Deze week kreeg ik een foutmelding op mijn dashboard. Volgens het instructieboekje was er 'een fout in de motorelectronica'. De motor sloeg af en de wegenwacht heeft m uiteindelijk naar de garage gesleept. Volvo dealer kon niks vinden na de auto aan de computer te hebben gehangen.
Inmiddels bougies en kabels vervangen, katalysator gereinigd en het gasklephuis is gereinigd. Men kan niks vinden. Iemand een idee?
Inhouden en afslaan motor
- JosW
- 5th Gear member
"Inmiddels bougies en kabels vervangen, katalysator gereinigd en het gasklephuis is gereinigd. "
Dat geld ben je dus al kwijt zonder dat het probleem opgelost is?
Ik zou de oorzaak ook niet direct weten, kan van alles zijn. Ooit heb ik een vergelijkbaar probleem gehad. Heb vervolgens op eigen initiatief en op eigen houtje, op het erf van de garage, alle zichtbare elektronica volgespoten met contactspray. Resultaat: starten en lopen en geen foutmeldingen.
In dit geval was de oorzaak dus vocht. Zou bij jou ook zomaar de oorzaak kunnen zijn. Bij het uitlezen komen dit soort oorzaken ook bijna nooit naar voren.
Dat geld ben je dus al kwijt zonder dat het probleem opgelost is?
Ik zou de oorzaak ook niet direct weten, kan van alles zijn. Ooit heb ik een vergelijkbaar probleem gehad. Heb vervolgens op eigen initiatief en op eigen houtje, op het erf van de garage, alle zichtbare elektronica volgespoten met contactspray. Resultaat: starten en lopen en geen foutmeldingen.
In dit geval was de oorzaak dus vocht. Zou bij jou ook zomaar de oorzaak kunnen zijn. Bij het uitlezen komen dit soort oorzaken ook bijna nooit naar voren.
-
- 7th Gear member
Kat gereinigd?hoe doen ze dat dan?
Maar goed,het probleem kan zitten in de nokkenas of vliegwielsensor,maar dat moet uit te lezen zijn.
Verdeelkap niet stuk,zou het wel denken aan je verhaal te lezen.
Je hebt nog een oud type motor in je V70,als hij van 1997 is met een rotor en verdeelkap..
Maar goed,het probleem kan zitten in de nokkenas of vliegwielsensor,maar dat moet uit te lezen zijn.
Verdeelkap niet stuk,zou het wel denken aan je verhaal te lezen.
Je hebt nog een oud type motor in je V70,als hij van 1997 is met een rotor en verdeelkap..
- AvG
- 1st Gear member
Jongens, bedankt voor de reacties. Heeft wat langer geduurd ivm mijn vakantie naar Zweden. Het was uiteindelijk de luchtmassameter. Bizarre van het verhaal is dat de auto een middag aan de computer heeft gehangen bij de dealer en dat dit niet gevonden kon worden. Vervolgens zoektocht. De garage heeft me denk ik gematst. De bougies zijn vervangen, verdeelkap, rotor en dus de luchtmassameter. Totaal 555,31 incl btw. Ik had een Dacia kunnen lenen van m'n zus. Kom je in het Volvo museum in Gotheborg met een Dacia aan....in ieder geval deed deze auto het wel, 

1997 Volvo V70 2.5 55-LH-XR
2003 Volvo V40 Europa Elegance 32-LK-SJ
1998 Volvo V40 1.8 Europa XD-FV-16
2003 Volvo V40 Europa Elegance 32-LK-SJ
1998 Volvo V40 1.8 Europa XD-FV-16