Hallo,
Op moment ben ik druk bezig mijn volvo 145 te strippen. Ik heb nu alleen de ophanging er nog onder zitten (binnenkort even een bok lassen zodat ook deze er onder weg kan) en het complete interieur er uit op de hemel na.
Ik weet van de vorige eigenaar dat hij roestplekken op het dak heeft bijgewerkt maar weet niet in welke staat deze waren. Ik ben nu erg bang dat wanneer ik de auto volledig gerestaureerd heb, ik later tegen deze punten aan ga lopen als ik er zelf niks aan doe.
Nu is mijn vraag: Heeft iemand ervaring met het verwijderen van een 145 hemel? Zo ja, tips?
Of is het beter om hem te laten zitten? Ik heb namelijk vernomen dat het een lastige klus is.
Graag zie ik de reactie(s) tegemoet!
145 Hemel demonteren ja/nee?
- De Canarier 145 dl
- 2nd Gear member
Volvo 145 dl Uit 1971 (Import Fuerteventura (Canarische eilanden))
- De Canarier 145 dl
- 2nd Gear member
Oke! Hoe?v700r schreef:Gewoon doen!!
Heb hier fantastische handleidingen: Haynes en Olyslager maar kan daar niet echt wijs uit worden. Heb ook een CD met alle losse onderdelen en exploded views maar ook daar staat deze gewoonweg niet in! Wat ik overigens erg vreemd vind aangezien elk stukje van de auto daar in staat tot schroefje aan toe...
Graag tip and tricks!!
PS, als ik de hemel er uit heb, hoe kan ik hem het beste bewaren? Moet ik hier een frame voor maken waar ik hem weer in opspan om hem strak te houden?
- biadman
- 4th Gear member
als je je klep open hebt kan je goed zien dat hij met een soor van schuijes om een rand heen zit, met een beetje pielen krijg je die los (zitten in het doek vast) dan langzaam naar voren werken.
post eens wat foto's van je voortgang, ben ook heel benieuwd naar je "dak schade"ik heb nl ook een rot dak rondom bij de afwatergoot...
post eens wat foto's van je voortgang, ben ook heel benieuwd naar je "dak schade"ik heb nl ook een rot dak rondom bij de afwatergoot...

Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
- De Canarier 145 dl
- 2nd Gear member
Oke! Ik ga dit weekend een poging wagen. Maar hoe kan ik hem goed in stand houden? Hij blijft er wel een paar maand uit en ben bang dat hij vervormd, of zie ik dit verkeerd?biadman schreef:als je je klep open hebt kan je goed zien dat hij met een soor van schuijes om een rand heen zit, met een beetje pielen krijg je die los (zitten in het doek vast) dan langzaam naar voren werken.
Ik weet de toestand niet van de plekken. Het zijn er voor zover ik weet 3 a 4 die over het dak verdeeld zijn. Deze zijn te herkennen aan de nieuwe lak. Mijn gedachten is om dit weekend de plekken weer kaal te maken en te kijken wat er onder vandaan komt. M.a.w. wat de status van het plaatwerk is. Wanneer er nieuw plaatwerk in in gelast moet worden, dan zal de hemel er uit gehaald worden.
De watergoten zijn van mij nog goed aan de bovenkant. Echter de stukken die naar beneden gaan aan de achterzijde, zijn volledig verrot. Ik ben nog op zoek naar een sloper die deze stukken nog wel goed heeft aangezien hier weer een sierstip op moet.
PS. Zal binnenkort even foto's plaatsen van de voortgang!!
-
- 2nd Gear member
Die laatste stijlen 'oude stijl' zijn erg gaar over het algemeen. Ik zou ze van een 245 nemen, stijlen 'nieuwe stijl' dus, veel strakker ook nog.
Het hemeltje heeft rondom een zwart plastic strip genaaid, die weer om een ijzeren strip aan de body gevouwen zit. Als je bij een deur begint, pak je de hemel stevig beet en trekt hem naar beneden. De plastic strip lost nu uit de metalen strip. Alleen bij de voorruit is het wat lastiger, kan je ook laten zitten.
Je kan hem aan de hemelbogen laten hangen en toch goed het dak bekijken, minimale kreukels. Anders zo goed mogelijk oprollen en wegleggen, na monteren trekken kreukels vanzelf weer weg en wat overblijft kan je met een warme lamp 'strijken'.
Het hemeltje heeft rondom een zwart plastic strip genaaid, die weer om een ijzeren strip aan de body gevouwen zit. Als je bij een deur begint, pak je de hemel stevig beet en trekt hem naar beneden. De plastic strip lost nu uit de metalen strip. Alleen bij de voorruit is het wat lastiger, kan je ook laten zitten.
Je kan hem aan de hemelbogen laten hangen en toch goed het dak bekijken, minimale kreukels. Anders zo goed mogelijk oprollen en wegleggen, na monteren trekken kreukels vanzelf weer weg en wat overblijft kan je met een warme lamp 'strijken'.
- De Canarier 145 dl
- 2nd Gear member
Deze komen volledig overeen met de oude? Ook de sierstrip past dan nog?Grijze144 schreef:Die laatste stijlen 'oude stijl' zijn erg gaar over het algemeen. Ik zou ze van een 245 nemen, stijlen 'nieuwe stijl' dus, veel strakker ook nog.
In ieder geval bedankt voor de info over het hemeltje! Daar kom het weekend wel mee door...

- De Canarier 145 dl
- 2nd Gear member
Zit net even afbeeldingen te bekijkgen van de 245 maar, ik kan geen 245 vinden die een dakgoot heeft die via het achterraam naar beneden gaat.Grijze144 schreef:Die laatste stijlen 'oude stijl' zijn erg gaar over het algemeen. Ik zou ze van een 245 nemen, stijlen 'nieuwe stijl' dus, veel strakker ook nog.
Misschien hebben wij het over een ander onderdeel? :?
-
- 2nd Gear member
Nee, ik bedoel dat je die naar beneden aflopende dakgoot kan vervangen door een rechte. Heeft Volvo ook gedaan, in 1973 al.
De bestaande stijl restaureren is waarschijnlijk makkelijker. Als ik zo de rest van die auto zie, zal de roest wel meevallen.
De bestaande stijl restaureren is waarschijnlijk makkelijker. Als ik zo de rest van die auto zie, zal de roest wel meevallen.
- admiral
- 5th Gear member
De D-stijl bij een 145 is een roest nest. Bij mijn schoonvader hebben we hem eraf geslepen en net voordat hij de bocht naar beneden neemt afgekapt. Sierstrip aangepast en klaar. Natuurlijk wel ff wat lassen en zo en plamuren maar dan ben je van die roest nest af.
Hemeltje idd bij de achterklep los nemen met een stukje lasdraad waar een haakje aanzit. Je ziet dan een zwart kunstof randje en die houd de hemel op zijn plaats, rustig en stukje bij beetje losnemen en de rest gaat vanzelf stelt niets voor. Opbergen zonder dat je kreukels krijgt is ophangen of hem oprollen op zo'n kartonnen koker of PVC buis. Niet opvouwen want die fout heb ik gemaakt.
Hemeltje idd bij de achterklep los nemen met een stukje lasdraad waar een haakje aanzit. Je ziet dan een zwart kunstof randje en die houd de hemel op zijn plaats, rustig en stukje bij beetje losnemen en de rest gaat vanzelf stelt niets voor. Opbergen zonder dat je kreukels krijgt is ophangen of hem oprollen op zo'n kartonnen koker of PVC buis. Niet opvouwen want die fout heb ik gemaakt.
- De Canarier 145 dl
- 2nd Gear member
Aha, nu wordt het mij een stuk duidelijker!
Persoonlijk streef ik naar een 100% orginele 145 uit 1971. De ronde rand waar de sierstrip overheen valt is 100% gaaf. Alleen die strip van 1 a 2 cm die hem naar buiten brengt is compleet rot. Ik wil eerst mijn best gaan doen om dit te herstellen of om een nieuw stuk te krijgen.
Zijn deze stukken ook los te koop?
Persoonlijk streef ik naar een 100% orginele 145 uit 1971. De ronde rand waar de sierstrip overheen valt is 100% gaaf. Alleen die strip van 1 a 2 cm die hem naar buiten brengt is compleet rot. Ik wil eerst mijn best gaan doen om dit te herstellen of om een nieuw stuk te krijgen.
- admiral
- 5th Gear member
Alles is te herstellen als je maar geduld hebt en in het bezit bent van het juiste gereedschap, en dan vooral slijpgereedschap want dat gootje kan wat uren opslokken en als je het goed wilt doen en zo dat je er later niets meer van ziet zou ik investeren en diverse slijp en zaagtools speciaal voor kleine ruimtes en hoekjesDe Canarier 145 dl schreef:Aha, nu wordt het mij een stuk duidelijker!
- De Canarier 145 dl
- 2nd Gear member
Eens! Bedankt voor het advies en ik zal eens op zoek gaan naar zulk gereedschap!admiral schreef:Alles is te herstellen als je maar geduld hebt en in het bezit bent van het juiste gereedschap, en dan vooral slijpgereedschap want dat gootje kan wat uren opslokken en als je het goed wilt doen en zo dat je er later niets meer van ziet zou ik investeren en diverse slijp en zaagtools speciaal voor kleine ruimtes en hoekjes
Is Dremel een goede optie?
- De Canarier 145 dl
- 2nd Gear member
Allen,
Hemeltje is gedemonteerd, schoongemaakt en opgerold op PVC-pijp.
Stukken op het dak met staalborstel op de flex schoongemaakt en deze zagen er behandelbaar uit! Ze waren gelukkig oppervlakkig en geen gaten door het dak.
Een grote geruststelling!!
Hemeltje is gedemonteerd, schoongemaakt en opgerold op PVC-pijp.
Stukken op het dak met staalborstel op de flex schoongemaakt en deze zagen er behandelbaar uit! Ze waren gelukkig oppervlakkig en geen gaten door het dak.
Een grote geruststelling!!
- biadman
- 4th Gear member
dat scheelt een hoop!!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
- De Canarier 145 dl
- 2nd Gear member
Van jou is erger?biadman schreef:dat scheelt een hoop!!
- biadman
- 4th Gear member
allemaal kleine gaatjes in de zijkant... ooit met een roest werend middel behandled door de vorige eigenaar, nu zo rot als maar kan. ben de auto dan ook aan het oprijden... 

Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
- De Canarier 145 dl
- 2nd Gear member
Zonde! Dat met roestwerend middel behandelen is ook mijn idee. Vraag me nu af of dit dan wel verstandig is...?biadman schreef:allemaal kleine gaatjes in de zijkant... ooit met een roest werend middel behandled door de vorige eigenaar, nu zo rot als maar kan. ben de auto dan ook aan het oprijden...
Mijn idee is om alle roestplekken in te spuiten met RX5 (roestomvormer), vervolgens ligt opschuren en dan de auto te laten spuiten.
- biadman
- 4th Gear member
bij mij zit er iets van fertan op... maar vraag me dan ook af of er voorafgaand aan dat wel aan is geslepen...
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974