Beste medeforummers,
Ben erg benieuwd naar jullie ervaring met de T4 powershift, met name op gebied van
- geluid (heb op veel plekken gelezen dat de 2.0T erg stil is)
- verbruik
- gedrag in de praktijk van de powershift (in het bijzonder de eco-cruise stand)
Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Rijervaring met S60/V60 T4 Powershift
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07.02.2011 - 21:37
Heb inmiddels ervaring met 2.0 geartronic, en D3 automaat weet alleen niet of het een powershift was of geartronic.
Anyway de 2.0 vergeleken met de T4 rijd en schakelt rustiger, de schakelmomenten zijn bij de geartronic ook prettig en het schakelen is waarneembaar maar niet storend.
De D3 kon mij qua rijbeleving vergeleken met de benzine uitvoeringen minder bekoren.
Geluid: het geluidsniveau van de T4 motor is acceptabel wij hebben al wel sinds de eerste kilometers een hinderlijke fluit in het inlaatsysteem, iets waar de heren engineers van Volvo en de garage hun uiterste best voor doen het op te lossen maar tot op heden nog niet helemaal weg is.
Verbruik zit op 1:13 en dan moet ik zeggen dat ik geen fluwelen voet heb.
Gedrag van de powershift: Eigenlijk merk je alleen aan de toerenteller dat de powershift zijn werk doet, de powershift voelt wel iets nerveus aan bij sportief rijden en dan bedoel ik bij bijvoorbeeld vanaf 60km volgas geven, maar is bij normaal gebruik alert genoeg.
Tot op heden zijn we behoudens gedoe met het fluitend geluid nog steeds blij met de keus voor de T4 icm de powershift. Vermogen en koppel genoeg, inhalen en invoegen is een feestje met de 180 PK. Onze uitvoering voelt in ieder geval het meest lichtvoetig en past uitstekend in het karakter van de S60.
Eco cruise staat altijd aan, en de auto rolt heerlijk uit en de automaat pakt prima op als je het gaspedaal weer aanraakt. ik zou meer kunnen anticiperen mbt het uitrollen.
Anyway de 2.0 vergeleken met de T4 rijd en schakelt rustiger, de schakelmomenten zijn bij de geartronic ook prettig en het schakelen is waarneembaar maar niet storend.
De D3 kon mij qua rijbeleving vergeleken met de benzine uitvoeringen minder bekoren.
Geluid: het geluidsniveau van de T4 motor is acceptabel wij hebben al wel sinds de eerste kilometers een hinderlijke fluit in het inlaatsysteem, iets waar de heren engineers van Volvo en de garage hun uiterste best voor doen het op te lossen maar tot op heden nog niet helemaal weg is.
Verbruik zit op 1:13 en dan moet ik zeggen dat ik geen fluwelen voet heb.
Gedrag van de powershift: Eigenlijk merk je alleen aan de toerenteller dat de powershift zijn werk doet, de powershift voelt wel iets nerveus aan bij sportief rijden en dan bedoel ik bij bijvoorbeeld vanaf 60km volgas geven, maar is bij normaal gebruik alert genoeg.
Tot op heden zijn we behoudens gedoe met het fluitend geluid nog steeds blij met de keus voor de T4 icm de powershift. Vermogen en koppel genoeg, inhalen en invoegen is een feestje met de 180 PK. Onze uitvoering voelt in ieder geval het meest lichtvoetig en past uitstekend in het karakter van de S60.
Eco cruise staat altijd aan, en de auto rolt heerlijk uit en de automaat pakt prima op als je het gaspedaal weer aanraakt. ik zou meer kunnen anticiperen mbt het uitrollen.
- Ab S
- 4th Gear member
- Berichten: 997
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
Dank je voor deze reactie.AlbertFrederik schreef:Heb inmiddels ervaring met 2.0 geartronic, en D3 automaat weet alleen niet of het een powershift was of geartronic.
Anyway de 2.0 vergeleken met de T4 rijd en schakelt rustiger, de schakelmomenten zijn bij de geartronic ook prettig en het schakelen is waarneembaar maar niet storend...
2.0T en T4 maken m.i. allebei gebruik van de powershift automaat.
Hoe is volgens jou het geluidsniveau bij "normaal" rijden van de T4 in vergelijk met de 2.0T?
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07.02.2011 - 21:37
Je hebt gelijk, het was een powershift, wel een groot verschil in geluid en rijdynamiek de tweeliter voelt volwassener aan en de powershift hoeft naar mijn perceptie minder te schakelen, met de tweeliter is het rustiger binnen.
Echter de T4 voelt meer agiel aan. De motor moet hoorbaar harder werken maar is niet storend.
Ik zou je adviseren om beide te proberen want niets zo persoonlijk als perceptie van rijdynamiek.
Echter de T4 voelt meer agiel aan. De motor moet hoorbaar harder werken maar is niet storend.
Ik zou je adviseren om beide te proberen want niets zo persoonlijk als perceptie van rijdynamiek.
- Ab S
- 4th Gear member
- Berichten: 997
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
Probleem is dat 2.0T uit productie gaat per mj 2012...en T5 is mij te veel (€'s en verbruik)..AlbertFrederik schreef:Ik zou je adviseren om beide te proberen want niets zo persoonlijk als perceptie van rijdynamiek.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
- vojolvo
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 14.04.2011 - 21:13
Rij sinds april een S60 T4 Powershift (en daarvoor een S40 2.4 5-cylinder Geartronic); het geluid van een 5-cylinder is natuurlijk geweldig t.o.v. een S60 T4, maar mijn indruk tot nu toe is dat de motor rustig draait. Met 180 PK heb je over trekkracht natuurlijk ook niet te klagen en hij is beslist snel. Hij doet niet onder voor de S40 2.4. Zijn verbruik is 1:13 bij "normaal" rijgedrag.Beste medeforummers,
Ben erg benieuwd naar jullie ervaring met de T4 powershift, met name op gebied van
- geluid (heb op veel plekken gelezen dat de 2.0T erg stil is)
- verbruik
- gedrag in de praktijk van de powershift (in het bijzonder de eco-cruise stand)
Het schakelen gaat iets soepeler dan de Geartronic. Verder merk ik weinig verschil tussen in- of uitgeschakelde "Drive"-stand.
1989: Volvo 440GL B18KPD; rood
1992: Volvo 440GL B18U; blauw
1994: Volvo 440 1.8i B18U; groen
1997: Volvo S40 1.8i; rood
2001: Volvo S40 1.8i; blauw
2004: Volvo S40 1.8 Kinetic; groen
2008: Volvo S40 2.4 Geartronic Edition II; Barents Blue pearl
2011: Volvo S60 T4 Powershift Kinetic; Caspian Blue
2015: Volvo V60 T4 Geartronic Momentum Magic Blue MY2016
2018: Volvo XC40 T4 Geartronic Inscription Denim Blue MY2019
2023: Volvo XC60 B4 Ultimate Platinum Grey MY2023
1992: Volvo 440GL B18U; blauw
1994: Volvo 440 1.8i B18U; groen
1997: Volvo S40 1.8i; rood
2001: Volvo S40 1.8i; blauw
2004: Volvo S40 1.8 Kinetic; groen
2008: Volvo S40 2.4 Geartronic Edition II; Barents Blue pearl
2011: Volvo S60 T4 Powershift Kinetic; Caspian Blue
2015: Volvo V60 T4 Geartronic Momentum Magic Blue MY2016
2018: Volvo XC40 T4 Geartronic Inscription Denim Blue MY2019
2023: Volvo XC60 B4 Ultimate Platinum Grey MY2023
- gnd
- 3rd Gear member
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 04.04.2005 - 10:36
- Locatie: Vijfherenlanden
Ik heb pas de 2.0 T PowerShift (PWS) weer terug moeten geven.
Met 30.000 KM moet die terug.
Het werden er 36.000
Ik heb nu een T4 PWS.
Eerste ervaringen:
Het motor geluid van de 2.0T was mooier, het lijkt of de T4 een kunstmatige brom heeft gekregen. De 2.0 T liep ook net iets mooier rond.
Van 203 naar 180 PK. Valt in het dagelijkse gebruik wel mee.
Maar ik heb nog niet in de bergen gereden.
De 2.0 T had 17" velgen en de T4 heeft 16".
Wij vinden de T4 een minder comfortabel weggedrag hebben dan de 2.0 T.
Moet nog uitzeken waarom. We hadden het tegenovergestelde verwacht.
Verbruik, zeker 10% zuiniger dan de 2.0 T.
Ik heb vandaag getankt en had 1 op 14,28888888 (Zonder DrivE)
Nu heb ik de DrivE aangezet.
Ineens remt de auto niet meer op de motor. Ai, das wennen.
Als ik binnenkort getankt heb, kijk ik weer naar het verbruik en zet de DrivE weer uit tot de daarop volgende tankbeurt en dan gaat die weer aan, etc, etc.
Zo kan ik na enige weken goed 'zien' wat het effect op het verbruik is van DrivE
Voorlopig: Je bent echt geen stumper met de T4 PWS.
Wordt vervolgd.
Moet ook nog foto's maken
Cheers GND
Met 30.000 KM moet die terug.
Het werden er 36.000

Ik heb nu een T4 PWS.
Eerste ervaringen:
Het motor geluid van de 2.0T was mooier, het lijkt of de T4 een kunstmatige brom heeft gekregen. De 2.0 T liep ook net iets mooier rond.
Van 203 naar 180 PK. Valt in het dagelijkse gebruik wel mee.
Maar ik heb nog niet in de bergen gereden.
De 2.0 T had 17" velgen en de T4 heeft 16".
Wij vinden de T4 een minder comfortabel weggedrag hebben dan de 2.0 T.
Moet nog uitzeken waarom. We hadden het tegenovergestelde verwacht.
Verbruik, zeker 10% zuiniger dan de 2.0 T.
Ik heb vandaag getankt en had 1 op 14,28888888 (Zonder DrivE)
Nu heb ik de DrivE aangezet.
Ineens remt de auto niet meer op de motor. Ai, das wennen.
Als ik binnenkort getankt heb, kijk ik weer naar het verbruik en zet de DrivE weer uit tot de daarop volgende tankbeurt en dan gaat die weer aan, etc, etc.
Zo kan ik na enige weken goed 'zien' wat het effect op het verbruik is van DrivE
Voorlopig: Je bent echt geen stumper met de T4 PWS.

Wordt vervolgd.
Moet ook nog foto's maken

Cheers GND
Zakelijk V50 2.0d en 1.8, V70 2.4i Geartronic, S60 2.4 D, een S60 2.0T PWS, een S60 T4 en V60 T3 PWS.
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
- vojolvo
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 14.04.2011 - 21:13
Heb je een dynamic of touring chassis? Ik vind de laatstgenoemde niet goed in balans qua vering en demping. Het weggedrag is wat nerveus.De 2.0 T had 17" velgen en de T4 heeft 16".
Wij vinden de T4 een minder comfortabel weggedrag hebben dan de 2.0 T.
Moet nog uitzeken waarom. We hadden het tegenovergestelde verwacht.
1989: Volvo 440GL B18KPD; rood
1992: Volvo 440GL B18U; blauw
1994: Volvo 440 1.8i B18U; groen
1997: Volvo S40 1.8i; rood
2001: Volvo S40 1.8i; blauw
2004: Volvo S40 1.8 Kinetic; groen
2008: Volvo S40 2.4 Geartronic Edition II; Barents Blue pearl
2011: Volvo S60 T4 Powershift Kinetic; Caspian Blue
2015: Volvo V60 T4 Geartronic Momentum Magic Blue MY2016
2018: Volvo XC40 T4 Geartronic Inscription Denim Blue MY2019
2023: Volvo XC60 B4 Ultimate Platinum Grey MY2023
1992: Volvo 440GL B18U; blauw
1994: Volvo 440 1.8i B18U; groen
1997: Volvo S40 1.8i; rood
2001: Volvo S40 1.8i; blauw
2004: Volvo S40 1.8 Kinetic; groen
2008: Volvo S40 2.4 Geartronic Edition II; Barents Blue pearl
2011: Volvo S60 T4 Powershift Kinetic; Caspian Blue
2015: Volvo V60 T4 Geartronic Momentum Magic Blue MY2016
2018: Volvo XC40 T4 Geartronic Inscription Denim Blue MY2019
2023: Volvo XC60 B4 Ultimate Platinum Grey MY2023
- gnd
- 3rd Gear member
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 04.04.2005 - 10:36
- Locatie: Vijfherenlanden
Hi Vojolvo,vojolvo schreef: Heb je een dynamic of touring chassis? Ik vind de laatstgenoemde niet goed in balans qua vering en demping. Het weggedrag is wat nerveus.
De verhuurder gaat niet apart een touring chassis bestellen...
Het is in beide gevallen de Dynamic.
Ik heb het comfort euvel waarschijnlijk te pakken.
2.9 bar in de banden is een toch wel erg veel.
Zojuist teruggebracht naar 2.3 bar en het voelt al een stuk beter aan.
Keep you posted.
Cheers,
GND
Zakelijk V50 2.0d en 1.8, V70 2.4i Geartronic, S60 2.4 D, een S60 2.0T PWS, een S60 T4 en V60 T3 PWS.
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)