Ik zag deze staan en het lijkt me wel wat voor onder mijn S80/LPG. Kunnen deze er gewoon onder of heb ik nog allerlei andere dingen (veren, beugels, stangen, etc) nodig? Mijn S80 is van na de facelift (MY2004).
Hoe is vast te stellen of nivomats in goede staat zijn?
Overgaan op Nivomats
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
In principe zijn de nivomat veren iets zwakker. De nivomat dempers duwen de auto nog ietsje verder uit de veren. Met de standaard veren kan de auto dan iets hoger dan normaal komen te staan. De bevestigingsrubbers aan de bovenkant zijn bij de nivomats iets zwaarder uitgevoerd, maar je kunt de originele wel gebruiken. Hooguit moet je deze tzt vervangen. Ze willen wel eens scheuren.
Verder heb je niets nodig.
Verder heb je niets nodig.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
M@rcel
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
ok, dus mijn huidige veren houden is dus een goeie aktie. Ze hebben er inmiddels ruim 250.000km opzitten en zijn dus vast wat minder stevig dan origineel. De wagen staat nu te laag met volle benzine- en gastank en bagage.
- ivoandriessen
- 5th Gear member
- Berichten: 1212
- Lid geworden op: 15.04.2007 - 21:04
- Locatie: Numansdorp
Bij mij idem, ben ook erg blij dat ik ze eronder gezet heb. Al was dat eronder zetten weer een ander verhaal. Had op dat moment geen brug ter beschikking (helaas in gebruik door de oldtimer van een kennis), moest met twee garagekrikken de auto omhoog balanceren tot de oude schokbrekers eronder uit konden en de nieuwe eronder.NOS schreef:Wij hebben ook achteraf nivomats laten plaatsen, zonder aanpassingen of andere veren werkt het gewoon. De achterkant staat bij ons iets hoger dan normaal.

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
In dat geval zou wel weer eens perfect metjes kunnen staan. Zorg overigens wel dat je de dempers van een S80 gebruikt en niet die van een V70, aangezien je auto dan echt idioot hoog komt te staan!M@rcel schreef:ok, dus mijn huidige veren houden is dus een goeie aktie. Ze hebben er inmiddels ruim 250.000km opzitten en zijn dus vast wat minder stevig dan origineel. De wagen staat nu te laag met volle benzine- en gastank en bagage.
Eronder zetten is erg eenvoudig, enige punt van aandacht is dat je de auto wel voldoende hoog kunt opkrikken. De demper moet aan de onderkant in de veerpoot geschoven worden, en de draagarm moet dus ongeveer de lengte van de demper van de grond zijn om de nivomat demper erin te krijgen. De nivomats zijn met geen mogelijkheid in te drukken met de hand dus dat is een best eind. Met 1 krik en 1 steun gaat het het makkelijkst. Je zet de auto op de steun, zo hoog mogelijk, en dan krik je de veerpoot omhooog om extra ruimte te maken voor de nieuwe demper.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95















