Bakboord1 schreef:V70/2.4D/2003 Je aanbevelingen kloppen maar je conclusie wat mij betreft niet.
Je aanbevelingen helpen slingeren voorkomen.
De stabilisator helpt de caravan achter de auto te houden als deze gaat slingeren.
In hetzelfde rijtje heeft mijn auto abs, esp, gordels, kreukelzone en airbags. Als het goed is heb je het nooit nodig maar als je het nodig hebt ben je verdomd blij als je het hebt.
Heb wel gelezen dat het gevaar van een stabilisator is dat er een punt bereikt kan worden dat de stabilisator het niet meer kan opvangen en de hele combinatie ontzettend gaat slingeren. Omdat je tot dat punt niks in de gaten hebt... is het nogal veraderlijk
Heb zelf ook een dergelijke ervaring met de caravan (met stabilisator) van mijn ouders (geen zwaar ding, misschien 750 kg + mover en inhoud) en mijn s40 2.0 uit 97 (1210 kg leeggewicht).
Na het inhalen van een vrachtwagen merkt ik ineens dat de caravan achter mij begon te slingeren! Het werd erger en erger, ik zag in de rechterspiegel dat de vrachtwagen die ik inhaalde snel naar rechts ging en begon te remmen.
Kreeg hem met veel pijn en moeite weer recht, door het stuur heel recht te houden en gas te minderen. Vervelend incident, achteraf ws veroorzaakt doordat er 2 zware fietsen achterop de caravan zaten. Maar totaal niks gemerkt, waarschijnlijk heeft de stabilisator het mooi gefilterd totdat een punt werd bereikt dat het niet meer lukte en de boel ineens begon te slingeren.