Verbruik is ongeveer het gemiddelde over ca. 2600 km. Zuinigste was 11.3L/100km, 12.7L/100km het onzuinigste. Op en neer naar Cannet plage, alles autoroute en constant 100 tot 105 gereden.
Nu maar weer eens kijken wat ie solo wil doen.
Volgens mij is het enige wat anders is aan de D3 voor MY2012 dat er een start stop op zit. Specificaties lijken hetzelfde. Verbruik en dus uitstoot gaan vanzelf omlaag als de motor niet draait als je stil staat.
De D3 is werkelijk vernieuwd: Andere turbo, andere krukas en nog wat kleinigheden. Volvo claimt nu een vlakkere koppelkromme, maar ik denk dat het verschil klein zal zijn. Zie ook de informatie over de MY12 V70, daar staat in detail wat er gewijzigd is aan de motor.
Ook al rij je rustig met de DRIVe, hij is nog steeds niet zuinig vergeleken met andere 1.6Dtjes. Op de snelweg heb ik hem nog niet onder de 5L/100km gezien hoor. (alleen als de weg wat naar beneden loopt)
Afgelopen woensdag voor de eerste keer getankt. Verbruik valt wat tegen (9,35L/100km), maar ik heb het sterke vermoeden dat de tank bij aflevering niet tot de nok toe gevuld is geweest. Na het tanken gaf de BC een actieradius aan van 1.100 kilometer, inmiddels varieert het tussen de 800 en 1.000 kilometer. Volgens de BC is het gemiddelde verbruik op dit moment 7.6L/100km, maar ik houd vooralsnog het werkelijk gemeten verbruik aan (met de verwachting dat het dus nog zal dalen).
Vandaag wederom getankt en het - in mijn ogen - zeer nette verbruik van 7,2L/100km genoteerd. Brengt het gemiddelde verbruik op 8,0L/100km, maar dat gaat de komende tijd dus nog dalen.
Het lukt Hakan en mij schijnbaar niet om ook maar een beetje in de buurt van de opgegeven verbruikscijfers van onze DRIVe te komen. Nou heb ik geen moment de illusie gehad het opgegeven gemiddelde van 4,5L/100km te kunnen halen maar rekende op zo'n 5,6L/100km, dus zo'n 25% meer. In de praktijk blijkt het werkelijke verbruik, bij mij althans, maar liefst 40% hoger te liggen ondanks het feit dat ik mijn uiterste best doe zo economisch mogelijk te rijden. Is er iemand met een S60 of V60 DRIVe die wat verbruik betreft meer in de buurt van de 4,5L/100km komt? Overigens verder niets dan lof over deze wagen!
Laagste wat mijn vader ooit heeft gehaald, toen die net nieuw was, is 5,5L/100km op 1 tank.
Maar de laatste tijd rijdt ik bijna alleen maar in de bebouwde kom. Dat is echt dodelijk voor het verbruik.
Eenmaal op de snelweg, indien er geen wind is en de weg gewoon recht is, zie ik dat het verbruik aan het dalen is. Rond de 4,5L/100km. Veel verschil in verbruik dus.. (vergeleken met toen die net nieuw was)
Maar als er eenmaal iets wind is, merk ik dat heel goed in het verbruik.
Boardcomputer klopt bij ons ook met het werkelijke verbruik. (we resetten hem wel na elke tankbeurt)
6,4L/100km is over alle tanken tot nu toe. Met meer dan de helft van alle tanks vooral in de bebouwde kom. (met een niet al te rustige rijstijl en zonder DRIVe te gebruiken)
Ik heb even op de site van de tankpas gekeken, en ik kom sinds ik de auto heb op een gemiddelde van 6,85l/100km. De boordcomputer staat op 6.8 ondertussen weer, dus die lijkt vrij nauwkeurig.
De gemiddelde snelheid is 82km/u.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green