Hallo forumleden,
In België wordt de D3 FWD geleverd met de 1984 cc dieselmotor, de D3 AWD wordt geleverd met de 2400 cc dieselmotor. Beide motoren leveren 163 pk.
Mij zou het logischer lijken (en ook fiscaal aantrekkelijker) om ook de AWD met de nieuwere 1984 cc motor uit te rusten.
Bestaat hiervoor een technische reden ?
Dank bij voorbaat.
XC60 D3 motor FWD - AWD
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 29.08.2010 - 18:09
- Locatie: maaseik
De reden zou zijn dat de 1984cc te weinig koppel zou hebben( -20nm) voor vier wiel aandrijvingGeorgius schreef:Hallo forumleden,
In België wordt de D3 FWD geleverd met de 1984 cc dieselmotor, de D3 AWD wordt geleverd met de 2400 cc dieselmotor. Beide motoren leveren 163 pk.
Mij zou het logischer lijken (en ook fiscaal aantrekkelijker) om ook de AWD met de nieuwere 1984 cc motor uit te rusten.
Bestaat hiervoor een technische reden ?
Dank bij voorbaat.
XC60 summum D3 AWD tuned 225pk bj 29-9-2010, Black sapphire, sandstone leder
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24662
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
België en Italië kijkt men naar de inhoud van de motor om de belasting op de auto vast te stellen. Die landen zitten dus niet op een 2.4 te wachten maar juist op een 2.0. Daar is 'ie oa voor ontwikkeld.NielsV70 schreef:het is uberhaupt raar dat ze de 2.0 D3 ontwikkeld hebben, de D5 is zelfs zuiniger !
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Of ie echt zuiniger is vraag ik mij af maar het is me ook al opgevallen dat de 2.0 niet echt een grote verbetering laat zien t.o.v. de 2.4. Geeft denk ik ook aan dat downsizen ook maar beperkt zin heeft.NielsV70 schreef:het is uberhaupt raar dat ze de 2.0 D3 ontwikkeld hebben, de D5 is zelfs zuiniger !
Het grootste voordeel zou zijn dat je bij lage belasting van de motor niet meer een extra cylinder "aan de praat" moet zien te houden. M.a.w. je hebt geen 5 cylinders nodig maar er moet wel peut in om 'm draaiende te houden.
Nu het aantal cylinders gelijk blijft zit daar niet echt een voordeel in.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Allebei in dezelfde XC60?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- hans98
- 4th Gear member
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
- Locatie: Leiderdorp
Ik vind het raar dat ze geen D3 AWD hebben in NL. De concurrentie (Q5, X3) heeft wel AWD's in die motorklasse. Nu heeft BMW de pech dat de levertijd 9 maanden is waardoor ze er amper verkopen maar de Q5 moet toch een geduchte tegenstander zijn.
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Na twee jaar rijden met een FWD V70NN op zomerbandjes met regelmatig een zware aanhanger er achter waarbij zelfs in de blubber de combinatie zonder problemen van de plaats komt was ik niet bang om een XC60 FWD te proberen.
Inmiddels is ook wel gebleken dat ook deze auto gewoon een goed geregelde tractie controle heeft en vrijwel geen wielspin laat zien. Wel voel je heel soms het koppel iets heviger doorwerken in het stuur wat waarschijnlijk ook met de grotere diameter wielen te maken heeft.
Wat mij wel een beetje tegenvalt, is meende ik ook ergens een draadje over, zijn de prestaties van de motor "in de bergen". De 2.0 motor heeft onder de 1500 toeren totaal geen trekkracht. Op het moment dat de tractie controle er bij op komt gaat de motor helemaal op z'n bek. Motor heeft toeren nodig om trekkracht te leveren maar vanuit stilstand zou je al echt vanaf een kleine 2000 toeren moeten vertrekken anders gaat er echt helemaal niets. Koppeling is echter niet blij met deze behandeling. Daarbij zijn de bakverhoudingen ook nog eens dusdanig dat je echt in een hoger verzet om en nabij de 2500 tot 3000 toeren moet blijven wil je bij "in het verkeer" meerijden niet ineens volledig uit de toon vallen omdat de motor onder de 1500 toeren komt. De snlheid gaat er echt helemaal uit. Zelfs bij het in de 2 op een rotonde aanrijden kan soms deze reaktie teweeg brengen. Misschien dat een Geartronic hier dan beter za reageren.
En dat DrivE pijltje maar volhouden dat je naar een lager verzet moet.
Deze DrivE is er dus duidelijk voor de vlakkere landen. In bergachtig gebied dus echt wel voor een dikkere motor gaan inclusief AWD om de tractie controle er af te houden.
Verder Top auto, gaat ook nog eens vlot op de snelweg met een hele mooie wegligging.
Inmiddels is ook wel gebleken dat ook deze auto gewoon een goed geregelde tractie controle heeft en vrijwel geen wielspin laat zien. Wel voel je heel soms het koppel iets heviger doorwerken in het stuur wat waarschijnlijk ook met de grotere diameter wielen te maken heeft.
Wat mij wel een beetje tegenvalt, is meende ik ook ergens een draadje over, zijn de prestaties van de motor "in de bergen". De 2.0 motor heeft onder de 1500 toeren totaal geen trekkracht. Op het moment dat de tractie controle er bij op komt gaat de motor helemaal op z'n bek. Motor heeft toeren nodig om trekkracht te leveren maar vanuit stilstand zou je al echt vanaf een kleine 2000 toeren moeten vertrekken anders gaat er echt helemaal niets. Koppeling is echter niet blij met deze behandeling. Daarbij zijn de bakverhoudingen ook nog eens dusdanig dat je echt in een hoger verzet om en nabij de 2500 tot 3000 toeren moet blijven wil je bij "in het verkeer" meerijden niet ineens volledig uit de toon vallen omdat de motor onder de 1500 toeren komt. De snlheid gaat er echt helemaal uit. Zelfs bij het in de 2 op een rotonde aanrijden kan soms deze reaktie teweeg brengen. Misschien dat een Geartronic hier dan beter za reageren.
En dat DrivE pijltje maar volhouden dat je naar een lager verzet moet.
Deze DrivE is er dus duidelijk voor de vlakkere landen. In bergachtig gebied dus echt wel voor een dikkere motor gaan inclusief AWD om de tractie controle er af te houden.
Verder Top auto, gaat ook nog eens vlot op de snelweg met een hele mooie wegligging.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Mwoeah, oook bij mijn 2.4D gebeurt er onder de 1500 toeren niet veel hoor, ook daar zal ik minimaal 1800 toeren moeten maken wil ik met een aanhanger wegrijden, of op een helling vertrekken. het lijkt dus meer op een bakverhoudings issue dan een motor issue...
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
+1945i schreef:Meer een turbo kwestie...
En motormanagement. Na chippen kan het wel, en dan zit je nog lang niet aan het max koppel onder in de toeren.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Constructeurs moeten voldoen aan strenge emissie eisen, de gemiddelde tuner interesseert dat niet echt.
Chippen mag meer kracht geven, schoner wordt hij er doorgaans niet van (maar dat interesseert de eigenaar doorgaans ook niet)
Chippen mag meer kracht geven, schoner wordt hij er doorgaans niet van (maar dat interesseert de eigenaar doorgaans ook niet)
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
kleine correctie, voor die € 750,-- is de CO2 uitstoot niet hoger
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
bij mijn weten zelfs de enige tuner die een Conformiteitsdocument aanbiedt
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
het is niet anders (en het is op de 2.0T een tijdelijke aanbieding, normaal is het bijna € 1.000,--)
Volvo for life