Automaat rijden in de bergen.

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Misschoen beetje stomme vraag, maar aangezien deze auto onze eerste echte automaat is (de volvo 66 reed toch anders), weet ik niet hoe je het beste kan rijden met automaat in de bergen?
Gewoon in D of vastzetten in 2of 3?

Betreft alleen een volle auto, geen caravan, aanhanger, twinnyload of dakkoffer.

Iemand ervaring mee en tips delen?

Gr. Edwin
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Gas d'r op ;)

Zorgen dat hij een beetje op toeren blijft en op gevoel rijden.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Omhoog laat ik gewoon de automaat zijn werk doen.

Naar beneden trek ik de pook net zo ver naar me toe dat ik niet/nauwelijks hoef bij te remmen.
GerardV70
3rd Gear member
Berichten: 279
Lid geworden op: 09.07.2009 - 19:33
Locatie: Heerhugowaard

vlakke weg en lichte stijgingen gewoon in D . In de bergen is het raadzaam een lagere versnelling te kiezen bij het stijgen zodat de auto blijft trekken en niet constant schakeld( wel het toerental in de gaten houden). Het toerental zakt hierdoor waardoor de auto weer terugschakeld etc. Bij het dalen is het belangrijk een lagere stand te kiezen vanwege het afremmen op de motor. Een automaat remt minder af in D dan een handgeschakelde auto in bijvoorbeeld zijn 2 of 3. De automaat kan te warm worden bij een te laag toerental bij het stijgen. Ik zou als ik jou was gewoon het één en ander uit proberen met de diverse standen van de automaat. Ikzelf heb een D5 automaat en rijdt regelmatig in de bergen en heb geen problemen ondervonden. Een benzine uitvoering reageerd wellicht anders.
V40 1998 G3
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
MadMax
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 13.06.2010 - 16:43

Ben net terug uit Frankrijk. Ook een stukje de bergen in geweest met een afgeladen auto + 550 liter dakkoffer, wel met een D5 GT. Ik ondervond alleen problemen bij het rijden tussen de 80 en 90 KM/u aangezien de GT rond de 80 doorschakelde naar de 5e versnelling en ik dan de heuvel op net te weinig trekkracht had bij accelereren naar de 90 en hij telkens terug schakelde. Ben toen over gegaan op hand schakelen en heb 'm standaard in de 4e versnelling gezet. Heuvel af meestal vast in 3 of 2 gezet (hangt natuurlijk van de weg af waar je op rijdt en max. snelheid).

Hoe het precies zit met een T-5 zou ik helaas niet weten.
[Prive] Volvo V70 D5 Kinetic GT Zwart 174k km (2005)
[Zakelijk] Volvo V50 D5 Edition II Zwart 144k km (2008)
[Prive] Alfa 147 1.6 T.Spark Distinctive Grijs 110k km (2003)
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

houd er rekening mee, bij het klimmen (belasten) dat de 2 geen lockup kent, dan doe je alles op koppelomvormer. De 3 kent wel een lockup maar werkt pas als de bak warm is.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Zit er geen sportstand meer op de automaten tegenwoordig bij Volvo?
Bij mijn auto zet je de automaat in sport en hij blijft langer in de versnelling hangen en schakelt eerder terug, ideaal in de bergen. :)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

945i schreef:Zit er geen sportstand meer op de automaten tegenwoordig bij Volvo?
Bij mijn auto zet je de automaat in sport en hij blijft langer in de versnelling hangen en schakelt eerder terug, ideaal in de bergen. :)
Ik zat dit topic met aandacht te lezen. Ik heb dan net een classic automaat gekocht (dus past niet helemaal in het topic) maar die heeft alleen een 3e versnelling. Jij zegt dus dat je hem dan op sport kan/moet zetten? En waar is de L voor dan?
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

ik rij hier in CH regelmatig in de bergen, en moet zeggen dat ik vaak manueel schakel omdat de automaat anders veel te snel hoog schakeld ...
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

buikijn schreef:houd er rekening mee, bij het klimmen (belasten) dat de 2 geen lockup kent, dan doe je alles op koppelomvormer. De 3 kent wel een lockup maar werkt pas als de bak warm is.
Dit snap ik ff niet?? Dus niet in de 2 vastzetten omdat ik dan de koppelomvormer te zwaar belast, maar alleen in de 3?

Hoe weet (of ruik :roll: ) ik als de bak wel of niet goed belast wordt??
Als ik bijv. met zo'n 2~2.500 tot 3.500 toeren de berg opga is het dan altijd goed??

Gr. Edwin
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Het ligt eraan of het makkelijk gaat, als je daarvoor gas op de plank moet geven, dan is het niet goed snap je, dat bedoel ik met op gevoel rijden, het moet makkelijk gaan.
Dan liever een verzetje terug.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
ivoandriessen
5th Gear member
Berichten: 1212
Lid geworden op: 15.04.2007 - 21:04
Locatie: Numansdorp

Ben ook krap een maandje terug uit de bergen, heb in de bergen zelf continu in stand 3 gereden, reed voor mij het prettigst.

Met de sleurhut erachter ook trouwens. De rit naar Zwitserland toe gewoon in D gehad, toen het heuvel-/bergachtig begon te worden in 3 gezet.

Ik heb trouwens geen GT, maar de old-fashion automaat.
Afbeelding

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
Gebruikersavatar
vincent65
3rd Gear member
Berichten: 461
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:28

Ben ook net terug uit zuid Frankrijk en veel in de bergen gereden óók met caravan (1350kg) erachter.
Meestal omhoog in zijn D en dalen in 3 en als het echt naar beneden ging in zijn 2.
Verder hoor en voel je vanzelf wel wat je moet doen (hoop ik ;-))
Dat verhaal van die koppelomvormer snap ik niet helemaal.....die 2 en L zitten er toch niet voor niets op?
mischien dat iemand dat kan uitleggen.
Volvo 440
Volvo V40 1.8i
Volvo V70 170pk aut.
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

lock-up;

de lockup zorgt er voor dat de koppelomvormer wordt ge-bypassed,zodat de motor rechstreeks (via vertraging) aan de wielen hangt. voordeel hiervan is dat er geen energie verloren gaat in de koppelomvormer. (energiezuiniger) deze lockup werkt niet in zijn 1 en 2. Alleen in zijn 3, 4 en 5 en dan vanaf een bepaald toerental/snelheid (afhankelijk van de motor) de lockup van de 5 werkt altijd. Die van de 4 als de bak op een bepaalde temperatuur is en die van de 3 weer als de bak nog iets warmer is. Dit doet hij om de bak, voor zover ik het begrepen heb, zsm op temperatuur te krijgen. als de auto op bedrijfstemperatuur is (met warmte is dat met een km of 15) werkt de lockup zoals het hoort en rijdt de automaat het lekkerst. (vind ik tenminste) er zit dus behoorlijk verschil in een koude automaat/motor en een die op bedrijfstemperatuur is. Bij een auto met turbo moet de lockup, vind ik, meteen werken. een turbomotor wil je op koppel rijden en niet op koppelomvormer.
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Mee eens, met koude motor schakelt de bak vrij merkbaar en met een lichte schok. Hij lijkt ook wat langer in de toeren te blijven hangen voordat ie opschakelt. Schijnt ook met drukopbouw van de hydrauliek te maken te hebben?
Bij warme motor is het zijdezacht en gevoelloos schakelen.

Dus als de boel goed warm is gewoon de pook in 3 zetten als we de bergen op èn afrijden?
(de lockup gaat vanzelf aan als ie in 3 staat?)

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

Zonder caravan zou ik me er niet heel erg druk om maken, weet niet op wat voor bergen je gaat rijden, maar de lange 'heuvels' zoals richting Zwitserland zet ik hem gewoon in zijn 5 vast . Als je dan merkt dat hij geen vut meer heeft om te accelereren schakel ik naar de 4. heb hem nog niet in de 3 hoeven zetten, je motor heeft knap wat koppel.

http://www.myvolvolibrary.info/Tech_fil ... W55-50.pdf

hier staat nog wat meer over de gebruikte bak.
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Ok, bedankt voor de hulp.

Leuk stukje ook over de AT! Staat er inderdaad in hè, dat van de koude motor!!

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Captain Slow
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:53
Locatie: Amsterdam

Richard schreef:
945i schreef:Zit er geen sportstand meer op de automaten tegenwoordig bij Volvo?
Bij mijn auto zet je de automaat in sport en hij blijft langer in de versnelling hangen en schakelt eerder terug, ideaal in de bergen. :)
Ik zat dit topic met aandacht te lezen. Ik heb dan net een classic automaat gekocht (dus past niet helemaal in het topic) maar die heeft alleen een 3e versnelling. Jij zegt dus dat je hem dan op sport kan/moet zetten? En waar is de L voor dan?
Volgens mij is de "L" de begin letter voor LOW, wat zoveel betekend dat je meer kracht hebt en bv met zware last weg kan rijden......

En als je in de bergen het toerental in de buurt houdt van het toerental waarbij je het maximale-koppel tot je beschikking hebt, gaat het goed.(berg op dan)

Groet,

C.S
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Ok, helder , bedankt.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

ik heb op hele steile, bochtige wegen wel in de L gereden tijdens de afdaling, gewoon omdat ie in 3 toch te veel snelheid maakte en ik niet bij iedere bocht vol het anker uit wilde gooien (er zag er al één 3 kleuren groen naast me...). Dat ging op zich goed, alleen wel met wat horten en stoten.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”