Het feit dat een hoop liefhebbers het zouden waarderen als Volvo zo'n opgeleukte C30 in productie zou nemen maakt nog niet dat diezelfde liefhebbers de auto in kwestie ook daadwerkelijk zouden kopen. Voor de meesten van ons geldt dat we ons enorm zouden verheugen op zo'n model, maar dat we hem niet zouden kunnen of willen kopen.
Commercieel gezien lijkt mij het dan ook een kansloze exercitie, de auto zou te duur worden om rendabel te zijn. En voor het geld dat hij zou moeten gaan kosten gaan die paar echte pk-vreters wel shoppen bij de Oosterburen.
Begrijp me goed, ik zou een imagebuilder zeker toejuichen, maar ik vrees dat Volvo niet in een situatie verkeert dat ze het zich kunnen veroorloven om "voor de gein" een bommetje te bouwen waarbij op iedere auto geld wordt toegelegd.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option (2020) Audi E-tron (2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
If you ever looked at those old Volvo ads that suggested their station wagons were the next logical step up from a Lotus, well, you can stop snickering. Sure, it may still be a long shot, but Volvo appears to be getting serious about offering performance-oriented automobiles.
A couple of weeks ago, we brought you a report that indicated Volvo was forging a closer relationship with Polestar, the racing outfit that fields the company's entries in the Scandinavian and World Touring Car Championships. Volvo, it seemed, had already turned to Polestar to squeeze a bit of extra juice from its S60 and XC60 R-Design models, and according to the report, was prepared to utilize Polestar's talents even more in the future.
A clearer picture of that that partnership is now emerging, and so far, it looks promising. Their first collaborative project is tipped to be a production version of the baby-blue, 400-horsepower, all-wheel drive C30 hatchback unveiled last year. If given the go-ahead, we could be looking at a limited run of 500 cars priced around £50,000 in the UK – about the same as a BMW M3.
Like the concept, the production Volvo/Polestar C30 would be the first to carry the PCP badge – referring not to the chemical narcotic, but standing, somewhat repetitively, for Performance Concept Prototype. Similar high-performance versions of Volvo's other products would follow and wear the same nameplate, creating a subdivision for Volvo that would be equivalent to what Mercedes-Benz has in AMG and what BMW does with its M division.
[Source: What Car?]
En zoals gewoonlijk spreekt de foutste krant van Nederland zichzelf alweer tegen in hetzelfde artikel....
De Nederlandse importeur geeft aan Autovisie aan niet op de hoogte te zijn van een nieuwe performancedivisie van Volvo. “We leveren sinds kort in samenwerking met Polestar wel motorupgrades voor diverse modellen, maar directe plannen voor een eigen performancedisivie heeft Volvo niet,”
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Is "Concept" en "prototype niet hetzelfde?" ......
Anyhow: De C30 is een leuk speelproject maar ik vind het absoluut niet bij Volvo passen. Als ze daarentegen een V60-R met 400PK van de band zouden laten rollen.....