Reset na storing zonder motor uit

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
atbob
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 03.09.2009 - 16:08
Locatie: Utrecht

D'r staan genoeg berichten in het forum over Volvo eigenaren die met mysterieuze motor management storingen kampen: motor springt onverwacht in noodloop, je moet 'm even uitzetten en een paar seconden later start je weer en alles werkt prima. Vervolgens langs de garage voor een keur aan diagnoses en mogelijke oplossingen, maar het meest gelezen resultaat: het steekt toch weer de kop op (en soms ben je toch goed wat euro's lichter).

Nu heb ik behoefte aan het volgende: waarom kan ik de auto niet resetten zonder 'm uit te zetten? Ik ga niet voor mijn lol op de vluchtstrook staan in Frankrijk. Gewoon een klein schakelaartje (of een niet gebruikte), waarmee hetzelfde effect wordt bereikt.

Met zoveel tuning en electronica-kennis in dit forum zou het mogelijk kunnen zijn, vermoed ik. Keertje inbouw-dag organiseren voor de gegadigden et voila: klaar is kees.

Tuurlijk: aard van de storing moet het liefst gevonden worden. Dit staat er m.i. toch wel los van.

En ja, de noodloop is er natuurlijk niet voor niets, maar als het op te lossen is door een aan/uit en er ook nog geen berichten in de BC blijven staan rijd ik liever een door dan dat ik stil ga staan (of naar een Franse garage ;-).

Ben ik de eerste met dit idee? Wie weet of dit haalbaar is, en zo ja: hoe?

mvg,
Bob (met 'maar' 1 storing naar zuid-fr gereden, daarvoor maanden niets!)
V70 D5 2002 AUT (ingeruild bij 450dkm)
V70 2010 2.0D, Caspian Blue
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Wat je wil is niet haalbaar met een simpel schakelaartje. Dit kan alleen maar via software gereset worden en niet met een schakelaar.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

+ een echte storing zal snel weer optreden, je moet dan de oorzaak van die storing weten en die oplossen.
Meestal (bijna altijd) is het niet gedaan met alleen resetten.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
atbob
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 03.09.2009 - 16:08
Locatie: Utrecht

De storing is bij mij verdwenen als ik de auto uitschakel, en weer start (na een paar seconden). Geen melding meer, auto werkt weer prima. Zo'n keer of 6 per jaar. Diverse (verschillende) garagebezoeken aan gewaagd, zonder succes.

Ik kan me voorstellen dat het wat ingrijpender is als de auto in full operational mode is, maar aan de andere kant: noodloop inschakelen is ook een kwestie van 1 instructie, uitschakelen is niet veel anders.

@945i: kijk naar alle gevallen hier op het forum van nooit gevonden oorzaken. In theorie heb je gelijk.
V70 D5 2002 AUT (ingeruild bij 450dkm)
V70 2010 2.0D, Caspian Blue
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Keer goed uitlezen lijkt me de oplossing,ik zeg wel nadrukkelijk,goed uitlezen!
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

De tip van Ramon lijkt natuurlijk het beste, maar helaas valt er soms niets uit te lezen, omdat er dan domweg niets opgeslagen wordt. En zoals de TS zegt, weer een paar eurootjes lichter.
Er zijn gevallen bekend, ook via dit forum, dat er soms wel wat staat, en dat wordt klakkeloos vervangen, niet er bij nadenkend dat het een vervolg probleem kan zijn......en later komt hij weer op. En zo blijf je aan de gang, met veel ergenis en irritatie aan beide kanten.

Bij mij is er een probleem met de koppelingspedaalsensor, waardoor soms de CC uitvalt, met de melding: "motorservice verreist" .
( uitlees code is ECM930A )
Maar al rijdend op de snelweg de koppeling intrappen, motor uit, 10 sec wachten en dan sleutel weer in pos II, koppeling langzaam opkomen....motor loopt weer, en fout is weg. Kan ik toch weer direct de CC gebruiken, en hoef niet te stoppen om te herstarten.
Ik weet het, het is niet ideaal, maar het werkt wel.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Dan zit er dus een probleem bij de koppelingpedaalsensor.... Je kan dan al rijdend de motor uitzetten (met alle risico's van dien), je kan ook die sensor nakijken/vervangen...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
atbob
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 03.09.2009 - 16:08
Locatie: Utrecht

Bij mij was er inderdaad steeds sprake van geen storing uit te lezen: zowel bij meerdere Volvo dealers als de goedwillende kenners.

Als mijn auto geen automaat was dan zou ik de tip van Wim graag opvolgen. Even in 'N' zetten heeft vast niet hetzelfde effect. (Het is ook geen GT, maar de standaard & gereviseerde 5-bak).
V70 D5 2002 AUT (ingeruild bij 450dkm)
V70 2010 2.0D, Caspian Blue
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Dan zit er dus een probleem bij de koppelingpedaalsensor....
Misschien wel, misschien niet.....ik weet het niet meer.
Ik heb de laatste 3/4 jaar al twee nieuwe erin gezet, dan is de fout inderdaad verdwenen.... voor een maand of 4, daarna komt dezelfde fout weer op, met dezelfde foutcode.
nu komt hij weer op na de tweede nieuwe, maar ongeveer 1 keer per 2 weken.........nou ja, laat maar, ik heb nu eenmaal een unieke auto met unieke eigenschappen. :)

De truk werkt, en ik kan weer de CC gebruiken voor een week of 2.
(ik zit nog steeds te bestuderen of ik eea niet voor de gek kan houden met een los contactje of draadje ergens.)
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

atbob schreef:Bij mij was er inderdaad steeds sprake van geen storing uit te lezen: zowel bij meerdere Volvo dealers als de goedwillende kenners.

Als mijn auto geen automaat was dan zou ik de tip van Wim graag opvolgen. Even in 'N' zetten heeft vast niet hetzelfde effect. (Het is ook geen GT, maar de standaard & gereviseerde 5-bak).

Een storing is altijd uit te lezen.Alleen als je weet hoe natuurlijk.
atbob
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 03.09.2009 - 16:08
Locatie: Utrecht

Wie weet dat het beste? Help me out here...
V70 D5 2002 AUT (ingeruild bij 450dkm)
V70 2010 2.0D, Caspian Blue
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

wim de jong schreef:
Dan zit er dus een probleem bij de koppelingpedaalsensor....
Misschien wel, misschien niet.....ik weet het niet meer.
Ik heb de laatste 3/4 jaar al twee nieuwe erin gezet, dan is de fout inderdaad verdwenen.... voor een maand of 4, daarna komt dezelfde fout weer op, met dezelfde foutcode.
nu komt hij weer op na de tweede nieuwe, maar ongeveer 1 keer per 2 weken.........nou ja, laat maar, ik heb nu eenmaal een unieke auto met unieke eigenschappen. :)

De truk werkt, en ik kan weer de CC gebruiken voor een week of 2.
(ik zit nog steeds te bestuderen of ik eea niet voor de gek kan houden met een los contactje of draadje ergens.)

Rembekrachtigersensor niet defect?
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

.....Rembekrachtigersensor niet defect? .....
En hoe kom je daar achter, zonder verdere foutmeldingen?
De remmen werken goed, voelen niet sponsig aan, etc.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Maus-met-Volvo
4th Gear member
Berichten: 619
Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
Locatie: Zoetermeer

945i schreef:Dan zit er dus een probleem bij de koppelingpedaalsensor.... Je kan dan al rijdend de motor uitzetten (met alle risico's van dien), je kan ook die sensor nakijken/vervangen...
Volgens mij is dat dan niet de koppelingspedaalstandsensor; ik heb hetzelfde euvel gehad met de melding "motorservice vereist" maar die trad op bij een eerste beroering van het koppelingspedaal. Deze sensor is een soort variabele weerstand met sleepcontacten. Je kan 'm heel makkelijk verwijderen en dan doormeten en evt. schoonmaken. Als dat werkt scheelt dat weer € 55,--. Succes!
V70 D5 163 PK, 2003, Ursa 16";, HU-603, Nautic Bleu Pearl 417-26
Afbeelding
Afbeelding
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

de sensor die ik bedoel zit onder de motorkap in de rembekrachtigingketel..
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

En die sensor geeft dan ook de fout uitlees code ECM930A ?
Hmmm, zal er eens naar kijken.

Wel komt het berichtje altijd na het intrappen van de koppeling, maar is een zgn non permanent fault. De foutcode wordt wel opgeslagen, en CC valt dan uit, maar als eea ge-reset is (dus contact uit) kijkt het systeem er niet meer naar, en kun je de CC weer gebruiken. De code blijft wel staan, en is later uit te lezen.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”