Hoe zijn jullie begonnen?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
frank460
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 27.02.2011 - 22:50
Locatie: Rotterdam

Beste forummers,

Sinds dat ik hier een beetje actief ben, is mijn interesse in Volvo sterk gegroeid (hoe kan het ook anders!?). Ik lees zo her en der wat je zoal aan je auto kan doen (heb zelf een 460 en door dit forum zelf elektrische ramen ingebouwd, om maar een voorbeeld te noemen). Nu wil ik mijn kennis verder gaan uitbreiden en ook motorisch zelf dingen vervangen. De vraag is, hoe zijn jullie begonnen en hebben jullie tips voor een beginnende sleutelaar?
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40900
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Koop een Haynes Manual of een ander boek over je auto. Daar staat heel veel in.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
frank460
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 27.02.2011 - 22:50
Locatie: Rotterdam

Ik heb gelezen dat haynes niet helemaal juist is of zo? Wat is hier van waar?
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

In den beginne moet je er al wel wat gevoel voor hebben. Anders beter aan de professional overlaten.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik weet niet of er een boek over de 400 modellen bestaat van P.H Olving,
die heeft er wel een uitgebracht in het nederlands van de V70 modellen.
Je zou dat is kunnen informeren.
Gebruikersavatar
elvis69
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 15.05.2011 - 11:48
Locatie: zwollywood

Verder natuurlijk héél veel praten en vragen met/aan experts. En als het erop aan komt gewoon een keer die sleutel pakken en dóen!..
Ervaring krijg je door te doen...zo is iedereen begonnen...
v70 d5 '02

niets doen is heel moeilijk: je weet nooit wanneer je klaar bent.
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

frank460 schreef:Ik heb gelezen dat haynes niet helemaal juist is of zo? Wat is hier van waar?
Daar is werkelijk niets van waar .................. enfin, lees het zelf maar The REAL meaning of the Haynes instructions.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

gsx750r schreef:
frank460 schreef:Ik heb gelezen dat haynes niet helemaal juist is of zo? Wat is hier van waar?
Daar is werkelijk niets van waar .................. enfin, lees het zelf maar The REAL meaning of the Haynes instructions.

Rob
Rofl :)
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

elvis69 schreef:En als het erop aan komt gewoon een keer die sleutel pakken en dóen!. Ervaring krijg je door te doen..............
Voor mij persoonlijk is dit een waarheid als een koe ! In het grijze verleden heb ik op kamers gewoond bij een garagehouder. (Oorspronkelijk NSU en later Audi dealer).
Sleutelen, in die tijd was het eigenlijk nog niet veel meer dan 'prutsen', vond ik altijd al leuk maar toen bleek dat ik over technisch inzicht beschikte. Ik kon me helemaal uitleven op allerlei wrakken waar de motor en versnellingsbak nog in zaten. Veel lezen en plaatjes kijken in werkplaatshandboeken en vervolgens gewapend met een volle gereedschapskist de boel in praktijk brengen.

Doen, doen en nog eens doen is nog steeds de beste leermeester !

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Haynes heeft prima wpboeken, maar de een is duidelijk beter als de andere. De Haynes voor de Volvo 400 serie is echt waardeloos, staat vol met fouten en verkeerde info. Op engelse 400fora staat het bekend als het Haynes BOL (Book Of Lies)
Maar gelukkig staat er op het web veel zinvollere originele Volvo wp boeken.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Met een Renault boek kom je ook al een heel eind wat betreft de motor en bak..
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

gewoon doen, het stelt allemaal niet zo veel voor. Geduld en geen 2 linker handen kom je een heel eind.

En die Haynes boeken zijn leuk voor specifieke dingen en de fotoos, ookal zijn die niet altijd even duidelijk. Meestal is de tekst zeer beknopt. Beste zijn de green manuals, en die zijn van elk model wel een paar te vinden op internet.

En koop goed gereedschap, daarmee bedoel ik niet duur gereedschap, maar goed gereedschap. Geen bouwmarkt doppenset, maar eentje van de lidl of aldi. Jaja klinkt raar, maar hun doppensetten komen van Duitse gereedschapfabrikanten maar dan onder een aldi/lidl naam. Prijsverschil meer dan de helft.

En veel fora lezen, waarom zelf het wiel uitvinden als iemand anders je al voor is geweest en je tips kan geven.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”