Startproblemen, 3 cilinders en zwarte rookpluimen

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
S40 Momentum
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47

Beste forumleden,

Sinds enkele dagen start mijn auto slecht, hij wil maar niet aanslaan. Ik ben zo 3 minuten alleen maar aan het starten, ook probeer ik het met het gaspedaal ingetrapt...

Wanneer hij dan eindelijk aanslaat, loopt hij krap 500 tpm (hij blijft daar overigens wel op stationair draaien) en wanneer ik dan het gaspedaal intrap in de hoop het toerental te doen stijgen naar normaal stationair toerental komt er geen respons...
Ik heb dan het vermoeden dat de auto op 3 cilinders loopt, daar hij heel onregelmatig klinkt.

Wanneer hij wel op een normale manier aanslaat komt er een grote zwarte rookpluim uit de uitlaat, daarna functioneert de motor gewoon naar behoren en is er niets te merken.

Wat zou dit probleem veroorzaken? Ik ben bang voor het roetfilter namelijk! (ben van plan de auto te gaan verkopen, dus wil er geen kosten meer aan hebben)

Alvast hartelijk dank!
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27342
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Gaat om een diesel neem ik aan?

Klinkt mij als een EGR die aan vervanging toe id
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
S40 Momentum
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47

Oh ja sorry 2.0D uit 2005 met 210.000 km achter de banden

Vervanging EGR duur geintje bij de dealer?
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21379
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bel de dealer, haal de onderdelen en probeer het zelf eens. Zelf sleutelen vind ik leuk dus dat zou mijn keuze zijn.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
S40 Momentum
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47

Msuidgeest schreef:Bel de dealer, haal de onderdelen en probeer het zelf eens. Zelf sleutelen vind ik leuk dus dat zou mijn keuze zijn.
Helaas geen optie omdat ik 2 linkerhanden heb.
Maar mocht het de EGR zijn, kan ie toch ook afgedopt worden? Een mooie goedkope oplossing lijkt me, daar de auto toch weg gaat. Ik weet alleen niet of de dealer hier aan mee wil werken...
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Thamar
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 09.03.2009 - 20:14
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Heb dat ook gehad met mijn clio, had het niet altijd maar af en toe. Idem zoals jij beschrijft, moeilijk starten en eens ie gestart is blijft hij een halve minuut ofzo op 500rpm hangen en dan schiet hij erdoor en is er niks aan de hand. Kan zijn dat hij het een paar dagen niet deed en dan plots wel weer.
Gloeikaarsen zijn vervangen en toen was het gelijk wat beter en was het maar heel zelden. Ik dacht ergens toen iets gelezen te hebben over het voorgloeirelais, maar voor ik er echt naar gekeken heb de volvo gekocht. Nu rijdt mijn zusje met de clio, en blijkbaar niks aan de hand of toch niet noemenswaardig...


Zwarte rook duidt doorgaans op onverbrande diesel.
Gebruikersavatar
S40 Momentum
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47

@ Thamar, Ja inderdaad vreemd. Hopen dat het iets tijdelijks is en dat het nu niet meer voorkomt...
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Thamar
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 09.03.2009 - 20:14
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Ohja, vergeten zeggen, starten verliep veel vlotter als ik 2-3 seconden wachtte tot het lampje van de voorverwarming uit was.
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Met deze temperaturen doen onze Volvo's niet aan voorverwarmen (die doen dat pas onder de 5°C meen ik)

Het probleem dat je beschrijft komt me zeer bekend voor van toen mijn EGR klep was vastgelopen. Reinigen van de klep was de oplossing.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
S40 Momentum
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47

Klep vastgelopen? Ik wist niet dat dat ook kon.
Dure reparatie, of zelf gedaan?
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Gebruikersavatar
blastaway
5th Gear member
Berichten: 2348
Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
Locatie: Maastricht

Is het geen lekkende of vervuilde injector? Komt veel voor bij de 2.0tdi blokken van de eerste serie bij VW en Audi met de Siemens injectoren.
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

S40 Momentum schreef:Klep vastgelopen? Ik wist niet dat dat ook kon.
Dure reparatie, of zelf gedaan?
Ik kende toen het probleem nog niet, dus heb de auto moeten laten afslepen (VAB pechbijstand kent blijkbaar het probleem ook niet) In de garage hebben ze toen de klep gereinigd. Later heb ik de klep afgesloten met een inox plaatje.
Door (roet)vervuiling in de EGR klep kan het gebeuren dat deze stroever gaat bewegen, of, zoals bij mij het geval was, helemaal blokkeren. Als ze blokkeert in de "gesloten" stand is er geen probleem, dan blaast de motor alle uitlaatgassen door de uitlaat, bij mij stond de klep vast in de "open" stand, hierdoor ging een groot deel van de uitlaatgassen terug naar de inlaat waardoor de motor mank liep en uiteindelijk letterlijk stikte.
Doordat de motor zeer slecht wou starten en kort na het starten en bij gasgeven gewoon uitviel dachten we eerst aan verstopte injectoren of defecte brandstofpomp.

De 2.0D heeft volgens mij Bosch injectoren, geen idee of hier veel problemen mee zijn, maar mijn Volvo rijdt intussen 202.000 km met de originele injectoren.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
S40 Momentum
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47

Probleem heeft zich bij mij al een week niet meer voorgedaan! Vreemd maar waar! Bedankt voor jullie reacties.
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”