Trage D2, horten en hikken in de file

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Gesloten
Gebruikersavatar
Martinvh
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 06.09.2010 - 20:31

Beste Volvo-collega's,

Mijn D2 heeft nieuwe kuren (hij heeft al de software update).

Drie dingen zijn er aan de hand en deze hangen wellicht met elkaar samen.

1.
Direct na het starten (ook bij warme motor, die maar 5 min heeft uitgestaan), moet ik het gaspedaal tot op de bodem intrappen om ook maar iets op gang te komen (een fietser accelereert dan harder).
Het verbruik loopt dan op tot 65l/100km. (1 op 1,5).

2.
Het vermogen in lage toeren lijkt te ontbreken als hij het na bovenstaande eindelijk normaal doet (dat is na overschakelen naar 2e versn.). Alleen boven de 3.000 toeren sleurt hij er een beetje zinvol aan.

3.
Bij lastwisseling (gas los, gas erop) zoals dat in het druk spitsverkeer gaat, lijkt er flinke speling in de aandrijflijn te zitten. Ik merk het ook bij wegrijden, dan hoor ik eerst een klonk (de speling zet zich) en dan rijdt de auto weg.

* en nee, ik heb niet een week een C30 D5 te leen gehad waardoor ik verpest ben :lol:

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
BillyBob
5th Gear member
Berichten: 1060
Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42

Ik kan je niet helpen met punt 1 & 2 maar misschien wel met punt 3.

Ik merk die "kloink" namelijk ook bij mijn auto (geen D2 maar 1.6d uit 2008). Dit is inderdaad best merkbaar bij filerijden en bij weinig toeren.
Vooral in 2e en 3e versnelling bij mij bij gas los. Toevallig gisteren hiervoor bij de garage geweest, monteur met de auto laten rijden en dit schijnt normaal te zijn. Heeft te maken met speling in het blok (?) als je gas lost kantelt het blok even in tegenovergestelde richting. Dan weer gas geven doet weer het omgekeerde en geeft dit gevoel. (als ik het goed begrepen heb). Kan absoluut geen kwaad, mag alleen niet erger worden.
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Luchtmassameter kapot?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33103
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Is in ieder geval niet goed, maar je dealer kan hier niks mee?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Martinvh
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 06.09.2010 - 20:31

Het lijkt nu opgelost.

Vandaag ben ik bij de dealer geweest. En wat doen die (zoals altijd als er iets is) een update installeren.

Nu heb ik al voor de 3e keer een update van het motormanagement.

1e keer: vanwege het inhouden op de snelweg (zie D2 topic)
2e keer: gewoon vanwege de 20/k km beurt omdat er weer iets nieuws was
3e keer: (vandaag) vanwege bovenstaande

Het lijkt overigens met de nieuwste versie inderdaad over te zijn. Ook heb ik het gevoel dat het 'launch-control' effect lijkt te zijn afgenomen.
Na het wegrijden heb ik meteen in de file (jeeeh iedereen met sleurhut op vakantie, terwijl er al 50jr commercieel gevlogen wordt) kunnen voelen dat ook het 'hikken' bij wegrijden en van 1 naar 2 minder is.

Over 3 weken mag ik weer naar de dealer (1.500km p.wk) voor de 40/k km-beurt. Op naar update 4 dus :wink:
Ralf T
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 04.07.2010 - 13:09
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Heb waarschijnlijk ook de nieuwste software gekregen bij de 40.000 km beurt. Ik kan weer fatsoenlijk wegrijden en ook bokt de motor een stuk minder onderin toeren. Hij pakt beter op en slaat niet zo snel dood als je het advies van de schakelindicator netjes opvolgt. Ik kan dus iedereen aanraden om even langs te dealer te gaan. Ik kan hier prima mee leven en dat wil wat zeggen :-)
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33103
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Mijn auto is nu twee keer geweest bij de garage, maar ik krijg nooit te horen of er updates in komen. Zal het dinsdag toch vragen.
Maar ja niet dat ik problemen heb, dus misschien geldt dit alles wel helemaal niet voor mijn serie.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Jeroen82
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 06.03.2009 - 12:28
Locatie: 't Harde

Ik herken dezelfde problemen, echter begint bij mij de motor nu wel wat vlotter te worden na bijna 30.000km. Maar in de eerste versnelling blijft de D2 erg zwak.
Gebruikersavatar
Martinvh
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 06.09.2010 - 20:31

Ik heb uit het D2 gezeur slechts 1 belangrijke conclusie getrokken:

De volgende keer doe ik niet zuinig en betaal ik gewoon 25% bijtelling voor een groot (Duits) diesel slurpend motorblok met een mooie Laufkultur.
I.p.v. een Frans 1.6 naaimachientje dat piekt tussen de 1.900 en 1.901 toeren in een relatief zware auto.

Stel dat je een S80 hebt met de D2 diesel....... (en dat is echt te koop).
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33103
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

En dat rijdt behoorlijk goed voor een 1.6je!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

daarom snap ik dat downside (als dat zo heet) ook niet.....
je koopt een 1.2, maar wil wel net zo hard kunnen als met een 2.0 waardoor die 1.2 als nog 1:8 loop :P

(lease "gewoon" een auris/ct200h/prius :P, 1.8 met elektro motor en 14% :))
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
Martinvh
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 06.09.2010 - 20:31

Laguna-S60 schreef:daarom snap ik dat downside (als dat zo heet) ook niet.....
je koopt een 1.2, maar wil wel net zo hard kunnen als met een 2.0 waardoor die 1.2 als nog 1:8 loop :P

(lease "gewoon" een auris/ct200h/prius :P, 1.8 met elektro motor en 14% :))
Auris of Prius?

Ik bedenk met zojuist weer, het blijft toch bij die 1.6 diesel....

ct200h hmmmm, dat lijkt al ergens op. Jammer van de 1 op 1 Prius aandrijflijn. (lees: loeiende motor, net een scooter).

Wanneer komt er nou eens een mooie Volvo, BMW, VW, Audi met een hybride aandrijflijn en de bijbehorende milieu fiscale voordelen van 86% niet bijtellen?

Het zijn nu alleen maar misvormde auto's met een gekke achterkant.
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

Over het wegrijden en de eerst versnelling.
Ik heb nog geen Volvo maar in het van internet gedownloade instructieboekje las ik het volgende:

"Bij auto’s met motortype D2, een zestraps handbak en Start/Stop-systeem geldt in
normale omstandigheden op een vlakke ondergrond de 2e versnelling als wegrijversnelling."
Is dat hier ook soms voor sommige de oplossing?
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Ralf T
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 04.07.2010 - 13:09
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Ik kan nu, na een jaar met veel softwarematige ellende, goed leven met de D2. De auto is goedkoop in de lease en relatief zuinig. Motorisch houdt het allemaal niet over, maar voor dit geld (zeker nu als Limited Edition) mag je daarover eigenlijk niet klagen. Je mag wel een goed werkende auto verwachten en daarin heeft Volvo mij wel flink teleurgesteld. Problemen kunnen altijd optreden, maar de manier waarop het opgelost is en de communicatie vanuit de dealers is echt heel wat anders dan wat ik bij BMW gewend was. Maar goed, daar betaalde ik ook flink veel meer voor...
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Wij zijn uitermate tevreden met de D2 in de S60. Geen last van de bovengenoemde sympthonen. Wel merk ik dat de auto in z'n 1 en 2 erg laag in de toeren begint te schokken/hikken. Maar dat treed niet altijd op.
Gesloten

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”