Dit weekeinde lekker getoured, naar Amsterdam, langs de amstel, omgeving beetje verkend (die kenden we eigenlijk al, maar het ziet er toch anders uit zonder dakkie

Koffersetje besteld, leek me toch wel erg handig (en niet overdreven duur). Vanavond krijg ik mijn banden reparatie setje nageleverd...
Langzaam komt het plaatje samen....
En een fijne auto om mee te rijden, lekker comfortabel! Mijn oude vertroude C30 cockpit, maar dan met een geheel andere auto er omheen...
Een paar dingen vielen me toch op tijdens het rijden van het weekeinde:
1) zoeken voortrein bij open kap
Ik merkte dat bij het rijden over bv een klinkerweg je een "losser soort beweging, beetje zoekend?" op je stuur voelt dan ik bv in mijn c30 gewend was.
Nu is dit een cabrio en mijn c30 was dat overduidelijk niet... En volgens de literatuur is de stijfheid van een cabrio niet hetzelfde als van een dichte auto... Maar ja... dat is theorie, wat voor effect geeft dat in de practijk?
Het was niet heel erg storend, echter ik weet niet of ik dat wat ik voelde moest toeschrijven aan dat verschil in stijfheid van de carrosserie of dat er iets anders aan de hand is wat misschien niets met cabrio's te maken heeft en waar ik wel naar moet laten kijken.
Overigens zijn bv de banden ook net wat breder dan die van mijn c30 en Pirelli ipv Michelin...
Verder : Dinsdag ga ik als het goed eens kijken bij Robert naar onder andere de smarttop en een "veerpootbrug"(?).
Het effect dat ik omschrijf, wordt dat door zo'n brug verminderd?
Het lijkt me ook minder als ik dicht rijd (maar ja... niet in zelfde omstandigheden geprobeerd)...
2) Kraken dak
Bij de koop van de auto hebben we het daar over gehad met de dealer, las bij tests dat dit wel eens voorkwam, dat kraken.
Nu is bij mij de auto stil als ik gewoon rechtuit rijd of bochtjes draai.
Geen probleem.
Echter als ik met gesloten kap een oprit (met hoogteverschil dus) opdraai waarbij een achterwiel eerder omhoog gaat dan het andere, hoor ik de kap toch een beetje.
De verkoper zegt dat dat vrij normaal is.
Als dat zo is, horen jullie dat ook, n'est pas?
Is dat zo?
Han