Op een helling ed. lijkt het mij wel duidelijk, handrem erop.
Maar op vlak terrein of héél licht hellend moet ie dan ook erop?
Op blz. 94 v/h instructieboekje staat "trek na het parkeren altijd de handrem aan!"
Nu ken ik diverse mensen die zeggen het nooit te doen. Wat is wijsheid of wat zijn jullie (automaatrijders ) ervaringen door de jaren heen?
Als ik op een helling sta in P en ik doe geen handrem, dan is P inderdaad P: omdat de auto nog 5 cm rolt, wordt wel heel erg P en komt de automaat niet meer uit de parkeerstand.
Als je hem alleen in de P zet en er rijdt iemand met inparkeren fors tegen bijv je trekhaak,dan is de kans dat de vergrendeling in de bak spontaan afbreekt,je zal niet de eerste zin waarbij dat gebeurd.
Die handremtechniek van Volvo is ook niet geweldig,hij kan altijd een stukje heen en weer rijden met aangetrokken handrem,dat systeem stamt nog uit de jaren 60.
En daarbij komt,als je de handrem nooit of nauwelijks gebruikt gaat de boel vast zitten of zwaar lopen,met name de kabels enz,dat komt bij de apk dan weer niet ten goede!
Hij zit er niet voor niets in.
EVV schreef:Gewoon altijd P+handrem, noem 1 (goede) reden om de handrem niet te gebruiken bij parkeren.
In de winter het vastvriezen bijvoorbeeld? :roll:
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR XC70 D5 Polar+ 2016 GT V70 NN D5 my 2012 V70N 2.4D 2007 Edition Classic V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6 C30 summum 2.4i V40 phase II 2.0T 2002 AT VW Polo 1.4 kaal...
EVV schreef:Gewoon altijd P+handrem, noem 1 (goede) reden om de handrem niet te gebruiken bij parkeren.
Omdat als ik de auto op de handrem zet mijn vriendin niet meer met de auto weg kan omdat ze de kracht niet heeft om 'm van de handrem af te halen (kan natuurlijk ook voordelen hebben )
[Prive] Volvo V70 D5 Kinetic GT Zwart 174k km (2005)
[Zakelijk] Volvo V50 D5 Edition II Zwart 144k km (2008)
[Prive] Alfa 147 1.6 T.Spark Distinctive Grijs 110k km (2003)
EVV schreef:Gewoon altijd P+handrem, noem 1 (goede) reden om de handrem niet te gebruiken bij parkeren.
Noem 1 goede reden om hem wel te gebruiken?
Er zijn zowel voors als tegens.
Ik gebruik de handrem in feite nooit, en ik vind mijn auto altijd weer terug op dezelfde plek als hij stond, zelfs op een heuvel.
Maar in de winter is het af te raden om de handrem te gebruiken, deze kan vastvriezen waardoor je een hoop ellende hebt.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege. (2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
EVV schreef:Gewoon altijd P+handrem, noem 1 (goede) reden om de handrem niet te gebruiken bij parkeren.
Omdat als ik de auto op de handrem zet mijn vriendin niet meer met de auto weg kan omdat ze de kracht niet heeft om 'm van de handrem af te halen (kan natuurlijk ook voordelen hebben )
Eh, ze mot wel 't knoppie effe indrukken, anders ken je douwe tot je een ons weegt.... Voor de dames hebben ze de Passat met electrische handrem ontwikkeld...
Een reden kan zijn omdat op die manier het mechaniek regelmatig gebruikt wordt en dus niet vast kan gaan zitten, zodat als het een keer nodig is de handrem ook werkt. Of mocht er iemand tegen je auto aan rijden dit niet alleen op de bak komt, maar ook op de handrem.
Handrem in de winter is inderdaad niet verstandig, maar dat geldt niet alleen voor automaten.
Wat ik jullie nu vertel is dus geen geintje en heeft afgelopen winter echt voor mijn ogen afgespeeld.
Het hard redelijk gesneeuwd en ik loop naar buiten want ik moest even met de auto weg.
Komt een mevrouw uit de straat naar haar auto lopen en stapt in om weg te rijden.
Ik loop door en zie haar langskomen met haar achterwielen geblokkeerd zwabberend door de straat (er lag veel platgereden sneeuw).
Afijn, ik denk dat heb je wel door dat tie nog op de handrem staat, maar nee Mw rijdt vrolijk verder van links naar rechts glijdend.
Ik denk laat ik haar maar eens waarschuwen.
Mw, uw handrem staat er nog op! Oooooooooooh is dat het zegt de dame tegen mij ik vond het al zo glad op de weg.
???? Ik bedoel maar, do i need to say more
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege. (2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
EVV schreef:Een reden kan zijn omdat op die manier het mechaniek regelmatig gebruikt wordt en dus niet vast kan gaan zitten, zodat als het een keer nodig is de handrem ook werkt. Of mocht er iemand tegen je auto aan rijden dit niet alleen op de bak komt, maar ook op de handrem.
Handrem in de winter is inderdaad niet verstandig, maar dat geldt niet alleen voor automaten.
Ok, ik kan mij in de argumenten vinden, ik denk er eerlijk gezegd niet zo bij na.
Wellicht heel stom want ik vermoed dat de reparatie aanzienlijk is als ze je bak moeten openmaken als de blokkeer functie van de P stand kapot is.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege. (2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
......Wellicht heel stom want ik vermoed dat de reparatie aanzienlijk is als ze je bak moeten openmaken als de blokkeer functie van de P stand kapot is.
maakt toch niet uit......een ander rijdt er toch tegen aan, en dus mag hij de geldbuidel opentrekken? Of zie ik dat verkeerd.
De volgende VOLVO's al gereden: 745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
......Wellicht heel stom want ik vermoed dat de reparatie aanzienlijk is als ze je bak moeten openmaken als de blokkeer functie van de P stand kapot is.
maakt toch niet uit......een ander rijdt er toch tegen aan, en dus mag hij de geldbuidel opentrekken? Of zie ik dat verkeerd.
Je staat de hele dag bij je auto begrijp ik?????
Dat zie je vaak niet gebeuren vrees ik,als er iemand tegen aan rijdt..