airco gerepareerd, nu de remmen nog...

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
obrasp
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 24.01.2007 - 22:54

Dankzij tips op dit forum is de airco van mijn 2.5D relatief goedkoop gerepareerd. Airco schakelde zichzelf uit zodra de buitentemperatuur boven de 28 graden kwam. Na het verwijderen van één ringetje (€ 90 arbeidsloon) uit de magneetkoppeling werkt alles weer prima.

Uiteraard ook weer vlekkeloos door de APK. Maar...

Gisteren trapte mijn vriendin finaal door de remmen heen. Gelukkig op een parkeerplaats, zodat de handrem nog soelaas bood. Onze garage was zo vriendelijk om de auto op te komen halen. Oorzaak: vacuumpomp defect. Kosten: (slik) bijna € 400 pomp, €30 voor een of ander staafje en een uur werk. Donderdag is het hopelijk weer gemaakt.

Wat als dit op de snelweg was gebeurd? Volgens garage heb je ondanks dit defect altijd nog voldoende druk voor een flinke rempoging. Toch blijft het geen prettig idee met die 1,7 ton.
V70XCDriver
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 07.12.2010 - 21:56

Wat zullen jullie geschrokken zijn.

Aan de andere kant, je kan nu wel weer voor jaren vooruit!
XC90 Executive 4.4 V8 MY 2006
XC70 D5 Summum Geartronic MY2005
V70 D5 2002 leer, mobility line
V70 XC 2001 leer, mobility line
obrasp
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 24.01.2007 - 22:54

V70XCDriver schreef:Aan de andere kant, je kan nu wel weer voor jaren vooruit!
Zo is dat! Heb erg getwijfeld om eens over te stappen op een iets recenter model. Auto is al een tijdje afgeschreven en ik zit nu rond de 275.000 km. Bovendien moest ik weer stevig investeren in nieuwe distributieset, waterpomp, remschijven, banden. Ook zit ik nog met een klein defect aan de turbo dat maar niet opgelost kan worden.
Uiteindelijk toch maar besloten door te rijden.
Na deze aderlatingen en met de vakantie op komst, is deze nieuwe uitgave natuurlijk wel even slikken.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Als je eenmaal besloten hebt door te rijden kan je op een gegeven moment niet meer terug, de investeringen liggen boven de waarde van de auto.
maar als hij weer helemaal technisch in orde is, rij je ook zomaar door tot de +5 ton! Die motoren zijn oersterk.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
V70XCDriver
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 07.12.2010 - 21:56

Dat die motoren het aankunnen is wel bewezen alleen de vraag is natuurlijk ook wil je dat zelf op het klokje gaan zetten.

Ik bedoel eigenlijk, na 2 of 3 jaar wil je ook wel weer eens een andere auto (uiteraard weer een Volvo), en ik kan me voorstellen dat je jezelf dan wel ff achter de oren krabt van, heb ik dat er allemaal nog wel voor over.
XC90 Executive 4.4 V8 MY 2006
XC70 D5 Summum Geartronic MY2005
V70 D5 2002 leer, mobility line
V70 XC 2001 leer, mobility line
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Die vacuumpomp had een stuk goedkoper gerepareerd kunnen worden,maar dar is mosterd na de maaltijd.
Wat is er precies met de turbo mis?
ik heb het verhaal niet helemaal gevolgd.
obrasp
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 24.01.2007 - 22:54

Ramon&Ramon schreef:Die vacuumpomp had een stuk goedkoper gerepareerd kunnen worden,maar dar is mosterd na de maaltijd.
Wat is er precies met de turbo mis?
ik heb het verhaal niet helemaal gevolgd.
Nou niet helemaal. Ze hebben 'm gisteren besteld en gaan er morgen mee aan de slag!

Voor wat betreft mijn eeuwige turbo-probleem:
Die heeft al sinds 2008 kuren. Nooit heel dramatisch. Je merkt pas echt het verschil op het moment dat de turbo weer een tijdje wel goed werkt. Vanaf ca 2000 toeren is dan een flinke 'duw in de rug' voelbaar en inhalen is een eitje.

Weer, temperatuur e.d. lijkt geen invloed te hebben. Wel heeft ie me op een hoge bergpas eens flink in de steek gelaten. Dat was de enige keer dat ik echt het gevoel had dat ik nog maar iets van 40 pk over had.
Anders is het meer alsof de turbo maar voor de helft meedraait.

Auto is tweemaal bij dealer en specialist uitgelezen: niets gevonden. Van autobedrijf Brinkman in Vuren kreeg ik de tip om bij wijze van diagnose de connector uit de luchtmassameter te trekken op het moment dat de turbo weer kuren had. Als de situatie zonder LM-meter ongewijzigd was, zou de LM-meter zeker de oorzaak zijn.

Die raad heb ik opgevolgd. Zonder aangesloten lm-meter was het vermogen nihil. Snel weer aangesloten. Situatie was daarna als vanouds. Alleen blijft nu lampje motormanagement branden. Zal wel gereset moeten worden.

Ik weet het nu zo langzamerhand niet meer. Het is geen hele grote handicap, maar toch erg onbevredigend.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

ik denk het turboregelventiel niet goed..
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Ramon&Ramon schreef:ik denk het turboregelventiel niet goed..
kan zon turboregelventiel de eene keer dan goed zijn,en de andere keer stuk zijn?
en hoe duur is zo,n ventiel?
geen glans zonder wrijving
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Die kan kuren vertonen inderdaad,wat hij kost weet ik zo niet!
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Geloof het of niet maar ik had een vergelijkbaar probleem en inderdaad soms wel, soms niet. Oorzaak een klein scheurtje in een turboslang. Wat ik dus ook niet begrijp is dat het probleem dan niet constant aanwezig was. Kon de reparateur mij ook geen antwoord op geven.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

@ramon&ramon,dat turboregelventiel,is bedoel je dat magneetklepje
op de linker veerpoot boven het brandstoffilter?
of 1 van de ventielen op of naast het luchtfilterhuis?
geen glans zonder wrijving
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Als je het vacuumslangetje vanaf de turbo volgt kom je hem tegen.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Bij een V70 D5 zit hij op het motorblok bij de inlaat slang
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Ramon&Ramon schreef:Als je het vacuumslangetje vanaf de turbo volgt kom je hem tegen.
hmm,dan zit hij bij mij aan de voorkant tegen het luchtfilter.
dan is dat regelventiel op de linkerveerpoot de laadruksensor denk ik.
geen glans zonder wrijving
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat klopt jij hebt de audi diesel toch?
Gebruikersavatar
V70 T5 assen
5th Gear member
Berichten: 1329
Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
Locatie: Drenthe

Voorwat die vacuumpomp betreft, ik heb ook een diesel van een ander merk gehad .
Daar sneuvelde ook deze pomp , en daar kwam ik pas achter op een afrit van de A28 .
Dat waren hele spannende momenten, dus wat de dealer zegt over dat er altijd nog genoeg druk overblijft is niet waar.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
obrasp
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 24.01.2007 - 22:54

Auto remt weer. Griekenland heeft toch nog pech, want ik kan daar volgende week € 575 minder besteden dan begroot (zucht).

Ik lees met toenemende interesse de ontwikkelingen mbt turbo. Zou een preventieve vervanging van slangetje en ventiel betaalbaar zijn? Als iemand een goed adres (in de driehoek Utrecht - Den Bosch - Nijmegen) voor me heeft ontvang ik graag een PM.
V70 T5 assen schreef: Dat waren hele spannende momenten, dus wat de dealer zegt over dat er altijd nog genoeg druk overblijft is niet waar.
Je zou best gelijk kunnen hebben. Een jaar geleden klapte ik in Oostenrijk bijna achterop een plotselinge file. Ik dacht toen dat ik per ongeluk mijn koppeling had ingedrukt ipv rem (ik reed al een tijd op cruise). Zou het ook toen al de pomp geweest kunnen zijn?
De garage heeft de auto overigens zelf naar de werkplaats gereden. Had dus in ieder geval veel vertrouwen in eigen verhaal :-)
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Ramon&Ramon schreef:Dat klopt jij hebt de audi diesel toch?
ja dat klopt.
ik vermoed dat bij mij ook het turboregelventiel problemen geeft.
onderweg met de caravan ettelijke malen auto in een soort
noodloop gehad met de melding:"motormanagement bij onderhoud"
ook gaat het oranje motorblokje branden.
na enkele km gaat de storing vanzelf weer weg.
zonder caravan is er niets aan de hand.
uitlezen hier in Spanje gaf storingsmelding:ECM-0039.
de dealer wilde de auto enkele dagen houden om 1 en ander te proberen
waar ik niet op in ging.
maar nu twijfel ik of ik de laaddruksensor moet vervangen,of het turbodrukregelventiel.
geen glans zonder wrijving
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Brandstofpomp wel op tijd?
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”