde astma-patient daar al een hoop profijt van heeft. Om het maar niet te hebben over milieu en gevelreiniging.
Gert

Volkswagen Passat Variant
Voorgaand: V40 D2 MY14 Misty Blue, Momentum, Business Pack Pro | V70 D5 AWD Polestar MY08 Black Sapphire, Summum, Mobility Line, Active Driving Line | V50 2.0D MY09 Black Sapphire, Momentum, RTI | Volkswagen Passat Sportline Variant 1.9TDI MY07 | V50 1.6D MY06 Black Currant Pearl, Edition I, family line | Renault Mégane 1.5Dci Exception 2005 | Opel Corsa 1.7CDTI Comfort 2001
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Laten we het van harte hopen...
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”