nieuwe volvo : V40 of V50

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
rk
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 28.06.2006 - 22:27
Locatie: pellenberg

Omdat onze Volvo 460 van 1992 na bijna 200000km te veel problemen begint te geven, willen we een andere wagen kopen. We twijfelen tussen een tweedehands V40 (2002 en ongeveer 100000km op de teller) en een niewe V50. Prijsverschil is aanzienlijk: voor de tweedehands V40 moeten we ongeveer 13000 euro neertellen terwijl de V50 (2L) ongeveer 26000 euro kost.
Daarom enkele vragen van een niet-technisch onderlegde volvoliefhebber:
Is de V50 technisch superieur aan de V40?
Rijgedrag van de V50 beter dan de V40?
V50 betrouwbaarder dan de V40?
Verschil in PK voelbaar (V50 met 136pk en V40 met 102pk)?
Liever nieuw kopen of toch tweedehands (via betrouwbare volvo-garagist)?
Andere opmerkingen?
Bedankt
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Heb je al proefgereden met beide autos?
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Ik zou het wel weten trouwens, de V40. V50 stuurt erg licht, voelt heel klein aan van binnen, kwaliteits beleving valt zwaar tegen (zet de ventilatie maar eens op max). Betrouwbaarheid van de V40 is wel bewezen, van de V50 nog niet echt (je leest hier toch over flink wat vreemde problemen). En het prijsverschil, met name als je prive koopt, is wel erg groot. V40 is ook mooier dan de V50 (maar dat is natuurlijk persoonlijk).
De V50 heeft ook vast wel wat voordelen, kan ze alleen niet bedenken. Misschien komt iemand anders er mee :)
newfh
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 14.12.2005 - 18:46

menjo schreef:Ik zou het wel weten trouwens, de V40. V50 stuurt erg licht, voelt heel klein aan van binnen, kwaliteits beleving valt zwaar tegen (zet de ventilatie maar eens op max). Betrouwbaarheid van de V40 is wel bewezen, van de V50 nog niet echt (je leest hier toch over flink wat vreemde problemen). En het prijsverschil, met name als je prive koopt, is wel erg groot. V40 is ook mooier dan de V50 (maar dat is natuurlijk persoonlijk).
De V50 heeft ook vast wel wat voordelen, kan ze alleen niet bedenken. Misschien komt iemand anders er mee :)
Qua diesels niet met elkaar te vergelijken: V50 136 pk / 340 Nm. De voorganger van mijn huidige V50 was een V40 phase 1 van eind 1999 met een 1.9 D van 95 pk en 185 Nm. Met 280.000 km nog een hele fijne auto, weinig problemen mee gehad alleen een nwe versnellingsbak aan het eind, maar dat schijnt een kwaaltje van die Renault-motoren te zijn. V50 voelt veel solider aan en stuurt strakker. De V40 heeft een beetje neiging tot "dweilen" (lees: zoeken). Dit heb ik bij de V50 nog niet ervaren. Maar het belangrijkst is natuurlijk de afschrijving die bij beide modellen nogal flink verschillen. Het ligt natuurlijk aan het bedrag dat je te besteden hebt, maar met een V50 heb je natuurlijk een iets betere investering voor de toekomst... :P :P
V50 2.0D, Black Sapphire, 17"; Sculptors, 16"; Clava's voor de winter, High performance sound, VDO Arrow navigatie, Achterspoiler.
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11739
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Ik neem aan dat de eerste tweedehands V50's ondertussen vast ook wel aan het verschijnen zijn, die modellen zullen vast de problemen er al wel uit gehaald hebben? Heeft iemand anders voor je de beta-tests gedaan...

Tenzij ik de staatsloterij win binnenkort (ehm, moet er eerst aan beginnen om loten te kopen) zit er voorlopig een nieuwe niet in. Het is natuurlijk heerlijk om de auto nieuw uit de fabriek helemaal naar je wens in te richten, maar als je wilt kun je dat natuurlijk ook best met een tweedehands model doen (ik ben zelf de tel kwijt wat ik allemaal aan mijn V40 verbouwd heb)...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

De motoren zal wel een stevig verschil zijn ja, vooral qua koppel. En het weggedrag van een phase 2 V40 is veel beter dan van de phase 1. Het bochtengedrag is zeker beter bij de V50, maar die is dan ook gewoon strakker geveerd, het is maar net wat je zelf fijner vindt.
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11739
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Ik heb nog nooit een phase2 V40 gereden, maar de wegligging van mijn phase1 voldoet voor mij prima.. het is net wat je gewend bent...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Wij hebben een V40 Phase II 2.0T gehad met alle toeters en bellen en nu een V50 2.4i en het is een verschil van hier tot tokio. In de V50 klopt alles, is stil is stevig, straalt kwaliteit uit. V40 ging op het gevoel sneller, maar dat kwam omdat je meer hoorde etc.

Navigatie is natuurlijk in V50 veel beter dan de Turn by Turn van de HU1205 niet dat je navigatie neemt maar de auto is gewoon meer bij zijn tijd.
Audio is grandioos en zeker als je dat vergelijkt met die van de V40 waar we de uitgebreidste set in hadden zitten met subwoofer, is niks in vergelijk met de High Performance van de V50.

Spullen in de achterbak kan je in de V40 wat beter kwijt, komt omdat de V40 wat breder was, in V50 heb je meer te maken met die wielkasten.
En de stoelen voor en achter zijn stuk beter en ruimer in de V50 (ben 1,92)

Gewoon een wereld van verschil, ik zou als ik jou was gewoon in beide gaan rijden, kijk dan of je het t prijsverschil waard vindt.
En kijk ook naar de S60, daar zijn hele leuke acties mee met de Drivers Editions etc etc
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

In de V50 klinkt de diesel ook nog steeds als tractor ;)
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ja maar van binnen toch niet?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Vond ik wel, de hele auto trilde ook erg mee, maar heb niet zo veel diesel ervaring. Bij de V40 diesel zal het ongetwijfeld net zo zijn, misschien erger zelfs.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Maar ik weet niet of rk uberhaupt een diesel wil, maar hij reageert ook niet op al onze ervaringen!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Aan de hand van de pk's die rk noemde nam ik aan dat hij diesels bedoelde.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ja dacht ik ook, maar stond er niet zo duidelijk bij, maar hij heeft denk ik dan al ervaring met diesel en die herrie van een traktor
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Canard
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 18.12.2005 - 23:10
Locatie: Tilburg

- Is de V50 technisch superieur aan de V40?
Het verschil kan ik helaas niet beoordelen, maar de V40 zit technisch goed inelkaar en het lijkt me dat de V50 niet slechter is. Dit zal nog bewezen moeten worden omdat de V50 nog vrij nieuw is.

- Rijgedrag van de V50 beter dan de V40?
Weet ik niet, maar de ervaring van rijgedrag is persoonlijk natuurlijk.

- V50 betrouwbaarder dan de V40?
Zie vraag 1 :)

- Verschil in PK voelbaar (V50 met 136pk en V40 met 102pk)?
Zie vraag 2 :)

- Liever nieuw kopen of toch tweedehands (via betrouwbare volvo-garagist)?
Dat lijkt me een persoonlijke en financiële keuze. Ikzelf zou niet snel een nieuwe auto kopen vanwege de hoge afschrijving de eerste jaren.

- Andere opmerkingen?
Maak meerdere proefritjes in de V40 en V50!

Succes!
V40 1.8 Europa | phase II | 01-2001 | Peacock Green metallic
rk
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 28.06.2006 - 22:27
Locatie: pellenberg

Inderdaad, het belangrijkste moet nog komen... de testrit. We hebben wel reeds met de V40 gereden en dit was reeds een wereld van verschil tov onze 460. De V50 testen we deze zaterdag.
S60 niet echt een optie daar we een break willen.
We zouden voor een diesel opteren daar dit iets voordeliger uitkomt (we doen ongeveer 20 à 25000 km per jaar) MAAR opmerking over geluid zal ik zeker onthouden want de vorige was een benzine !
Alvast bedankt voor de reacties, ik laat jullie iets weten na de testrit.
Enne, reageren zal ik zeker doen Paul, kan alleen soms iets later op de avond zijn :wink:
Gebruikersavatar
Canard
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 18.12.2005 - 23:10
Locatie: Tilburg

rk schreef: S60 niet echt een optie daar we een break willen.
Uhm... bij Volvo heet dat heel deftig "estate" hè! ;)
V40 1.8 Europa | phase II | 01-2001 | Peacock Green metallic
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

rk schreef:Inderdaad, het belangrijkste moet nog komen... de testrit. We hebben wel reeds met de V40 gereden en dit was reeds een wereld van verschil tov onze 460. De V50 testen we deze zaterdag.
S60 niet echt een optie daar we een break willen.
We zouden voor een diesel opteren daar dit iets voordeliger uitkomt (we doen ongeveer 20 à 25000 km per jaar) MAAR opmerking over geluid zal ik zeker onthouden want de vorige was een benzine !
Alvast bedankt voor de reacties, ik laat jullie iets weten na de testrit.
Enne, reageren zal ik zeker doen Paul, kan alleen soms iets later op de avond zijn :wink:
Geeft niet hoor! Zijn niet allemaal zo verslaafd komt nog wel ;-)

Maar als je een leuke gebruikte V50 Summum + Mobility wilt, staat er 1 bij mijn dealer met 100k erop. Moet je ff kijken op volvocars.nl
Misschien ook iets leuks!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20763
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

rk schreef:S60 niet echt een optie daar we een break willen.
Canard schreef: Uhm... bij Volvo heet dat heel deftig "estate" hè!
Canard hieruit blijkt dat rk uit België komt. En daar heet een Estate gewoon Break.

Dus Paul hij zal vast niet naar Waddinxveen gaan.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Oh dat had ik even niet gezien...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”