Dag allemaal,
Ik zit met het volgende probleem. Als ik met mijn 460 weg wil rijden slaat ie af. 9 van de 10 keer althans... Stationair lopen doet die prima, als ik vol gas geef niks aan de hand maar soms verslikt die zich ook lijkt maar.
Onderhoud is er in het verleden ook vrij weinig aan gedaan dus ik zal ook (veel) dingen moeten gaan vervangen.
Wat is volgens jullie het beste stappenplan?
Afslaande motor
-
- 4th Gear member
Ik zou beginnen met foutcode's uitlezen en kijken wat die aangeven!
-
- 4th Gear member
Bij mij zit die gewoon in de motorruimte? Rechts als je voor de motor staat, zwart kastje met een paar draadjes eruit 
Edit: http://www.am.torun.pl/~ja/volvo/diagno ... stem.shtml

Edit: http://www.am.torun.pl/~ja/volvo/diagno ... stem.shtml
- Iroll
- 6th Gear member
Begin eens met de ontsteking te vervangen. Bougies (NGK), rotor, verdelerkap en eventueel ook de bougiekabels als dit niet helpt. Hou goed de volgorde van de kabels in de gaten, die mogen absoluut niet omgewisseld worden als je de verdelerkap vervangt.
-
- 2nd Gear member
Kan ik dat bij elke auto onderdelen winkel halen of....?
@broabander ja ik heb het ook, maar je moet toch iets van 'n kastje/computer hebben die je aan dat kastje boven je motor ruimte moet koppelen?
@broabander ja ik heb het ook, maar je moet toch iets van 'n kastje/computer hebben die je aan dat kastje boven je motor ruimte moet koppelen?
-
- 4th Gear member
Nee hoeft niet, als je het dekseltje eraf haalt zit daar een pinnetje aan een draadje aan, je drukt dat pinnetje in bijv gaatje 2, contact in stand 2, 10 sec wachten en dan knopje een paar tellen indrukken, staat ook op die link die ik je gaf 

- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
Kun je bij elke automaterialenzaak halen maar er zit wel kwaliteits verschil in. Vraag het voor de zekerheid ook bij de dealer, zo duur zijn ze daar echt niet.frank460 schreef:Kan ik dat bij elke auto onderdelen winkel halen of....?
Deze kun je uitlezen zonder computer, dmv knippercodes van het ledje. Staat vast wel ergens een beschrijving online
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 4th Gear member
-
- 2nd Gear member
Oh kijk nou weet ik waar je het over hebt, had die link even over het hoofd gezien! Zat net even te kijken en volgens mij komt er wel een foutcode uit. Alleen begrijp ik nog niet helemaal hoe je moet tellen, iemand?
Heb ik het juist dat je de aantal keren knipperen moet tellen per getal en dan een paar seconden moet wachten?
Heb ik het juist dat je de aantal keren knipperen moet tellen per getal en dan een paar seconden moet wachten?
-
- 4th Gear member
Je moet erop letten hoe vaak hij knippert. Als hij dus 1x knippert, 2 seconden niks en dan nog een keer en 2 sec later dan nog een keer, heb je 1-1-1 dus alles in orde. Als hij knippert, 2 sec niks en dan knipper en een halve seconde later nog een, dan 2 seconden niks en dan 1 knipper, dan heb je code 1-2-1. Wijst zichzelf wel redelijk
Gewoon hardop tellen, en letten op de pauzes 

-
- 2nd Gear member
Ok nou ik heb em uitgelezen.
Bij gaatje nummer 1 knipperde die niet? Is dit normaal?
Bij 3 en 7 code: 1-1-1 dus alles normaal.
Bij nummer 2: 4-1-1. Dit duidt dus op Throttle valve sensor: signal faulty
Is dit de gasklepsensor? Wat nu te doen?
Bij gaatje nummer 1 knipperde die niet? Is dit normaal?
Bij 3 en 7 code: 1-1-1 dus alles normaal.
Bij nummer 2: 4-1-1. Dit duidt dus op Throttle valve sensor: signal faulty
Is dit de gasklepsensor? Wat nu te doen?
-
- 4th Gear member
- Iroll
- 6th Gear member
Reset de diagnosebox eerst en als je minimaal een kwartiertje gereden hebt nogmaals uitlezen. Dan weet je of in socket2 het een actuele code is of een oude die er al lang inzit. Als je het fenix brandstofmanual download van de skydrive site heb je alle codes en in het NL. En er staat in wat je moet doen bij welke codes. De link heb ik je al eerder gegeven.
edit: Broabander bedankt!
edit: Broabander bedankt!
- Iroll
- 6th Gear member
Code kan zijn ontstaan omdat bijv. een vorige eigenaar even de stekker heeft losgehad van de gasklep, dan heb je een foutcode maar geen fout.
Je kan de foutcodes ook resetten met het knopje op de diagnose box. Even voor de juiste procedure het fenix manual raadplegen. Maar minpool van accu een paar minuten loskoppelen werkt ook. Dan zal de motor de 1e paar km wel wat beroerd lopen omdat je de hele ecu ook reset en die moet zich dan weer inlezen..
Je kan de foutcodes ook resetten met het knopje op de diagnose box. Even voor de juiste procedure het fenix manual raadplegen. Maar minpool van accu een paar minuten loskoppelen werkt ook. Dan zal de motor de 1e paar km wel wat beroerd lopen omdat je de hele ecu ook reset en die moet zich dan weer inlezen..
-
- 2nd Gear member
Zojuist even de accu van de min pool gehaald en even los gehad. Volgens mij is het probleem nu opgelost!! Prima starten, prima stationair lopen en het rijden ook geen problemen.
Iroll, wat bedoelde je precies met beroerd lopen? Volgens mij liep m'n auto gewoon lekker en kende ik geen problemen. Als ik het pedaal in een keer in trap is het wel 'n kleine schok, is dit normaal?
In ieder geval bedankt, heb ik het foutcode lezen ook onder de knie! Nogal handig!! Bedankt heren...
Iroll, wat bedoelde je precies met beroerd lopen? Volgens mij liep m'n auto gewoon lekker en kende ik geen problemen. Als ik het pedaal in een keer in trap is het wel 'n kleine schok, is dit normaal?
In ieder geval bedankt, heb ik het foutcode lezen ook onder de knie! Nogal handig!! Bedankt heren...
-
- 4th Gear member
Scheelt je toch weer 2 tientjes voor de garage 
ECU leert zich in ahv bijvoorbeeld de lambda tijdens de verbranding en alle andere sensoren, dus als je hem reset is alle "ervaring" weg en moet hij opnieuw inleren. Beetje alsof je een virus op je computer hebt (de noodloop van code 4-1-1) en die verwijdert maar daardoor wel je pc opnieuw moet installeren (accu loshalen) het kost even tijd en alles staat anders dan je het wil (inleren) maar na een tijdje staat alles weer zoals t hoort

ECU leert zich in ahv bijvoorbeeld de lambda tijdens de verbranding en alle andere sensoren, dus als je hem reset is alle "ervaring" weg en moet hij opnieuw inleren. Beetje alsof je een virus op je computer hebt (de noodloop van code 4-1-1) en die verwijdert maar daardoor wel je pc opnieuw moet installeren (accu loshalen) het kost even tijd en alles staat anders dan je het wil (inleren) maar na een tijdje staat alles weer zoals t hoort

- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
komt dat schokken niet door een kapot of bijna kapot motorrubber? Je blok hangt in rubbers op het subframe, die rubbers vangen de schokken bij lastwissel op. Zijn de rubbers ter ziele, voel je die schokken direct in de auto
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!