stotterende V50 1.6D

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
G.Th.B.
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.07.2011 - 16:05

Sinds januari 2011 ben ik in het bezit van een V50 1.6D (bj 2006), bij een km-stand van ongeveer 165.000 km is de motor vervangen door een motor met een km-stand van 129.000 km. Na een aantal weken begon de ellende.

De ellende is dat hij in het toerengebied 1800-2200 toeren stotterd. Hij rijdt dan niet lekker gelijkmatig, maar je zit te schudden in de auto. Dit voornamelijk in de 3 en de 4, in de 5 heb ik er geen last van.

Acties tot nu toe: Uiteraard eerst bij de 'inbouwer' geweest, het zou aan de EGR klep liggen. Voor een second opinion bij de volvo dealer geweest, nieuwe software geinstalleerd en forte toegevoegd, omdat het aan de injectoren zou (kunnen) liggen. resultaat 0. Volgende actie zou dan zijn het vervangen van de injectoren (dure grap). Uiteindelijk bij een dieselspecialist terecht gekomen die ook aangaf dat het aan de injectoren zou liggen. Die hadden ze op voorraad, gelijk vervangen en .... probleem niet opgelost. Sterker nog, het leek erop alsof ie het nu in het hele toerenbereik deed. Na wat gebel met collega's is de regelklep van de brandstofpomp schoongemaakt en toen was het probleem minder, kwam weer terug en toen maar de regelklep van de brandstofpomp vervangen. Het stotteren tijdens het hele toerenbereik was weg, nu weer tussen de 1800-2200 toeren. De dieselspecialist zei het nu ook niet een, twee, drie te weten (...)

Overigens hebben zowel de dealer als de dieselspecialist de motor 'uitgelezen' en beide keren gaf ie geen foutmeldingen! Daarnaast doet het probleem zich 7 van de 10 keer voor, dus soms ook niet!

Kortom, veel geld uitgegeven en het probleem is nog niet weg. Uiteraard al veel gelezen op het forum, EGR-klep, roetfilter, etc. Maar het gevoel dat de oplossing erbij zit, heb ik niet omdat de problemen die men had vaak anders zijn dan die van mij. Dus, wie o wie kan mij op het spoor zetten wat de volgende stap zou kunnen zijn.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ik zou ook eens naar de turbo en aanverwante artikelen (laten) kijken.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
sean850
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 22.12.2008 - 10:25
Locatie: Dronten

Heb je de EGR klep al eens schoon gemaakt. Ik heb het probleem ook, alleen bij een koude motor wil die dan wel eens rond de 2000 tpm gaan stotteren en alleen in z'n 2 eigenlijk. ik heb de egr stekker los getrokken en daarna die ie het soepel trok ook veel fijner. Totdat de auto er een foutcode op gas dus de boel maar weer aangesloten nou maar eens de boel echt goed afsluiten
opel astra 1.4 '94
land rover series III 2.25 '74

volvo 440 1.8 '94
ford scorpio 2.3 '98
volvo 850 2.0 10v '95
volvo 850 2.3 T-5 '94
volvo v50 2.0d '05
G.Th.B.
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.07.2011 - 16:05

sean850 schreef:Heb je de EGR klep al eens schoon gemaakt. Ik heb het probleem ook, alleen bij een koude motor wil die dan wel eens rond de 2000 tpm gaan stotteren en alleen in z'n 2 eigenlijk. ik heb de egr stekker los getrokken en daarna die ie het soepel trok ook veel fijner. Totdat de auto er een foutcode op gas dus de boel maar weer aangesloten nou maar eens de boel echt goed afsluiten
Maar volgens mij heb jij een 2.0D en daar kun je de EGR klep afzonderlijk van loskoppelen. Bij een 1.6D schijnt dat niet te kunnen (ergens hier op het forum gelezen), dan haal je automatisch ook een andere stekker los.

Schoonmaken van de EGR klep heb ik nog niet gedaan. Wellicht dat ik dat met behulp van het forum maar eens ga doen.
Gebruikersavatar
sean850
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 22.12.2008 - 10:25
Locatie: Dronten

Ik had dus eerst de EGR schoon gemaakt in jou geval voordat ik voor veel geld allerlei dingen ging vervangen altijd eerst met de goedkoopste dingen beginnen voordat iemand zegt dat je je halve blok moet gaan ombouwen.

Heb helaas te vaak berichten gelezen van mensen die advies van garage opvolgden en zo 1500 tot 2000 euro lichter waren, en uiteindelijk bleek het een relais van 3 tientjes te zijn die de veroorzaker was.
opel astra 1.4 '94
land rover series III 2.25 '74

volvo 440 1.8 '94
ford scorpio 2.3 '98
volvo 850 2.0 10v '95
volvo 850 2.3 T-5 '94
volvo v50 2.0d '05
G.Th.B.
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.07.2011 - 16:05

Vandaag bij de dealer in Arnhem langs geweest. Motor uit laten lezen en tadaa een foutmelding, 2 liefst.

Eerste waarschijnlijkheid gaat zijn het roetfilter (eerst effe checken of dat niet vervangen is), tweede melding is die van de luchtmassameter.

Ben benieuwd, eerst verlof en dan maar eens laten fixen.
G.Th.B.
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.07.2011 - 16:05

Afgelopen week is het bij de grote beurt het roetfilter vervangen, want hij gaf daar weer een storing op. Kost een boel geld, maar..... het stotteren is verleden tijd!

Vandaag nieuwe banden laten monteren (MICHELIN energy saver) en nu rijdt ie weer zoals een volvo moet rijden!
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”