Geachte forumleden,
Wat is de juiste manier van rijden met mijn 2.4D en caravan (gechipped naar 160 PK).
Bij 100 km per uur en in de 4 haal ik 3000 toeren. Schakel ik door naar de 5 dan daalt dit tot 2000 toeren. Wat is het beste voor de motor?
2.4D rijden met caravan.
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
110 gaan rijden..
Hou hem boven de 2000 rpm. In de bergen boven de 2500 rpm.
de auto moet het "makkelijk" hebben, laat hem niet zwoegen, dat voel je wel...
Cruise control vergeten.
Hou hem boven de 2000 rpm. In de bergen boven de 2500 rpm.
de auto moet het "makkelijk" hebben, laat hem niet zwoegen, dat voel je wel...
Cruise control vergeten.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10707
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Kom maar een keer langs dan leg ik oe een heleboel uut. Beetje hoger in de touren vindt ie wel lekker, te laag niet.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Dat komt er van met dat getune.
De mijne is standaard en draait bij 100 km/h op de CC 1:10. En dat doen we dus gewoon in zijn 5e versnelling bij 2100 rpm. En als ik gas geef, dan zit ik in no-time op snelheden, met 1500 kg Hobby aan de haak, die de invordering van het rijbewijs zouden kunnen rechtvaardigen.
Waarvan akte.
De mijne is standaard en draait bij 100 km/h op de CC 1:10. En dat doen we dus gewoon in zijn 5e versnelling bij 2100 rpm. En als ik gas geef, dan zit ik in no-time op snelheden, met 1500 kg Hobby aan de haak, die de invordering van het rijbewijs zouden kunnen rechtvaardigen.
Waarvan akte.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
CC kan wel,dan zet ik altijd de BC op "huidig verbruik" je kan zo evt zien dat de auto gaat zwoegen adhv. het verbruik.
maar idd. is 100km/u,zoals @945i al zei,een rot snelheid vwb je toerental.
ik zelf rijd dan ook liever net iets boven de 2000tpm.
het heeft natuurlijk ook van alles te maken met de omstandigheden,wind,heuvel
of af ed.
daarom zeg ik:let goed op je verbruiksmeter,en voel of de auto nog versnelt bij gasgeven.
zoniet.tandje terug.
maar idd. is 100km/u,zoals @945i al zei,een rot snelheid vwb je toerental.
ik zelf rijd dan ook liever net iets boven de 2000tpm.
het heeft natuurlijk ook van alles te maken met de omstandigheden,wind,heuvel
of af ed.
daarom zeg ik:let goed op je verbruiksmeter,en voel of de auto nog versnelt bij gasgeven.
zoniet.tandje terug.
geen glans zonder wrijving
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Wat komt waarvan? Ik zie niet zo snel iets m.b.t. het tunen wat in dit geval als negatief kan worden beoordeeld?V70/2.4D/2003 schreef:Dat komt er van met dat getune.
De mijne is standaard en draait bij 100 km/h op de CC 1:10. En dat doen we dus gewoon in zijn 5e versnelling bij 2100 rpm. En als ik gas geef, dan zit ik in no-time op snelheden, met 1500 kg Hobby aan de haak, die de invordering van het rijbewijs zouden kunnen rechtvaardigen.
Waarvan akte.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Klopt. Het tunen heeft niets met mijn vraag als topic starter te maken. Eigenlijk is het een kwestie van hoog of laag in de toeren met het trekken van een caravan. Mijn monteur zegt hoog in de toeren. Dit vanwege het vliegwiel. Het waarom weet ik niet.t5power schreef:Wat komt waarvan? Ik zie niet zo snel iets m.b.t. het tunen wat in dit geval als negatief kan worden beoordeeld?V70/2.4D/2003 schreef:Dat komt er van met dat getune.
De mijne is standaard en draait bij 100 km/h op de CC 1:10. En dat doen we dus gewoon in zijn 5e versnelling bij 2100 rpm. En als ik gas geef, dan zit ik in no-time op snelheden, met 1500 kg Hobby aan de haak, die de invordering van het rijbewijs zouden kunnen rechtvaardigen.
Waarvan akte.
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Klopt. Het tunen heeft niets met mijn vraag als topic starter te maken. Eigenlijk is het een kwestie van hoog of laag in de toeren met het trekken van een caravan. Mijn monteur zegt hoog in de toeren. Dit vanwege het vliegwiel. Het waarom weet ik niet.t5power schreef:Wat komt waarvan? Ik zie niet zo snel iets m.b.t. het tunen wat in dit geval als negatief kan worden beoordeeld?V70/2.4D/2003 schreef:Dat komt er van met dat getune.
De mijne is standaard en draait bij 100 km/h op de CC 1:10. En dat doen we dus gewoon in zijn 5e versnelling bij 2100 rpm. En als ik gas geef, dan zit ik in no-time op snelheden, met 1500 kg Hobby aan de haak, die de invordering van het rijbewijs zouden kunnen rechtvaardigen.
Waarvan akte.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Je kunt bij www.caravantrekker.nl je combi opgeven (en zelfs laten corrigeren voor tuning). Iha is het zo dat je niet te laag moet zitten qua toeren, omdat er dan te grote krachten ontstaan op verschillende onderdelen. Er staat op dezelfde site ook een stukje over hoe je moet rijden. Volgens mij heb ik wel eens gelezen dat de combinatie moet versnellen als je het gas indrukt. Als er niks gebeurt, zit je te hoog qua versnelling.JosW schreef: Klopt. Het tunen heeft niets met mijn vraag als topic starter te maken. Eigenlijk is het een kwestie van hoog of laag in de toeren met het trekken van een caravan. Mijn monteur zegt hoog in de toeren. Dit vanwege het vliegwiel. Het waarom weet ik niet.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Geachte JosW, de cijfers die je geeft laten blijken dat er kennelijk iets is gedaan bij dat getune waardoor de motor bij snelheden kennelijk een ander toerental draait dan bij de originele software.
Volgens je eigen opgave draait je motor in 5 lager in toeren want, bij originele instellingen van het gebeuren draai je met je 2.4D-tje tussen de 2100 en 2200 toeren. Daan loopt hij lekker en heeft voldoende power om, zonder terug te schakelen, een stapje harder te gaan.
Dat terzijde. Wil je het zaakje niet kapot draaien, blijf dan lekker in zijn 4 rijden of zet hem op de CC op een hogere snelheid om in 5 te kunnen rijden.
Prettige vakantie en hou hem heel.
Volgens je eigen opgave draait je motor in 5 lager in toeren want, bij originele instellingen van het gebeuren draai je met je 2.4D-tje tussen de 2100 en 2200 toeren. Daan loopt hij lekker en heeft voldoende power om, zonder terug te schakelen, een stapje harder te gaan.
Dat terzijde. Wil je het zaakje niet kapot draaien, blijf dan lekker in zijn 4 rijden of zet hem op de CC op een hogere snelheid om in 5 te kunnen rijden.
Prettige vakantie en hou hem heel.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Bij tuning wordt er echt niks gedaan m.b.t. versnellingsbak. Die ratio is immers nog steeds hetzelfde. Toerental bij bepaalde snelheid vergeleken met niet-getuned is precies dezelfde.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Tuning heeft werkelijk niets te maken met toerentallen bij een bepaalde snelheid.. Wellicht iets overtrokken reactie daar de TS idd alleen een vraag heeft mbt het rijden met caravan in welk verzet en bij welke snelheid..V70/2.4D/2003 schreef:Geachte JosW, de cijfers die je geeft laten blijken dat er kennelijk iets is gedaan bij dat getune waardoor de motor bij snelheden kennelijk een ander toerental draait dan bij de originele software.
Volgens je eigen opgave draait je motor in 5 lager in toeren want, bij originele instellingen van het gebeuren draai je met je 2.4D-tje tussen de 2100 en 2200 toeren. Daan loopt hij lekker en heeft voldoende power om, zonder terug te schakelen, een stapje harder te gaan.
Om op TS te reageren, ik reed bijna nooit in 5, en nu nooit in 6 (beide handbak) om de motor idd wat meer toeren te laten maken. Maar met windje mee wil ik echt de 6 wel inleggen, zoals Toppertje al aangeeft zegt daar de verbruiksmeter heel veel over. Experimenteer er een beetje mee, dan weet je waar men het over heeft!
Succes!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Je bedoelde hetzelfde maar dan met andere woorden gezegd 945i?? 

Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015