Rammelend geluid van onderstel (?)

Plaats reactie
ES80
Starter

Ik ben sinds 9 maanden in het bezit van een S80 (2.4 170pk 2001) en sinds een tijdje hoor ik een rammelend geluid als over een wat oneffen weg wordt gereden. Niet echt hard geluid, maar wel duidelijk hoorbaar. Lijkt van onder de auto te komen, niet speciaal aan een bepaalde kant van de auto.

Weet iemand op dit forum wat dit zou kunnen zijn ?

Dit is mijn eerste bericht, maar ik lees al enige tijd de posts op het forum. Dit probleem heb ik nog niet gezien, daarom nog toch maar een keer gepost.

Goed forum by the way :P , regelmatig bruikbare informatie gezien. Ga zo door !
Battlecruiser
8th Gear member

Dat kan nogal wat zijn.

Ik weet dat het regelmatig voorkomt dat de verbindingsstangetjes van de stabilissatorstangen gaan rammelen + de kogelgewrichten daaromheen.

Als je geluk hebt is het slechts een stuk uitlaat, bv. een los intern schot van een demper.

Rammelende remblokken komen ook wel eens voor (eigenlijk nooit als je bij de dealer laat onderhouden) als de antitrilplaatjes niet geplaatst zijn.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
zillion
2nd Gear member

Ik had bij mijn opel astra GSI precies het zelfde probleem, en het waren de remblokken die trilde.

wat batlecruiser schetst zou wel eens kunnen kloppen van die antitrillingsplaatjes.

ik weet wel dat je er doodziek van kunt worden van zulke bepaalde geluidjes, anders ik wel.
as finishing touch, God created the dutch in an S60 T5
rhs60
2nd Gear member

Bij mijn S60 zijn vorige week de stabilisatorstangetjes vervangen. Volgens de monteur is dit iets wat heel vaak voor komt.
Materiaalkosten waren zo'n 130 euro (rondom vervangen).

De mijne rammelde trouwens bij het rijden over straatklinkers, maar totaal niet bij het rijden over afalt.
Brandweer rode S60, 140 pk, op LPG
ES80
Starter

Als het de stabilisatorstangetjes zijn kan dat kwaad, in de zin dat op korte termijn er iets aan gedaan moet worden ?

Bedankt voor de reacties zover.
Battlecruiser
8th Gear member

Op korte termijn kan het geen kwaad, het is alleen irritant. Als je het te lang laat rammelen, komt er teveel ruimte tussen de verbindingen en dan kan je weggedrag plotseling zomaar dramatisch veranderen. Maar dat duurt wel een tijdje.

Overigens kost dat bij een S80 behoorlijk wat. Bij mij is het hele spul een half jaar terug vervangen (afstandssteunen en verbindingen van stabilisatorstangen voor en achter): materiaal 341,- excl. BTW. Daar komt nog arbeidsloon bij.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
ES80
Starter

Gisteren toch maar naar de garage geweest voor de vakantie. Inderdaad stablisator stang vervangen, probleem is opgelost.

Bedankt voor de reacties.
Plaats reactie

Terug naar “S80”