Sinds enkele weken kraakt mijn koppelingspedaal bij het opkomen van het pedaal. De ene keer wat meer als de andere keer, maar wel een continue kraak. De ene keer kraakt het pedaal meerdere malen per 'slag'. De andere keer weer alleen aan het einde bij het opkomen.
Is dit alleen een kwestie van een smeermiddeltje op de juiste plaats(en)? Of zou er iets meer c.q. anders aan de hand kunnen zijn?
Ik heb mijn S60 sinds eind oktober 2010 en heb nog een goede maand garantie. Naar aanleiding van een door de ANWB uitgevoerde garantiekeuring is door de dealer het koppelingspedaalrubber begin dit jaar vervangen. Kan het hier iets mee te maken hebben?
NB Natuurlijk ga ik nog terug naar mijn dealer, maar ik wilde even checken of ik bijzondere zaken zou kunnen verwachten voor iets in mijn ogen eenvoudigs.
Edit: Misschien had ik beter eerst dit forum eens kunnen doorspitten. In tegenstelling tot hetgeen ik dacht is mijn geval niet uniek en op zichzelf staand.......
Bij de een was het euvel te verhelpen door het aanbrengen van de nodige 'vettigheid'.
En bij de ander was het de koppelingscilinder. Omdat mijn koppeling de eerste 2x ontkoppelen na een snelle snelwegrit altijd (wat) zwaar(der) gaat, hiervan had ik reeds melding gemaakt bij de dealer en ik moest terugkomen als het euvel erger wordt, denk ik dat het wel eens deze cilinder bij mij zou kunnen zijn die de boosdoener is. Maar, zo technisch ben ik ook niet.........
Koppelingspedaal kraakt
- RicoK
- 3rd Gear member
Vandaag mijn S60 weggebracht naar de dealer. Zojuist ben ik gebeld met de mededeling dat de auto weer klaarstaat. Op de vraag wat er aan de hand was kreeg ik als antwoord dat de stift in de koppelingspedaalcilinder gedraaid was. Deze is nu weer teruggedraaid. Het zou een klein werkje zijn geweest.
Ik kan niet wachten totdat ik de auto weer ga halen.
Ik kan niet wachten totdat ik de auto weer ga halen.
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 02-2001 - Ash Gold Metallic - HU-603 - GROM-audio - 16"; Mimas zomer en 16"; Mimas winter
- RicoK
- 3rd Gear member
Wat een verademing!!
Ik had blijkbaar te lang 'hiermee' rondgereden. Wat een verschil. Wat komt het koppelingspedaal weer snel en smooth op. Echt heerlijk weer!
Ik had blijkbaar te lang 'hiermee' rondgereden. Wat een verschil. Wat komt het koppelingspedaal weer snel en smooth op. Echt heerlijk weer!
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 02-2001 - Ash Gold Metallic - HU-603 - GROM-audio - 16"; Mimas zomer en 16"; Mimas winter
- Oceanracer
- Geartronic member
Nou had ik dat laatst ook! Beetje harder doorgereden dan normaal (140-150 km/u) en bij het verlaten van de afrit bemerkte ik ook dat de koppeling zwaarder aanvoelde dan normaal. Had ik nog niet eerder gehad! Maar mijn pedaal kraakt dan weer niet.
Weet je toevallig wat ze er precies aan gedaan hebben? Dus waar dat stiftje zit? Misschien moet ik dat dan ook eens nazien.
Weet je toevallig wat ze er precies aan gedaan hebben? Dus waar dat stiftje zit? Misschien moet ik dat dan ook eens nazien.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- RicoK
- 3rd Gear member
Het ontkoppelen van de koppeling na een snelwegrit gaat nog altijd zwaarder. De ene keer wat zwaarder als de andere keer. Dit 'euvel' zit er dus nog altijd in en daar heb ik nog nimmer door de dealer na laten kijken. Het euvel wordt ook zeker niet erger. Het lijkt zelfs in de loop van de maanden wat minder te zijn geworden, maar dit kan ook gewenning zijn.
In principe kraakt mijn koppelingspedaal niet (meer), maar vooral bij vochtig weer wil deze nog wel eens een steuntje laten horen. Ook en dat is wel nieuw, 'piept' het pedaal wel eens.
Dus: het kraken is alleen bij het opkomen van het koppelingspedaal en dan alleen zo nu en dan nog bij vochig weer en het piepen is zo nu en dan bij het indrukken van het pedaal.
Zolang het 'probeem' zich niet uitbreidt doe ik er niets aan.
Ik weet niet welke stift ze bedoelen.
In principe kraakt mijn koppelingspedaal niet (meer), maar vooral bij vochtig weer wil deze nog wel eens een steuntje laten horen. Ook en dat is wel nieuw, 'piept' het pedaal wel eens.
Dus: het kraken is alleen bij het opkomen van het koppelingspedaal en dan alleen zo nu en dan nog bij vochig weer en het piepen is zo nu en dan bij het indrukken van het pedaal.
Zolang het 'probeem' zich niet uitbreidt doe ik er niets aan.
Ik weet niet welke stift ze bedoelen.
- Oceanracer
- Geartronic member
Hmmm, gezien het feit dat bij jou de koppeling nog steeds zwaar aanvoelt na de snelwegrit, zal ik mij de moeite besparen op zoek te gaan naar dat stiftje. Ik zal mijn remvloeistof eens nazien, misschien dat die van invloed is op het ontkoppelen. In elk geval bedankt voor je reactie.
- RicoK
- 3rd Gear member
Het is vreemd hoor. Je zou toch wel met een gerust hart kunnen zeggen, dat de (rij)omstandigheden vandaag tot het vochtige soort behoren. Echter, vandaag (Lelystad - Almere, A6) geen piepje, steuntje, kraakje waargenomen in het koppelingspedaal. Wél bij de afrit Almere-Stad weer een zwaar koppelingspedaal, maar eenmaal bij het einde van de afrit, was dit weer verdwenen.
- Oceanracer
- Geartronic member
Het opmerkelijke bij mijn auto is, dat het probleem zich niet voor lijkt te doen bij snelheden tot aan de 130 km/u. Daar boven lijkt hij ook iets te dreunen/trillen. Na dit dreunen doet zich het probleem met de zware koppeling voor.
Remvloeistof even nagekeken en deze blijkt te zijn vervangen in december 2010. Reservoir zit tot aan de nok gevuld met goed doorzichtige ietwat gelige remvloeistof. Het heeft ook geen rare geur. Dus de kans dat het daar aan ligt, acht ik bijzonder klein.
Remvloeistof even nagekeken en deze blijkt te zijn vervangen in december 2010. Reservoir zit tot aan de nok gevuld met goed doorzichtige ietwat gelige remvloeistof. Het heeft ook geen rare geur. Dus de kans dat het daar aan ligt, acht ik bijzonder klein.
- sdirkx
- 1st Gear member
- Contacteer:
Hebben S/V40's ook regelmatig last van. Blijft beetje onduidelijk wat het nou precies is. Kraken icm zwaar ontkoppelen na een snelwegrit. Hoofdkoppelingscilinder is vermoedelijk de oorzaak, maar vervanging is niet zeker de oplossing. Heb zelf ook m'n koppelingsssyteem ververst. Heeft het niet echt verholpen. Zwaar ontkoppelen lijkt wat beter. Ontluchten kan soms helpen. Maar ontluchten is soms ook lastig. Er zijn meerdere methoden voor. Ga dit ff volgen...
PS: remvloeistof vervangen > koppelingssysteem wordt over het algemeen niet ververst (heb ik de indruk). Vraag hier specifiek naar!
PS: remvloeistof vervangen > koppelingssysteem wordt over het algemeen niet ververst (heb ik de indruk). Vraag hier specifiek naar!